Olen juuri saanut päätökseen vuoden kestäneen asunnon remontin ja olen valitettavasti saanut vähän enemmän makua, joten nyt on vanha asunto myyty ja pian muutankin uuteen remonttiprojektiini.
Yksi monista vaiheista on purkaa seinä keittiön ja olohuoneen välillä ja siten saada valoisampi eteinen ja ilmavampi keittiö-/oleskelutila. Olohuoneessa on kalanruotoparketti ja keittiössä on linoleumimatto.
Kun joka tapauksessa ajattelin purkaa koko keittiön, olen hieman ajatellut jyrsiä linoleumimaton alla olevan betonin ja jatkaa kalanruotoparkettia myös keittiöosassa. Betonia tarvitsee laskea noin 5 cm, jotta se on samalla tasolla muun lattian kanssa, kun parketti on asennettu.
Keskustelin rakennusfirman kanssa, joka voisi ottaa työn hoitaakseen, mutta he ajattelivat siinä tapauksessa jyrsiä noin 15 cm ja valaa uuden perustan. Keskustelin tästä tuttavan kanssa, joka varoitti, että se voi vaikuttaa talon kantavuuteen.
Onko jollain jotain mielipidettä siitä, miten minun pitäisi ajatella nyt, otetaanko mukaan rakennesuunnittelija arvioimaan mitä on mahdollista vai onko parasta vain tyytyä tasoeroon? Rakentajan tarjouksen hyväksyminen ei ole suuri kustannus, joten olen hyvin puolelta toiselle siitä, mitä minun pitäisi tehdä.
Oikeasti arvostaisin mielipiteitänne, kiitos etukäteen!
Asunto sijaitsee suunnitelman mukaan kerroksessa 3 / kerros 2.
Linoleummatto on asetettu betonilaatan päälle, joka on valettu joko remontin yhteydessä vuonna 1996 tai rakennusvaiheessa 1939.
Haluan siis jyrsiä pois muutaman ylimääräisen senttimetrin niin, että voin saavuttaa yhtenäisen tason koko huoneeseen. Vaihtoehtona on tason ero muutamalla senttimetrillä huoneessa, joka on 4,6 metriä pitkä.
Olen keskustellut hallituksen kanssa eikä he voi antaa päätöstä, koska kukaan ei ole aiemmin tehnyt vastaavaa työtä. Kaikki, jotka ovat remontoineet keittiön, ovat yksinkertaisesti rakentaneet betonin päälle ja asentaneet jalkalistan, joka käsittelee korkeuseroa. Mutta he ovat säilyttäneet seinän. Suunnitelmani on purkaa se.
Liitän kolme kuvaa, yhden itse asunnosta, jossa on punainen nuoli, joka näyttää korotetun lattian keittiön ja ne seinät, jotka on tarkoitus purkaa, sekä välipohjan ja julkisivun leikkauskuva.
Voiko joku tulkita näitä kuvia? Kenen kanssa voi keskustella tämän tyyppisistä asioista - Onko se rakennesuunnittelija?
Hei! Olen kunnostanut muutamia asuntoja samankaltaisella tavalla, tosin rakennettu vähän myöhemmin (1951 ja 54). Näissä asunnoissa kantavat holvit oli valettu tasaisiksi ja sitten keittiön osaan oli valettu "kakku" oikealle tasolle. Blåsten/Ytong ei-kantavissa seinissä. Voiko kokeilla piikata ja katsoa, miltä näyttää? Onko parketin alla hiekkaa? Onko kyseessä paksu eksklusiivinen parkettilattia vai voisiko vaihtoehtona olla lattian korottaminen ja uuden yhtenäisen lattian asentaminen koko huoneeseen, vai aiheuttaako se ongelmia joidenkin ovien/karmin kanssa?
Muu asunto on päällystetty kalanruotoparketilla, joka on todennäköisesti naulattu mäntyyn tai vastaavaan, se tuntuu liian vakaalta ollakseen hiekkaa. Lattian korottaminen ei ole ongelma, mutta tuntuisi sääli olla korostamatta kaunista kalanruotoparkettia. Ajatuksena on jatkaa lattiaa keittiöön ja sitten hioa ja käsitellä se.
Liitän kuvan:
Seinät ovat materiaalista "slaggplatta" naapurin mukaan (olen myös sahannut alas palan). Hyvin tumma materiaali, melkein musta. Kivisekoitteinen. Onko se sama kuin kevytbetoni?
Mielenkiintoista, jos olisi mahdollisuus hakkauttaa pois ylempi betonikerros! Se voisi olla juuri se pieni korotus, jonka haluan poistaa. En pääse sisään ennen kuin kuukauden päästä, joten yritän suunnitella niin pitkälle kuin pystyn ennen kuin menen sinne kaikkien työkalujen kanssa.
Muut väliseinät koostuvat ns. slaggplattor, eräänlaisesta yksinkertaisemmasta kevytsoraharkkomateriaalista, joka oli yleinen aikaan, jolloin talot rakennettiin, ja näihin voi porata tavallisella porakoneella, mutta materiaali ei ole homogeeninen, joten jos törmää kovempaan osaan, voi syntyä kraatteri.
Kerros, joka on merkitty 4 cm tasoituskerrokseksi, on 16 mm lasivillan päällä. Se ei siis ole yhteydessä kantavaan betoniin ja on mahdollista poistaa
On kuitenkin olemassa riski, että alakerran naapuri valittaa askeläänieristyksen huonontumisesta.
18 cm levyä tulisi välttää rikkomasta.
Olihan paljon puhetta seinien kaatamisesta omistusasunnoissa jonkin aikaa sitten, sen jälkeen kun sitä tehtiin, mikä johti vakausongelmiin. En muista miten se päättyi, mutta itse olen sitä mieltä, että sitä ei pitäisi sallia...
Henkilökohtaisesti mielestäni pitäisi olla hyvin varmat perusteet, urakoitsijat vakuutuksineen ja naapurit sekä hallitus hyvin mukana...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.