Hei!
Ostin talon noin 2 vuotta sitten.
Kellarissani on ärsyttävä tukipilari ja teräspalkki katossa. Olen nyt remontoimassa kellaria ja haluaisin poistaa ne (vähintään tukipilarin).
Olen poistanut katon nyt, ja siellä on melko voimakkaita palkkeja, jotka kulkevat poikittain teräspalkin yli. Seinältä seinälle on noin 4,2 m.
Ideani on laittaa kottlar koko lattialle. Sen pitäisi helpottaa niin, että voin poistaa tukipilarin ja palkin (?)
Keneen voi ottaa yhteyttä ja kysyä ideoistani. Minulla oli kaveri rakennusfirmasta, hän sanoi, että sen varmasti voi poistaa, mutta hän ei voi luvata mitään. Mistä voi saada rakennuskonsultin tai kuka on se henkilö, jota pitäisi kysyä?
Kuten sanottu, sinun tulisi konsultoida rakennusinsinööriä.
Mainitsemallasi jännevälillä uskon, että palkkien tulee olla vähintään 190 mm korkeita, mieluiten 220 mm. Ja se on sillä edellytyksellä, että ylemmässä kerroksessa ei ole mitään kantavaa lattialla.
Kuvasta on tietysti vaikea nähdä, mutta mielestäni näyttää siltä, että palkit ovat vain 140 - 170 mm korkeita. Siinä tapauksessa tarvitaan teräspalkki. Pilarista on vaikeampi antaa lausuntoa, se näyttää hieman väliaikaiselta, joten arvelen, että se on osoittautunut tarpeelliseksi.
Koko asia näyttää jälkikäteen rakennetulta, luultavasti koska lattia on antanut periksi tai vastaavaa.
Rakennusinsinöörin pitäisi pystyä antamaan ehdotus siihen, miten tämä ratkaistaan, mutta uskoisin, että siihen kuuluisi teräspalkkien asettaminen lattianpalkkien rinnalle ja niiden kiinnittäminen yhteen.