4 280 lukukertaa ·
19 vastausta
4k lukukertaa
19 vastausta
Heiluva lattia myös cc ~35:ssä
Hei!
Olen tekemässä makuuparvea vanhan 1800-luvulta peräisin olevan hirsitalon ullakolle. Siellä on ollut hirsi palkkeja, joilla on noin 70 cm:n keskiömitta. Palkit ovat 120-150 mm korkeita ja ehkä 80-150 mm leveitä, ja 440 cm pitkiä. Jonkinlainen raakalauta on naulattu palkkien alle (ullakon alapuolella oleva sisäkatto). Eristeenä on sahanpurua, lastuja, kiveä ja "muuta". Aluksi ajattelin vain laittaa 27 mm mäntylattian suoraan vanhojen palkkien päälle, mutta lattia oli erittäin epävakaa, kun siinä heiluttiin hieman.
Joten... Nyt olen kaivanut eristeet ylös ja laittanut 45x145 c24 palkin palkkikengällä kaikkien alkuperäisten palkkien väliin, jotta keskiömitta olisi noin 35 cm. Sitten olen laittanut yhden pienemmän palkin jokaiseen väliin kaikkien palkkien väliin. Mutta siitä ei tullut yhtään eroa. Tuleeko parempi, kun laitan lattian? Johtuuko se raskaasta eristeestä?
Olen tekemässä makuuparvea vanhan 1800-luvulta peräisin olevan hirsitalon ullakolle. Siellä on ollut hirsi palkkeja, joilla on noin 70 cm:n keskiömitta. Palkit ovat 120-150 mm korkeita ja ehkä 80-150 mm leveitä, ja 440 cm pitkiä. Jonkinlainen raakalauta on naulattu palkkien alle (ullakon alapuolella oleva sisäkatto). Eristeenä on sahanpurua, lastuja, kiveä ja "muuta". Aluksi ajattelin vain laittaa 27 mm mäntylattian suoraan vanhojen palkkien päälle, mutta lattia oli erittäin epävakaa, kun siinä heiluttiin hieman.
Joten... Nyt olen kaivanut eristeet ylös ja laittanut 45x145 c24 palkin palkkikengällä kaikkien alkuperäisten palkkien väliin, jotta keskiömitta olisi noin 35 cm. Sitten olen laittanut yhden pienemmän palkin jokaiseen väliin kaikkien palkkien väliin. Mutta siitä ei tullut yhtään eroa. Tuleeko parempi, kun laitan lattian? Johtuuko se raskaasta eristeestä?
Tee laskelma http://www.byggbeskrivningar.se, sieltä löytyy mitoitusohjelma.
Niin, 145 mm on se, mikä mahtuu. Tai totta kai, voin laittaa 220 mm, mutta silloin menetän 75 mm kattokorkeudesta. Ja 145 mm:llä suurin kattokorkeus on 160 cm. Joten oletan, että se on kompromissi epävakaan lattian ja kattokorkeuden välillä. Valitsin 145 mm, koska alkuperäiset palkit olivat noin sen kokoisia.
Sain yhteyttä käsityöläiseen, joka oli perehtynyt vanhoihin taloihin ja hän sanoi, että se johtui todennäköisesti raskaasta "eristyksestä". Olin miettinyt sen vaihtamista kevyempään materiaaliin, mutta hän sanoi, että pitäisi yrittää säilyttää alkuperäinen eristys, koska sillä on hyvät lämmön/kylmänvaraavat ominaisuudet ja se äänieristää hyvin.
Joten olen päättänyt, että saakoon lattia olla epävakaa, tila tulee olemaan makuuparvi vanhassa vapaa-ajantalossa, joten ei ole suoraan sanottuna niin, että siellä järjestettäisiin tanssijuhlia hehe. Lisäksi epävakaa lattia kuuluu asiaan 1800-luvun taloon
Sain yhteyttä käsityöläiseen, joka oli perehtynyt vanhoihin taloihin ja hän sanoi, että se johtui todennäköisesti raskaasta "eristyksestä". Olin miettinyt sen vaihtamista kevyempään materiaaliin, mutta hän sanoi, että pitäisi yrittää säilyttää alkuperäinen eristys, koska sillä on hyvät lämmön/kylmänvaraavat ominaisuudet ja se äänieristää hyvin.
Joten olen päättänyt, että saakoon lattia olla epävakaa, tila tulee olemaan makuuparvi vanhassa vapaa-ajantalossa, joten ei ole suoraan sanottuna niin, että siellä järjestettäisiin tanssijuhlia hehe. Lisäksi epävakaa lattia kuuluu asiaan 1800-luvun taloon
Liimapuu/Kerto tai HEA/HEB voi olla vaihtoehto....
