Luulen, että ajattelet oikein lattian mitoitusta. Nemas problemas.
Mutta olen enemmän utelias siitä, miten olet ajatellut kiinnitystä ulkoseiniin.
Jos sinulla ei ole kunnollista vetokiinnitystä lattian lattiapalkeille, voima käsivarsien ylemmässä saumauksessa muodostuu kriittiseksi. Mutta epäilen, että sinulla on se laskelmissa.

En ollut laskenut palkiston osaksi rakennetta, valitsemasi kattotuoli tulee ainoastaan antaa pystysuoria voimia eikä vaatia mitään palkistolta.
Yksi tapa on asettaa kantava puu sisäpuolelle koolauksia ja kiinnittää palkisto palkkikengillä. Voit silloin myös saada paremman höyrysulun, jos tämä asennetaan ensin.

pbengtsson sanoi:
En en ollut laskenut palkkien väliä osana rakennetta, valitsemasi kattotuoli saa vain tuottaa pystysuorat voimat eikä saa vaatia palkkirakenteelta mitään.
Tämä olisi ollut paras ratkaisu, kyllä, mutta valitettavasti se on hyvin vaikeaa, jos, kuten minä, haluaa eron vain 5 astetta sisä- ja ulkokattokulman välillä ja rakentaa lisäksi lumiwyöhykkeellä 3.

pbengtsson sanoi:
Yksi tapa on laittaa kantava palkki koolauksen sisäpuolelle ja saada palkkirakenne kiinteäksi palkkikengillä. Näin voit myös saada paremman diffuusiosulun, jos tämä asetetaan ensin.
Tämä on ihan oikein, juuri näin aion tehdä, mutta ilman palkkikenkiä, ajatus on, että diffuusiomuovi kulkee ehjänä välipalkkien ohi.

titanium sanoi:
Uskon, että ajattelet täysin oikein välipohjan mitoituksen suhteen. Nemas problemas.
Mutta olen enemmän kiinnostunut siitä, miten olet suunnitellut kiinnityksen ulkoseiniin.
Jos sinulla ei ole kunnon vetokiinnitystä lattiapalkkien osalta, voima hartioiden yläliitoksessa tulee olemaan kriittinen. Mutta epäilen, että olet ottanut tämän huomioon laskelmissa.
Juuri niin, siellä kattoristikko haluaa murtua raskaassa kuormituksessa, välipohjan pitäisi siis myös toimia hammaspalkkina, joka pitää kattoristikon yhdessä.
Välipohja ei siis tule ainoastaan lepäämään ulkoseinillä, vaan se ankkuroidaan kunnolla.

Voit silti pitää cc 30 sviktille ja cc 60 kattoristikon alusrungolle (jos sitä katsoo yhtenä kokonaisuutena)?

Vai jäikö minulta jotain huomaamatta?

Gabbe1 sanoi:
Min välipohjarakenteet näillä erikoispalkkeilla olisivat yhteensä 288 mm.
4.6 syöksykorkeus ei ole paljonkaan (syöksykorkeus on kattorakenteen korkeus ajatellulla linjalla julkisivun elämän kanssa mitattuna tontin tasolle) kun haluaa olla vähintään 2.5 m alhaalla, vakaa välipohjarakenne, vähintään 1 m korkeus yläkerran ulkoseinillä ja samalla tilaa vähintään 50 cm eristystä (+5 cm ilmarako) katossa.
Eikö 4.6 ole paljonkaan?
Mikä kattokulma sinulla on?
Onko talo vain 4 metriä syvä?

Minulla on 4.2 ja 27 astetta kattokulma ja minulla on yhteensä 5.5 syöksykorkeus avoimessa osassa.....

Gabbe1 sanoi:
Seinäpalkkien (170x45) on oltava yhtenäisiä ilman saumoja sokkelista/betonianturasta kattotuoleille menevään hammaspalkkiin, jotta ne kestävät leikkausvoimia, joita kattotuolit aiheuttavat ulkoseinille.
Välipohja ei siis ainoastaan kannattele yläkertaa, vaan toimii myös talon yhteenliittämisen apuna maksimilumikuormituksessa.
Toivottavasti seinäpalkit on mitoitettu sen suurelle taivutuskuormitukselle, jolle ne joutuvat, jos välipohja auttaa yhdistämään kattotuoleja. Siinä on kunnollinen vivun varsi kattotuolin ja välipohjan välillä!

Enk Projektet sanoi:
Onko 4,6 paljon?
Mikä on kattokulmasi?
Onko talo vain 4 metriä syvä?

