3 686 lukukertaa ·
6 vastausta
4k lukukertaa
6 vastausta
Hea palkki lecamuurilla
Hei, aion rakentaa autotallin 19*19 lecaharkoista. Läpikulkevaksi runkopalkiksi on suunniteltu hea 240 palkki, johon lattiafakki upotetaan. Kysymykseni koskee, kuinka asentaa hea-palkki lecarakenteen päälle. Voiko rautapalkin asettaa suoraan lecamuurin päälle, vai tarvitaanko muurin ja palkin väliin jotain (esim. puukoolausta, valettu jalka tai pelti), jolla palkki lepää?
Lämpimin terveisin Jakob
Lämpimin terveisin Jakob
Tämä riippuu siitä, kuinka suuri kuorma palkkiin kohdistuu, joka Leca:n tulee ottaa vastaan. Saatat joutua jakamaan kuorman suuremmalle alueelle. Sinun täytyy laskea tämä tietääksesi, mitä vaaditaan palkin tuelle.
Kiitos vastauksesta! Ymmärrän täysin, mitä tarkoitat. Nyt muutama lisäkysymys. Mitä tietoja tarvitaan laskettaessa, mikä perustuki tarvitaan? Autotallin yläpuolinen ullakkotila tulee tulevaisuudessa olemaan kylpyhuone, jonka lattiapinta-ala on noin 4*6,5m. Eikö ole olemassa standardiratkaisuja (materiaalin valinnan suhteen), kun HEA-palkkia asetetaan lecatiilille? Tällä hetkellä harkitsen valaa tukijalusta, mitä mieltä olet tästä ratkaisusta, Matti_75?
Leca:lla on puristuslujuus 3N/mm2 ja kannat palkille ovat 190x240 mm molemmissa päissä, jos ymmärrän oikein, mikä tällöin antaa 190x240x2x3 = 273600 Newton, joten jos asetat palkin suoraan lecaa vasten, se kestää enintään 27 tonnin kuormituksen, jos kuorma jakautuu tasaisesti palkille.
Viimeksi muokattu:
Saatat haluta nostaa kannattimen noin kymmenellä millimetrillä, jotta palkki ei taipuessaan luo murskausaluetta leca-blokin ääreen. Ehkä sinun pitäisi laskea myös taipumaa.
Hei larsbj, kiitos laskelmasta! Jos olen ymmärtänyt oikein, voi lecamuren kuormitusta säädellä lisäämällä tukea alkuperäisestä 19 cm:stä (mutta eikö kuorman pitäisi kuitenkin jäädä alle 27 tonnin ullakolta, vai kuinka)? Mitä mieltä olet siitä, miten käytännössä pitäisi edetä? Asetetaanko palkki suoraan lecaan vai jonkinlaisen tuen päälle?
Älykäs viesti, en ollut ajatellut sitä ollenkaan! Joten on siis vielä enemmän mitä täytyy laskea (toivon nyt, että olisin ollut tarkkaavaisempi matematiikantunneilla koulussa). Onko olemassa mitään kätevää tapaa laskea taipuma ja siten nähdä, onko olemassa "murtumisriskiä"?
Klikkaa tästä vastataksesi