Terve.

Olen jättänyt tämän huomaamatta näinä vuosina, kun olen asunut talossa, mutta viime aikoina, tarkoitan kuukausina, olen alkanut vähän huolestua halkeamasta kellarin ulkoseinässä. Olin tänään alhaalla koputtelemassa sitä ja sain irti koko sauman kivien välistä. Talo on vuodelta -52, joten en tiedä mitä materiaalia se on muurattu, se on paksu joka tapauksessa. Näyttää siltä, että se on ollut paikattu aiemmin, koska halkeaman pituus on tummempi kuin muu seinä.

Mitä teen tälle?
Harmaa seinä, jossa on halkeama ja kunnostusjälkiä; taustalla punaisia esineitä.

Kuva kipsiseinästä, jossa näkyy suuri vaakasuora ja pystysuora halkeama, seinä näyttää vanhalta ja osittain rappeutuneelta.
 
Kukaan?
 
Kuvat eivät näy minulle
 
Eivätkö? Ne näkyvät minulle, mutta onhan se totta, että minä lisäsin ne.

Nyt?

Harmaa seinä, jossa on halkeama ja kunnostusjälkiä; taustalla punaisia esineitä.
 
Seinän toisella puolella, mitä siellä on? portaat? maa/pelto? jotain muuta?
 
En ole mitannut tarkasti, mutta kellarin portaat ulkopuolella, sisänurkka on siellä. Muuten siinä on vain maata ja soraa. Se on talon toinen ulkonurkka.
 
Miten on salaojituksen kanssa? Näyttää siltä, että siellä on melko kostea ja korkea maapaine.
 
Salaojausta en ole tehnyt mitään, paitsi että kaikki kasvillisuus on poistettu ja vaihdettu muutamaan cm sepeliin. Asun mäen päällä ja en ole koskaan nähnyt tarvetta uudelleensalaojittaa, koska tarvetta ei näy missään. En tiedä, kuinka kauan se on ollut sellainen, mutta se on ollut jo jonkin aikaa. Siellä oli iso öljysäiliö, kunnes muutama vuosi sitten vaihdoin pannun.
 
Kaivoin nyt ja se on täsmälleen kellarin portaat sisäkulmassa. Se on myös haljennut ulkopuolelta. Suuri reikä sisällä on täsmälleen kulmassa ulkona.

Mitä teen tälle nyt?

Halkeama kellaritrappien ulkokulmassa, jossa maata on kaivettu pois. Seinässä näkyy halkeamia ja pinnassa on likaa ja murtumia.
 
Saattaa olla portaikon paino, joka painaa.
 
60 vuoden jälkeen? No, ajan mittaan kaikkeen voi tulla muutoksia, mutta silti.

Tarvitsenko/mitä pitäisi tehdä asialle?
 
Nyt olen hakannut pois kaiken sisältä, mikä oli löysää. Se on korjattu joskus aiemmin täysin väärällä aineella. On jotain tummaa kiveä kovempaa, joten ymmärrän, miksi se on haljennut. Kysymys onkin lähinnä, oliko siitä kauan aikaa, mitä oletan, koska en ole itse sitä korjannut, ja kun muutin sisään, siellä oli iso öljysäiliö.
 
Kysymys onkin, onko se pysähtynyt halkeama vai jatkuva?
 
No joo, hiton hyvä kysymys.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.