Hei! Olen parhaillaan remontoimassa puuportaikkoani ja olen paitsi hionut, myös upottanut ruuvit kaiteeseen. Nyt huomasin yhden askelman halkeaman, jonka uskon johtuvan kaiteen ruuvista....! Onko jollakin vinkkiä, mitä voisin tehdä korjatakseni tämän niin, että halkeama korjautuu eikä suurene?

• Halkeama puuportaassa, joka on merkitty keltaisella.
Näyttää siltä, että se on lista joka on kiinnitetty askelman reunaan. Kun askelma liikkuu kosteuden vaihteluiden vuoksi ja kapenee, listaan kohdistuu suuri kuormitus, koska se ei voi seurata

Olisin sahannut monikoneella niin, että listan ja vangin väliin jää pieni rako. Sitten varovasti erottanut hieman enemmän halkeamaa, täyttänyt liimalla ja puristanut yhteen. Mahdollisesti myös siro naula tai ruuvi.

• Tykkään
balloo
  • Laddar…
[
C Catharina Karlsson1 sanoi:
Hej! Håller på att renovera min trätrappa och har förutom slipat även försänkt skruvarna i trappräcket. Nu upptäckte jag en spricka i ena steget som jag tror beror på skruven från trappräcket….! Någon som har ett tips på vad jag kan göra för att fixa detta så att sprickan lagas och inte blir större?
.
Tack! Jag ser nu att det du skriver om list ser ut att stämma. Ska pröva ditt tips och i bästa fall kan man ju bara byta ut listen.
QUOTE="Bernieberg, post: 4333450, member: 152021"]Ser ut som att det är en list som sitter på kanten av plansteget. När steget rör sig på grund av variationer i fuktighet och blir smalare blir det stor last på listen eftersom den inte kan följa med

Jag hade sågat med multimaskin så att det blir ett litet spel mellan listens ände och vangen. Sen försiktigt särat lite extra på sprickan, fyllt med lim och pressat ihop. Eventuellt en smäcker spik eller skruv också.[/QUOTE]
Bernieberg Bernieberg sanoi:
Ser ut som att det är en list som sitter på kanten av plansteget. När steget rör sig på grund av variationer i fuktighet och blir smalare blir det stor last på listen eftersom den inte kan följa med

Jag hade sågat med multimaskin så att det blir ett litet spel mellan listens ände och vangen. Sen försiktigt särat lite extra på sprickan, fyllt med lim och pressat ihop. Eventuellt en smäcker spik eller skruv också.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.