Olen aloittanut projektin avata aiemmin suljettu U-portaat.

Aloitin irrottamalla porrasta alimmassa kaarteessa tunteakseni, miltä se tuntui. Kävi ilmi, että askelma alkoi joustaa liikaa. Mietin siksi, onko hyviä tapoja vahvistaa sitä tai pitääkö minun kiinnittää portaat uudelleen ja kiristää ne.

Askelmat ovat yhteensä 30 mm paksuja ja ne ovat laminaattirakenteisia, joissa on 25 mm liimattu ytimenä ja pintakerros, joka näyttää olevan massiivipuuta/viilua, kummankin ollessa 2-3 mm paksu.

Nyt harkitsen askelmien sahaamista 12 tai 15 mm tammivanerista ja liimaamista päälle. Siten saan uuden kauniin pintakerroksen ja vahvistuksen samalla kertaa. Olen laskenut taipuman, ja 100 kg pistekuormituksella keskellä askelmaa tämä toimenpide vähentää taipuman 9 mm:stä noin 2 mm:iin. Olen käyttänyt E-Modulia 9 GPa ja homogeenista poikkileikkausta.

Tässä tulee kysymys. Saanhan tällaisen liimauksen myötä odottamani vahvistuksen kuvailemallani tavalla? Vai onko olemassa parempia tapoja?

Lisäkysymyksenä, mikä on jäykempää? Vaneri vai massiivipuu? Mielestäni vaneri on heikompaa, koska siinä on tingitty yhden kuitusuunnan lujuudesta toisen suunnan vahvuuden hyväksi. Mutta en ole varma.

Selvennyksenä, aion liimata vahvistuksen nykyisen askelman päälle, enkä suunnittele vahvistuksen ulottuvan ulkokehykseen.

Kiitos etukäteen,

David

Viimeksi muokattu:
Jos planstegen ovat 30 mm paksuja ja taipuvat 9 mm, niin niiden on oltava aitoa sk-ten, jos ilmaisu sallitaan.

Eikö olisi parempi tehdä uudet plansteg 30 mm paksuudeltaan sen sijaan, että liimataan päälle vielä 15 mm lisää, mikä tulee näyttämään todella kömpelöltä?

Olen ymmärtänyt, että 30mm on melko normaalia ja olen myös huomannut, että se joustaa paljon.

Mitattu taipuma on noin: 3mm 80kg kuormituksella.

Luku 9mm tuli teoreettisesta laskelmasta, joka myös perustui yleiseen leveyteen 300mm askelmalla ja pituuteen 1400. Laskennan tarkoitus oli lähinnä saada käsitys odotettavasta suhteellisesta erosta. Mitta 1400 on lisäksi "kärjessä", se on 1200 rappusnuosassa. Todellinen askelma on myös hieman monimutkaisempi kuin teoreettinen vertailu, koska se on kulmasteppi, jossa ulkopuolella on noin 450mm ja vain 60mm liittävä leveys sisäpuolelle.

Ajatuksena on budjettikunnostus ja täysin uudet askeleet räjähtävät liikaa mielestäni. Jos ei ole vaihtoehtoa, niin ehkä teen taas peitetyt.

Mitä tulee kömpelyyteen, on melko yleistä, että askelmat ovat 40mm, joten 42-45 ei voi olla niin kamala.

Onko ratkaisuni täysin kelvoton?

Viimeksi muokattu:
Olen puhunut tänään jonkin verran paikallisen puusepän kanssa, ja lopputulos on, että sahoitan askelmat 18mm tammiliimalevystä ja liimaan ne olemassa olevien päälle. Saan samalla tavalla kuin vanerilla pintakerroksen kaupan päälle, mutta se on vielä vahvempi ja myös halvempi. Jos joku on kiinnostunut, voin lisätä pari kuvaa prosessista.

Tule mielellään lisää mielipiteitä ratkaisusta. Yksi viikonloppu Åressa on nyt ja rakennusaloituksen välillä, joten on vielä mahdollisuus miettiä uudelleen.

D David_Berglund sanoi:
Jos joku on kiinnostunut, voin laittaa pari kuvaa prosessista.
Siitä on jo muutama vuosi, mutta jos kuvat ovat vielä tallessa, niin laita ihmeessä esille!

Se tapahtui äkillisesti niin, että löysimme toisen talon, josta pidimme, joten päästyämme jonkin matkaa eteenpäin päätimme, että oli helpompaa palauttaa portaat ennalleen, joten kaikki nousuaskelmat asennettiin takaisin, ja portaat maalattiin uudelleen ja palautettiin entiselleen. Paljon työtä turhaan, mutta viihdymme hyvin uudessa talossa. :)

• Tykkään
mickeforsberg
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.