Hei, olen etsinyt internetistä, mutta minun on vaikea tulkita laskelmia.
Yksinkertaisesti kysyn, mitä kuormitusta HEA 100 -palkki kestää, jos se on 3,5m pitkä ja seisoo pylväillä kummassakin päässä?
Ja jos joku tietää taipuman millimetreinä tietyllä painolla?
Rakennan kylpyhuoneen vanhaan keittiöön kotona. Välipohjan vapaa pituus on noin 4m ulkoseinän ja kantavan väliseinän välillä, johon välipohja siis nojaa.
Vanhaan keittiöön tulee kaksi huonetta. Kylpyhuone ulkoseinää vasten ja eteinen ennen kylpyhuonetta.
Kellarissa pesutuvassa on ei-kantava väliseinä, joka aiotaan purkaa. Tilassa, joka on noin 1m seinän ja ulkoseinän välillä, on sauna ja wc.
Palkki tulee asentaa ennen kuin väliseinä puretaan, ja syy siihen, että haluan asentaa palkin ennen purkamista, on ottaa huomioon, jos on niin, että välipohja on taipunut alas ja alkanut kuormittaa väliseinää. En halua saada asettumista välipohjaan, mikä voisi aiheuttaa halkeamia rakennettavaan kylpyhuoneeseen.
Kaikki seinät, joista puhumme, ovat muurattuja tiiliseiniä.
HEA 100 -palkin vapaa pituus on 3,5 metriä teräspylväiden välissä.
Välipohja tukee silloin ulkoseinään, 1M vapaasti, sitten HEA-palkkiin, ja sitten vielä 2,6M kantavaan väliseinään.
Nyt saatatte ajatella, että liioittelen tukirakenteiden kanssa, kun olemassa olevalla välipohjalla on niin lyhyt vapaa kierteinen pituus, aion myös muuttaa välipohjan k-keskitettyä (cc) 30:ksi, mutta kuten se nyt on, lattia on niin pirun jäykkä ja hieno, ettei voisi uskoa, että se on 80 vuotta vanha puuvälipohja ja HEA-palkin ollessa kellarissa se tulee olemaan uuden kylpyhuoneen alla, joten siitä ei todellakaan tule mitään notkoa.
HEA100, L=3,5 metriä kuormitettuna 10 kN.
Huomasin, että ehkä halusit enemmän tukea, mutta kyllä, sen voi laskea. Ota yhteyttä rakennusinsinööriin, niin he voivat ratkaista sen.
HEA100, L=3,5 meter kuormitettu 10 kN.
Huomasin, että saatat tarvita enemmän tukea, mutta kyllä, sen voi laskea. Ota yhteyttä rakennusinsinööriin, niin he voivat ratkaista sen.
[kuva]
miten tulkita taipumaa, mm mittakaavan mukaan vai kuvan mukaan niin, että se on taipunut palkin paksuuden verran?
Tulkitsen, että palkki kuormitetaan 10kN keskeltä?
Halusin vain osoittaa, että tätä voi laskea, mutta mieluiten hanki tähän asiantuntija, jos et tiedä. Mieluiten joku, joka tarkistaa talon kokonaisuuden ja kuormitusten vaikutukset. Jos tiedät tarkemmin, mitä kuormat ovat, niin voidaan laskea etänä, mutta kuten ehkä ymmärrät, se vie hieman aikaa ja vaatii keskustelua siitä, mikä on kohtuullista.
Kuva on liioiteltu näyttämään, miten kuormat menevät, mutta vasemmalla oleva skaala on oikea. Palkki on kuormitettu ~1 tonnilla koko palkin pituudelta.
3,5 m pitkä HEA 140, johon kohdistuu 1 tonnin jakautunut kuorma, taipuu 2,5 mm.
Kaava vapaasti tuetun palkin taipumalle tasaisesti jakautuneella kuormituksella on: (5 x kuorma (Newtonina) x pituus korotettuna 3) / 384 x E (kimmokerroin) x I (hitamomentti).
Halusin vain näyttää, että tätä voi laskea, mutta mieluiten haluaisin, että otat tähän asiantuntija-apua, jos et tiedä. Mielellään joku, joka voi tarkastella koko taloa ja kuinka kuormat jakautuvat. Jos tiedät tarkemmin, mitä kuormitukset ovat, voidaan tehdä laskelmia etänä, mutta kuten ehkä ymmärrät, vie aikaa tehdä tämä ja keskustella, mikä on kohtuullista.
Kuva on liioiteltu näyttämään, kuinka kuormat jakautuvat, mutta vasemmalla oleva mittakaava on oikea. Palkkiin kohdistuu noin 1 tonnin kuorma koko palkin pituudelta.
Ymmärrän mitä sanot, mutta olen kiitollinen siitä, että käytät aikaasi.
Ymmärrän siis niin, että 1 tonnin jakautunut kuorma palkin päällä aiheuttaa 1,84 mm:n taipuman keskellä?
Se on hyväksyttävää minun maailmassani, minulla on suuremmat marginaalit ja voin pahimmassa tapauksessa vain shimmata tiettyjä palkkeja lattiarakenteessa,
koska tämä HEA palkki kulkee ulkoseinän suuntaisesti, johon lattiarakenne on kiinnitetty mutta 1 metrin päässä, on myös todellisuudessa pienempiä kuormia, joita palkki tulee kantamaan
yleisesti ottaen palkit notkuvat enemmän kuin uskoisi. Palkki, joka on vain 100 mm, voi notkua jonkin verran pelkästään oman painonsa vuoksi sillä pituudella. Suurissa aukkoissa ja poikkipalkoissa ei ole epätavallista, että 2-300 mm palkki upotetaan osittain kattoon.
Totta, vaikka päädyt on kiinnitetty kuten näytin.
Osta itsellesi Karl Björkin mekaniikkakirja, niin voit laskea kaiken myöhemmin
Luulen, että taivutus tapahtuu Iy-suunnassa, eli y-y, korjaa ihmeessä Gabbe.
[kuva]
[kuva]
[kuva]
[kuva]
Ei nyt ihan,
HEA100:n hitausmomentti on noin 349 cm4 (jos palkkia käytetään tavalliseen tapaan)
Sitten oliko se leviävä kuorma (ei pistekuorma), mitä oli kysytty TS:ltä.
Muuten olen samaa mieltä siitä, että pärjää erittäin pitkälle Karl Björkin pienellä keltaisella...