1 092 lukukertaa ·
16 vastausta
1k lukukertaa
16 vastausta
Haasteita kellarin kaivamisessa
Hei hyvä väki,
Olen kaivanut kellarini alas asti anturan alareunaan, ja nyt kun lumi on alkanut sulaa, saan vettä kellariin. Anturan alla ja koko kellarissa maaperä koostuu savesta.
Suunnitelmani rakenteelle on seuraava:
Ajatuksena on myös:
Mietinnän alla olevat kysymykset:
Olen kaivanut kellarini alas asti anturan alareunaan, ja nyt kun lumi on alkanut sulaa, saan vettä kellariin. Anturan alla ja koko kellarissa maaperä koostuu savesta.
Suunnitelmani rakenteelle on seuraava:
- Kuitukangas suoraan saven päälle
- 4–8 mm soraa tasoituskerrokseksi, noin 2 cm
- 10 cm Isodrän
- Ikääntymistä kestävä muovi
- 10 cm solumuovi
Ajatuksena on myös:
- Asettaa salaojaputket noin 40 cm anturasta ja noin 10 cm anturan alareunan alapuolelle.
- Saadakseni oikean kaadon, minun on ylitettävä antura kahdesti salaojaputkien kanssa.
Mietinnän alla olevat kysymykset:
- Onko tämä rakenne järkevä ja kestävä?
- Onko hyväksyttävää ylittää antura salaojaputkilla?
- Onko riski tuleviin painumiin tai muihin ongelmiin, jos teen niin?
- Miten te, joilla on kokemusta, näette tämän suunnitelman?
Toivottavasti tarkoitat, että aiot kaivaa ja laittaa uuden salaojituksen seinän ulkopuolelle? Siellä siitä on eniten hyötyä.
Sillä jos tarkoitat, että aiot salaojituksen kellarin sisällä ja mennä perustuksen alle saadaksesi kaadon, mihin aiot silloin liittää salaojituksen?
Sillä jos tarkoitat, että aiot salaojituksen kellarin sisällä ja mennä perustuksen alle saadaksesi kaadon, mihin aiot silloin liittää salaojituksen?
Kellarissa aion asentaa salaojaputket, jotka kulkevat sokkelin yli, ja sen jälkeen liitän salaojan ulkona olevaan kaivoon, joka puolestaan johtaa edelleen kivipesään. Se, mistä olen eniten huolissani, on vesi, joka tulee sokkelin alle ja vie mukanaan materiaalia, mikä aiheuttaa riskin painumille tulevaisuudessa.
Sinun täytyy todennäköisesti tehdä uusi salaojitus talolle ja mennä 40-50 cm syvemmälle perustuksen alle saadaksesi veden pois. Älä anna veden mennä talon alle, poista se vain ;-)
Ulkomaisten "rakennusohjelmien" perusteella vaikuttaa siltä, että joissakin maissa on yleistä asentaa salaojitus ulkoseinän sisäpuolelle. Onko tämä järkevää vai ei, en ota kantaa.
Kysymys on, onko tämä ylipäätään ongelma tässä tapauksessa? En näe vapaata vettä kuvissa, mutta onko tilanne ehkä ollut pahempi?
Kysymys on, onko tämä ylipäätään ongelma tässä tapauksessa? En näe vapaata vettä kuvissa, mutta onko tilanne ehkä ollut pahempi?
Olen enemmän huolissani painumavaurioista, koska sisään tunkeutuva vesi voi viedä mukanaan materiaalia perustuksen alta ja pitkällä aikavälillä heikentää kantavuutta.C cpalm sanoi:


