Hei! Nyt asiat ovat edistyneet niin hyvin, että olen jonkin aikaa sitten hankkinut maatilan, ja tilalla on erilaisia talousrakennuksia, mm. täysin tyhjä lato, joka on noin 140 neliömetriä ("vanha konehalli", aivan varmasti).
Rakennus on hyväkuntoinen ja reilusti mitoitettu seinissä ja kattotuoleissa, joten kun tarvittiin kunnon autotallia, tajusimme nopeasti, että paras vaihtoehto on rakentaa ladon sisään.
Autotallin mitat tulevat olemaan noin 6000x12000, kattokorkeus noin 3400.
Siellä tulee olemaan autonosturi autotallin keskellä melko syvällä sisäpuolella.
Asiaan: Haluan asentaa H-palkin kattoon pituussuunnassa. Osittain, jotta voisi olla kevyemmät "kattotuolit" yläpuolella, kun niiden tarvitsee kantaa vain oma painonsa, eristys ja vähän kipsiä, mutta ennen kaikkea, jotta voisi ripustaa telferin palkkiin ja käyttää sen sijaan, että olisi erilaisia "moottorinostureita" ja muuta rojua.
Ymmärsin melko nopeasti, että sellainen palkki ei voi olla täysin ilman tukea 12 metrillä, joten ajattelin asentaa kaksi tukipalkkia, jotka kulkevat poikittain työpajani läpi kattopohjassa, johon pitkä palkki hitsataan.
Sitten kysymys kuuluu, riittääkö 180mm HEB-palkki tähän tehtävään, ajatus on, että telferi kestää noin 200 kg.
Poikittaiset palkit olisivat myös 180mm HEB.
Voisin saada sellaisen palkin käytettynä romuhintaan, 5kr/kg + alv. Onko se jotain, mihin kannattaa ryhtyä, minun täytyy joka tapauksessa hitsata palkki kotona, koska koko 12-metristä ei ole mahdollista toimittaa järkevään hintaan.
Minun tavoitteeni on tietysti olla täysin varma siitä, että rakenne kestää sen, mitä aion nostaa, ja kaksinkertaiseksi. Olen nyt ottanut yhteyttä ystävään, joka teki excel-dokumentin oikeilla algoritmeilla korkeakouluajallaan, tarvitsee ilmeisesti vain syöttää elämän ja laipan koko sekä teräslaatu. Palaan asiaan, kun tiedän enemmän.
Ilman että olen laskenut sitä ja varauksella, että olen ymmärtänyt ratkaisusi väärin, uskon että se toimii, jos aiot nostaa vain 200kg.
Liitä mielellään luonnos/piirros miten ajattelit rakentaa palkit.
Tulkitsen viestin niin, että palkin pitäisi jollain tavalla olla mukana kattorakenteessa, mutta en oikein ymmärrä miten.
Palkin pitäisi helposti kestää 200 kg telfer. Jos jänneväli on enimmillään noin 4m (tasajakoiset tuet).
Mutta jos sen pitäisi toimia myös katon harjapalkkina?? Silloin sinun täytyy hankkia rakennusinsinööri, joka laskee sen. Jos tekee vain karkean arvion lumikuormasta, katon omasta painosta jne. Silloin voi olla niin, että palkin täytyy kantaa jopa 20 tonnia.
Myös pilarit, jotka tukevat palkkia, voivat olla vähintään yhtä kriittisiä mitoittaa, riippuen siitä, millä korkeudella palkin pitäisi olla, voi joutua mitoittamaan nurjahdukselle. Ja myös pilareiden pohjarakennus voi vaatia tarkkaa suunnittelua, karkean arvioni mukaan saatetaan tarvita noin 7 tonnia yhden pilarin varaan, silloin ei riitä esimerkiksi vain asettaa palkkia ohuen betonilevyn päälle, se uppoaa suoraan läpi.
Nyt minun oletukseni on todennäköisesti hieman liioiteltu, tarvitset jonkun, joka voi laskea tarkemmin.
Saatoin olla hieman epäselvä, mutta rakennus tullaan siis rakentamaan olemassa olevan rakennuksen sisälle. Tällöin perinteisessä merkityksessä ei tule olemaan kattokannattimia.
Katto tulee koostumaan eristetyistä palkistosta, joka toimii vain "laatikon" kantena. Näihin palkistoihin rakennetaan kaksi teräskonstruktiota, jotka pitelevät pitkittäistä palkkia ylhäältä. Poikittaiset palkit tulevat seisomaan teräspalkkien (luultavasti HEB myös siinä) jaloilla, jotka menevät alas betonilaatalle.
Kun haluat pelata varman päälle, voit aina testata valmista rakennelmaasi turvallisissa olosuhteissa painolla, joka on ehkä kaksinkertainen siihen verrattuna mitä olet ajatellut nostaa.
Ok, jos ymmärrän oikein, palkin tarvitsee ottaa vastaan vain nostolaitteen kuorma ja katon rakenteen oma paino? Oma paino ei pitäisi olla enemmän kuin 30 - 50 kg per neliömetri. Mikä sinänsä kuitenkin tekee muutamia tonneja näin suurella alalla.
Kuinka varma voit olla, että tämä "sisäkatto" ei esimerkiksi tule varastotilaksi?
Jos haluat olla varma, voit aina testata valmiin rakenteesi turvallisesti painolla, joka on ehkä kaksi kertaa raskaampi kuin mitä ajattelit nostaa enimmillään.
Kaksi kertaa raskaampi? Mitä turvallisuusmarginaaleja rakennuksissa käytetään?
Luulin, että käytössä on suhde 1:5 tai 1:10. Sen on kestettävä myös dynaamisia voimia, kun sähkötalija käynnistetään ja pysäytetään, ei pelkästään staattista kuormitusta.
Ok jos ymmärrän oikein, niin palkki tarvitsee kantaa vain kuormitusta nostolaitteesta ja kattorakenteen omapainoa? Omapaino ei pitäisi olla enempää kuin 30 - 50 kg neliömetriä kohden. Mikä toki silti tarkoittaa muutamaa tonnia näin suurella alalla.
Kuinka varma voit olla siitä, että tämä "sisäkatto" ei esimerkiksi muutu varastotilaksi?
Erittäin totta! Tämä tulee välttää varmistaakseen, ettei tapahdu mitään onnettomuutta. Tulee kylläkin olemaan aika ahdasta katon yläpuolella, koska ladon katto on melko lähellä.
On erittäin mielenkiintoista tällaisissa projekteissa, joissa rakennetaan uusi talo vanhan sisälle. Se kääntää tavallaan kaikki ajatukset talonrakennuksesta ylösalaisin.
Luulen, että olen lukenut siitä vain kaunokirjallisuudessa aiemmin. Minulla on heikko muisto jostakin Aksel Sandemosen tarinasta (Kyllä, se on oikein kirjoitettu), hän Jantelagenista tiedättehän.
Kuinka paljon voima kasvaa voimakkaassa pysäytyksessä tai vielä pahemmin kuorman, kuten esim. kaatumisessa ja "vapaassa pudotuksessa" vähän aikaa ennen kuin vaijeri kiristyy uudelleen? Voisi olla mielenkiintoista tietää, kun suunnitellaan kuormitustestauksia.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.