Aion mitoittaa HEA palkin, joka on tarkoitus käyttää ravintolan toisen kerroksen rakentamisessa. Olen kuitenkin vähän epävarma siitä, laskenko oikein. Mitä ohjelmaa käytetään? Mistä saan tämän ohjelman helpoimmin?

Ongelma on, että minulla on 5,5 metrin jänneväli ja minun on ankkuroitava itseni olemassa olevaan HEA 400:aan. Aion siis laittaa kaksi palkkiani kahden HEA 400:n väliin. Tämä täytyy kestää 5 tonnin paino.
Tein jonkin verran laskelmia ja päädyin siihen, että HEA 200 riittäisi. Voinko luottaa laskelmiini?

// Alan

Vaikuttaa siltä, että puhut julkisesta rakennuksesta - en koskaan luottaisi omiin laskelmiini tai oletuksiini tässä tapauksessa. Kustannukset insinöörin avun saamiselle tässä asiassa täytyy olla vaatimattomat verrattuna kokonaiskustannuksiin laajennuksesta/täysinimuutoksesta.

Alan sanoi:
Mitä ohjelmaa käytetään?
Esimerkiksi ohjelma nimeltä SB-balk. Epäilen kuitenkin, että siitä olisi sinulle paljon hyötyä, koska sinun täytyy ymmärtää hyvin statiikkaa/mekaniikkaa. Aivan kuin nykyajan lukiolaiset, joilla on kehittyneitä taskulaskimia, mutta eivät siltikään ymmärrä mitä syöttävät koneeseen.

Alan sanoi:
Voinko luottaa laskelmiini?
Ellet ole taitava insinööri/rakennesuunnittelija, vastaus on ei. Lisäksi on kyseessä ravintola, jossa yleisö oleskelee. Sinä olet viime kädessä vastuussa, jos sortuma tapahtuu.

Minulla on pieni rakennusyritys Espanjassa ja rakennusinsinöörikoulutus Ruotsista. Asia on vain se, että suorituskyvyn on noin kolme vuotta sitten valmistunut koulutukseni, enkä ole laskenut tällaisia ​​tapausia sen jälkeen.

Siinä tapauksessa tunnet BSK:n, joka on ilmaiseksi saatavilla Boverketin sivustolla. Staalitaulukot ovat Tibnorin. Kaava ql2/8 tai vaihtoehtoisesti Pl/4 pitäisi myös soittaa kelloja päässäsi. Jos ei, sinun pitäisi siirtää tämä eteenpäin. Tässä ei ole kyse leluista, joiden kanssa olet tekemisissä...

Lisäksi tähän mennessä saamiisi neuvoihin voin lisätä, että Excel on erinomainen noille laskelmille. Olen käyttänyt Exceliä huomattavasti monimutkaisempien kestävyyden laskentojen tekemiseen kuin vaakasuoraan HE-palkkiin. Sinulla on varmasti kaavakokoelma kotona, ja ellei ole, niitä löytyy Tefyma:sta tai vastaavista kaavakokoelmista.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.