Minulla on 4,2 ja 27 asteen kattokulma, ja yhteensä 5,5 metrin kattokorkeus avoimessa osassa.....
Toivoin 30 astetta ulkopuolella ja 25 astetta sisäpuolella, täysin avoin harjaan asti luonnokseni mukaan.
Talo on 8 metriä leveä, välipohjan jänneväli on 4m x 2 (alakerrassa keskellä on kantava seinä/väliavustus).
Yläkerran kattokorkeus vaihtelee 1 metristä 3 metriin, en todellakaan halua mennä alle 1 metrin, joten välipohjan tulisi olla mahdollisimman ohut.

Granngubben sanoi:
Toivottavasti seinärangat ovat mitoitettu sille suurelle taivutuskuormalle, johon ne joutuvat, jos välipalkisto auttaa pitämään kattotuolit yhdessä. Se on melkoinen vipuvarsi kattotuolin ja välipalkiston välillä!
Vipuvivun pituus kattotuolin ja välipalkiston välillä on 1m. Ja kyllä, minun on tässä otettava rakennusinsinöörin apua selvittääkseni, kuinka paljon taivutuskuormaa seinärangat voivat kestää, ja tämän laskelman tuloksena voidaan laskea kattotuolien itsensä varassa kantavuuden aste.

Täysin itsensä varassa seisovat ristikkokattotuolit (harjaruode ei ole vaihtoehto) olisivat tietysti parhaita, mutta silloin kaltevuuden pitäisi nousta 35 asteeseen ulkopuolella ja en halua sitä mielellään.

Viimeksi muokattu:
Lipputolppa harjalle pystytetty KKR:llä (neliöputki)? Mitä sanot siitä...

Kuten sanottu, kattopalkki ei ole vaihtoehto, koska haluan koko yläkerran olevan yhtenäinen avoin (15x8m) loft. Liimapuupalkki, joka on 15m pitkä ja kahdella tukipisteellä, olisi varmaan 2m korkea tai jotain sellaista :) puhumattakaan siitä, miten käsittelen kaikki kymmenet tonnit, jotka tulevat alas kahdesta pilarista.

Okei, olin unohtanut, että se oli koko talon pituus, ilman väliseiniä....

#23:
Oletan, että itse etuna rakentaa vain puusta eikä levystä on pituus. Jos tekisi nämä palkit itse tekemällä k-plyfa-kaistaleita, miten sitten tehdään sauma?
Ehkä voisi laittaa kaksi kerrosta siirrettyinä 244/2=122 cm? Sopivan paksuisina. Ja tilata paikalliselta puusepänliikkeeltä ylä- ja alapuolen "I-palkkeihin" sahattuja uria, jotka ovat hieman siistit, jotta voi ensin täyttää liimalla, sitten naputtaa levykerrokset uraan...
Ehkä tämä antaa paremman tuloksen kuin itse rakennettu puupalkki? Tai kiinnittää kaistaleet ulkopuolelle, kuten joku muu ehdotti, yksi kummallakin puolella ylä- ja alapalkkeja....

Jos käy ilmi, että seinä ei kestä taivutusmomenttia lattiapalkin kohdalla, ehkä seinä tolppa c-c 30?
Vaihtoehtoisesti ruuviliimata kaksinkertaiset tolpat cc 60...
Noh, tässä vain brainstormaillaan...

PS.
En usko, että se on saksiristikko, vaikka monet kutsuvat sitä siksi...
Uskon enemmän, että se on kaksi ristikkopalkkia nojaamassa toisiaan vasten...
DS

Kiitos palautteesta,

Suurin etu käyttää tavallisia puutavaralistoja on yksinkertaisuus ja hinta, jos minun täytyy sisällyttää joitakin puusepän töitä, voin mieluummin ostaa kerto suoraan, tai asettaa 220x45 c-c 300.

Ulkoseinän osalta molemmat ehdotuksesi toimivat, mutta eristystyön huomioon ottaen voi olla helpointa käyttää 195x45 pystylistoina, jos se osoittautuu tarpeelliseksi.

Kattotuolien nimityksen osalta kaksi toisiinsa nojaavaa ristikko palkkia muodostavat eräänlaisen saksikattotuolin. Luulen, että ratkaisuni, jossa on 5 asteen ero, voitaisiin luokitella vapaasti kantavaksi kevyellä katolla ja lumikuorma-alueella 1-2 ehkä, mutta ne eivät kestä lumikuorma-aluetta 3, joka meillä on täällä ylhäällä. Jää nähtäväksi, voiko joku asiantuntija laskea koko kuormitustilanteen ja vahvistaa tai kiistää, pitävätkö teoriani paikkansa. Pahimmassa tapauksessa minun on hyväksyttävä jyrkempi kulma kuin 30 astetta ulkopuolella.

Jos lisäksi asennat jonkinlaisen "kortlingin" jänteen keskelle, saat todennäköisesti pienemmän taipuman, etsi krysskolvning.

Onko se vaivan arvoista?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.