Olen jättänyt tämän huomaamatta näinä vuosina, kun olen asunut talossa, mutta viime aikoina, tarkoitan kuukausina, olen alkanut vähän huolestua halkeamasta kellarin ulkoseinässä. Olin tänään alhaalla koputtelemassa sitä ja sain irti koko sauman kivien välistä. Talo on vuodelta -52, joten en tiedä mitä materiaalia se on muurattu, se on paksu joka tapauksessa. Näyttää siltä, että se on ollut paikattu aiemmin, koska halkeaman pituus on tummempi kuin muu seinä.
En ole mitannut tarkasti, mutta kellarin portaat ulkopuolella, sisänurkka on siellä. Muuten siinä on vain maata ja soraa. Se on talon toinen ulkonurkka.
Salaojausta en ole tehnyt mitään, paitsi että kaikki kasvillisuus on poistettu ja vaihdettu muutamaan cm sepeliin. Asun mäen päällä ja en ole koskaan nähnyt tarvetta uudelleensalaojittaa, koska tarvetta ei näy missään. En tiedä, kuinka kauan se on ollut sellainen, mutta se on ollut jo jonkin aikaa. Siellä oli iso öljysäiliö, kunnes muutama vuosi sitten vaihdoin pannun.
Nyt olen hakannut pois kaiken sisältä, mikä oli löysää. Se on korjattu joskus aiemmin täysin väärällä aineella. On jotain tummaa kiveä kovempaa, joten ymmärrän, miksi se on haljennut. Kysymys onkin lähinnä, oliko siitä kauan aikaa, mitä oletan, koska en ole itse sitä korjannut, ja kun muutin sisään, siellä oli iso öljysäiliö.