Hei hyvä väki,

Olen kaivanut kellarini alas asti anturan alareunaan, ja nyt kun lumi on alkanut sulaa, saan vettä kellariin. Anturan alla ja koko kellarissa maaperä koostuu savesta.

Suunnitelmani rakenteelle on seuraava:
  • Kuitukangas suoraan saven päälle
  • 4–8 mm soraa tasoituskerrokseksi, noin 2 cm
  • 10 cm Isodrän
  • Ikääntymistä kestävä muovi
  • 10 cm solumuovi

Ajatuksena on myös:
  1. Asettaa salaojaputket noin 40 cm anturasta ja noin 10 cm anturan alareunan alapuolelle.
  2. Saadakseni oikean kaadon, minun on ylitettävä antura kahdesti salaojaputkien kanssa.

Mietinnän alla olevat kysymykset:
  • Onko tämä rakenne järkevä ja kestävä?
  • Onko hyväksyttävää ylittää antura salaojaputkilla?
  • Onko riski tuleviin painumiin tai muihin ongelmiin, jos teen niin?
  • Miten te, joilla on kokemusta, näette tämän suunnitelman?
Kuva on otettu ennen lumen sulamista.
 
  • Kellarin rakennusprojekti, jossa näkyy kaivettu maaperä, hajallaan olevia putkia, kottikärryt ja työkaluja kuten lapio ja vaaituskolumni.
Toivottavasti tarkoitat, että aiot kaivaa ja laittaa uuden salaojituksen seinän ulkopuolelle? Siellä siitä on eniten hyötyä.
Sillä jos tarkoitat, että aiot salaojituksen kellarin sisällä ja mennä perustuksen alle saadaksesi kaadon, mihin aiot silloin liittää salaojituksen?
 
Kellarissa aion asentaa salaojaputket, jotka kulkevat sokkelin yli, ja sen jälkeen liitän salaojan ulkona olevaan kaivoon, joka puolestaan johtaa edelleen kivipesään. Se, mistä olen eniten huolissani, on vesi, joka tulee sokkelin alle ja vie mukanaan materiaalia, mikä aiheuttaa riskin painumille tulevaisuudessa.
 
Sinun täytyy todennäköisesti tehdä uusi salaojitus talolle ja mennä 40-50 cm syvemmälle perustuksen alle saadaksesi veden pois. Älä anna veden mennä talon alle, poista se vain ;-)
 
  • Tykkään
fribygg
  • Laddar…
J Jan_G sanoi:
Sinun täytyy varmaankin salaojittaa talo ja mennä 40-50 cm anturan alapuolelle poistaaksesi veden. Älä päästä vettä talon alle, vie se pois vaan ;-)
Juuri sillä puolella, jossa vesi tunkeutuu sisään, on laajennusosa ilman kellaria, enkä pääse salaojittamaan ulkopuolelta.
 
S Sixtens sanoi:
Juuri sillä puolella, jossa vesi tunkeutuu sisään, on talon laajennusosa ilman kellaria, ja siellä en pääse kuivattamaan ulkopuolelta.
Silloin sinun täytyy kuivattaa täyteen syvyyteen laajennuksen ympäri.
 
F fribygg sanoi:
Silloin sinun on kuivatettava täyteen syvyyteen laajennuksen ympärillä
Siellä on kuivattu alapinnan alapuolelle.
 
S Sixtens sanoi:
Siellä on viemäröity alapohjan alle.
Kaivaa sitten jalka syvemmälle, jotta sinulla on mahdollisuus poistaa vesi kellarista.
 
F fribygg sanoi:
Kaiva sitten jalan syvemmäksi, jotta sinulla on mahdollisuus poistaa vesi kellarista
Se tulee olemaan vaikeaa, minulla on terassi…
 
C
Ulkomaisten "rakennusohjelmien" perusteella vaikuttaa siltä, että joissakin maissa on yleistä asentaa salaojitus ulkoseinän sisäpuolelle. Onko tämä järkevää vai ei, en ota kantaa.

Kysymys on, onko tämä ylipäätään ongelma tässä tapauksessa? En näe vapaata vettä kuvissa, mutta onko tilanne ehkä ollut pahempi?
 
C cpalm sanoi:
Ulkomaisten "rakennusohjelmien" perusteella joissakin maissa on yleinen ratkaisu asettaa salaojitus ulkoseinän sisäpuolelle. Onko järkevää vai ei, en osaa sanoa.

Kysymys on, onko tämä ylipäätään ongelma tässä tapauksessa? Kuvissa ei näy vapaata vettä, mutta onko tilanne ollut joskus pahempi?
Olen enemmän huolissani painumavaurioista, koska sisään tunkeutuva vesi voi viedä mukanaan materiaalia perustuksen alta ja pitkällä aikavälillä heikentää kantavuutta.
 
  • Kellaritilan kostea lattia, jossa näkyy vettä ja putkia. Mahdolliset perustusten vauriot ovat huolenaiheena.
  • Tykkään
cpalm
  • Laddar…
C
S Sixtens sanoi:
Olen huolissani enemmän painumavaurioista
Aaa nyt näen järven. Ei näkynyt ensimmäisessä kuvassa(?)
Sisäpuolinen salaojitus ei tosiaankaan estä virtausta. Pikemminkin päinvastoin.
 
S Sixtens sanoi:
Se tulee olemaan vaikeaa, minulla on altan…
Poista se.
 
Mikä deja vu, juuri siltä se näytti kotonani myös. En usko, että on suurempaa vaaraa seinien heikentymiselle, ei se nyt suoraan vettä suihkuta.
 
joakim_j joakim_j sanoi:
Mikä deja vu, se näytti täsmälleen samalta myös kotonani. En usko, että on suurempi vaara, että seinät heikentyisivät, ei sieltä sentään suihkulla vettä tule.
Kuinka ratkaisit ongelman Joakim? Pumpgropp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.