Rakennusveteraani
· Åland
· 2 077 viestiä
Et voi saada matalan teräsprofiilin poikittain sopivaan paikkaan tukikannattimena? Esim. HEB 100 tai vastaava? Tällainen keventäisi hyvin.
seniorkonsult sanoi:
Tein laskelman sivustolla, johon viittasin, jos voisit sijoittaa palkin siten, että se on 1800 mm reunasta, lattia voitaisiin toteuttaa 45*145 mm ilman, että se olisi liian heiluvainen. Mutta on selvää, että ylimääräisen tuentapalkin laittaminen vaatii työtä, joten et ehkä ole kiinnostunut tästä ratkaisusta tilassa, jossa ihmiset lähinnä nukkuvat.Bullebupp sanoi:
Ei ollut erityisen helppoa löytää sellaista teräsprofiilia täältä hehe. Nyt olen poistanut varmasti 700 kg kiveä ja hiekkaa toisesta osasta ullakkoa, jossa se oli eniten kiikkerä, ja muutos oli oikeastaan merkittävä. Luulen, että tämä saa riittää. On paljon ylimääräistä työtä upottaa sellainen palkki, se on aivan totta. Nyt se tuntuu aivan hyvältä ja tämä saa kelvata yksinkertaisesti.Ola78 sanoi:Tein laskelman sivulla, johon linkitin, jos voisit asettaa palkin siirretyksi niin, että se sijaitsee 1800 mm:n päässä toisesta reunasta, lattiapalkisto pärjäisi 45*145 mm:llä ilman, että se tuntuisi liian kiikkerältä. Mutta totta kai, lisäpalkin asentaminen tukemaan tuo mukanaan paljon työtä, joten et ehkä ole niin innokas tuohon ratkaisuun tilassa, jossa ihmiset enimmäkseen nukkuvat.
kiitos kaikesta avusta ja vinkeistä kuitenkin
Ymmärrän, että se ei ole sinun keksimäsi, vaan jotain, joka tehtiin kauan sitten, mutta miksi ihmeessä "eristetään" hiekalla ja kivillä? Tuntuu todella typerältä. Jos se eristää, niin se on sitten ainoastaan ääntä vastaan.Bullebupp sanoi:Ei ollut erityisen helppoa löytää tuollaista teräsprofiilia täältä hehe. Nyt olen poistanut varmasti 700 kg kiveä ja hiekkaa yhdestä ullakon osasta, jossa se oli eniten huojuva, ja ero oli todella huomattava. Luulen, että tämä saa nyt riittää. On ihan selvää, että tuollaisen palkin asentaminen vie paljon lisätyötä. Nyt tuntuu ihan hyvältä ja tämä saa kelvata.
kiitos kaikesta avusta ja vinkeistä kuitenkin![]()
heitä pois kaikki vanha isolering. on luultavasti kutterspån ym. painaa "tonni". osta 2-sort. RHS teräsprofiili esim. 40x60x2, 40x70x2. hitsaa yhteen korkeudelle, niin saat 40x120 tai 40x140 mm. hitsaa sitten poikkilevyt alle cc. 600 mm. ruuvattavaksi alhaalta päin. poraa useita reikiä sivusuunnassa vuorotellen ylä- ja alaprofiiliin ja ruuvaa sivuttaissuunnassa. saat 3 kpl kantavat seinät teräksestä ja varmuudella jäykän lattian. trä ei koskaan korvaa lattiaa ahtailla alueilla kuten teräs.. sitten boksia regellinjat väliin med trä. täysin ok. käytä balkskruv. pitkä poranterä.
Joo, hiekka ja kivi eristävät todennäköisesti erittäin huonosti. Mutta niin tekee myös hirsi. Mutta sillä on hyvät lämmönvarastoivat ominaisuudet. Löysin paljon vanhoja pulloja, jopa hampaan ja hirven luita. Lisäksi katossa on kunnon koukku. Ja keittiöstä vintille johtaa luukku. Joten se olisi voinut olla jonkinlainen ruokakomero tai jotain vastaavaa.vectrex sanoi:
Kun tulen tänne talvella, talo on hyvin kylmä. Kestää vuorokauden saada lämpöä runkoon. Mutta sitten talo pysyy lämpimänä pitkään. Joten se toimii kuitenkin
Rakennusveteraani
· Åland
· 2 077 viestiä
Jos vahvistus tulisi asentaa, se tulisi tehdä palkin sivulle ja mahdollisimman korkealle.