Aion pian rakentaa uutta ja harkitsen itsemuotoiltua ratkaisua välipohjaan.
Lattianiskojen jänneväli on 4m.
Eri syistä pidän alla olevasta ratkaisusta.
-Kaavamääräykset rajoittavat maksimikorkeuden räystäskorkeuteen, joten matala/ohut välipohja on vaatimus.
-Pelkään, että 220x45 palikat ovat liian heppoisia 4m jänneväliin.
-Haluan välttää kustannuksia esivalmistetuille palkeille.
-Mahdollisuus tehdä reikiä Ø100 ilmanvaihtokanaville ilman kantavuuden dramaattista heikkenemistä.

Tämä profiili omaa yli 60% suuremman jäykistysmomentin (60% pienempi notkoaminen) verrattuna 220x45 ilman että se maksaisi erityisen paljon enemmän.

Näettekö syytä miksei tätä kannattaisi tehdä näin?
Riskit, haitat joita en ole ajatellut.

(kaksi kpl 95x45 laippoina ja yksi 120x45 sieluna, nämä ruuvataan ja liimataan yhteen)

• Rakenteen poikkileikkaus, jossa on kaksi 95x45 mm laippaa ja yksi 120x45 mm sielu, muodostaen I-palkkirakenteen.
Mitkä ovat rakentamisen korkeuden ja kattokulman säännöt?

Kiinnostavaa, mistä luku 60% tulee, oletko saanut sen lasketuksi vai oletko laskenut itse?
Ruuvit ja liima? CC-koko ruuveille?

Epäilen, että standardi kerto samalla kantokyvyllä on korkeampi kuin se 210mm korkea profiili, jonka postasin yllä, puhumattakaan kustannuksista?
Minulla saa olla enintään 4,6 m räystäskorkeus.

JOW sanoi:
Mielenkiintoista, mistä 60% luku tulee, oletko saanut sen laskettuna vai oletko laskenut itse?
Ruuvit ja liima? CC mitta ruuvista?
60% sain kun laskin profiilin Steinerin lauseen avulla.

c-c mittaa en ole päättänyt, 300mm voi olla sopiva, jotta saadaan hyvä puristus liimauksen aikana.

Rakennan yleensä lootapalkkeja, samalla periaatteella kuin TS on luonnostellut, mutta vaneri- tai lastulevylivuilla. Ne ovat kevyitä ja vahvoja.

Max 4.6m räystään korkeus.?
Mikä on sitten ongelma?
Minulla on 4.2...ja noin 250mm välipohjassa.....
4m jännevälillä 195x45 pitäisi toimia, eikö vain?

Viimeksi muokattu:
Väittäisin, että lattian narinan riski kasvaa tällaisella palkilla, siinä on vielä kaksi pintaa vastakkain lattialevyn lisäksi.
220x45 toimii erinomaisesti, ristitä palkkien välillä niin saat vielä paremman tuen.
Jos pelkäät joustoa, kertopuuta, liimapuuta jne. kelpaa ainoastaan.

Ajatus, jonka voitte hyvin hylätä.

Se, mitä yrität tehdä, on eräänlainen I-palkki.

Mitä mieltä olette, jos asentaisitte lattialastulevyn alakerran kattoon. Lattialastulevy tulisi ruuvata ja liimata sekä ylä- että alapuolelle.
Sen jälkeen voit lisäksi liimata kipsilevyt kattoon.

Silloin sinun ei tarvitse tehdä rakennetta, jolla ketju aloitettiin.

Enk Projektet sanoi:
Max 4.6m räystäskorkeus.?
Mikä ongelma siinä on?
Minulla on 4.2...ja noin 250mm kerrosvälipohjaa...
4m jänneväliin toimii varmaan 195x45?
Minun kerrosvälipohja näillä erikoispalkeilla olisi yhteensä 288mm.
4.6 räystäskorkeus ei ole kovin paljon (räystäskorkeus on ulkokaton korkeus ajatellussa linjassa julkisivun kanssa mitattuna tontin tasolle) jos haluaa vähintään 2.5m alakertaan, tukevan kerrosvälipohjan, vähintään 1m kattokorkeuden yläkerran ulkoseinien kohdalla ja samalla mahtua vähintään 50cm eristystä (+5cm ilmarako) kattoon.

Rakensin 195x45 edellisessä talossani 3.5m jännevälillä, ja vaikka lyhensin kunnolla ja ruuvaliimasin lattialastulevyn, se jousti häiritsevän paljon, tätä haluan välttää tällä kertaa.

pbengtsson sanoi:
Väittäisin, että lattian natina lisääntyy tällaisella palkilla, koska siinä on kaksi lisäpintaa vasten toisiaan paitsi lattialastulevyssä. 220x45 toimii erinomaisesti, ristiin sääntöjen välillä niin saa vielä paremman tuen. Jos olet huolissasi taipumasta, niin Katto, liimapuupalkit jne. ovat ainoat, jotka kelpaavat.
Kiitos näkemyksestäsi, Mutta jos tulee natinaa, niin pinnat liukuvat toisiaan vasten, sitä ei saa tapahtua, muuten menetän palkin kantavuuden. Idea toimii vain, jos se on täysin liimattu. Toki 220x45 tai Katto olisi paljon yksinkertaisempi ratkaisu, mutta insinöörille on tyydyttävää suunnitella ja valmistaa ratkaisu itse :) ja minulla on hyvin aikaa talvella valmistaa näitä kesän rakentamiseen.

Oikea asenne d^_^b
Näiden valmisparrujen hinta on hieman korkea, joten on mielenkiintoista, jos onnistut rakentamisessasi.

Luuletko/tiedätkö, että tulee taipumaa vaikka ottaisi cc 30cm 45x220mm koko lattiarakenteeseen, ja välttyisi koko valmiin valmistuksen kanssa kun liimaisi omat palkit?

c-c 30 ja 220x45 toimisi varmasti erinomaisesti kimmotuksen suhteen. Mutta, muiden vähemmän yleisten ratkaisujen takia rakennuksessani haluan laittaa lattiajatkot vain c-c 60cm, koska lattiajatkot kiinnittyvät seisoviin seinätukipuihin, jotka ovat c-c 60, eli minulla ei ole päätypalkkia, johon välipohja lepää.

Seinätukipuiden (170x45) on mentävä saumattomasti perustuksesta/betonilaatasta kattotuolien päätypalkkiin kestääkseen sivuttaisvoimat, joita ristikkäiset kattotuolit aiheuttavat ulkoseinille. Välipohja tulee siis, yläkerran kantamisen lisäksi, myös auttamaan talon koossapitämisessä maksimilumikuorman aikana.

Heitän mukaan kuvakaappauksen cadista.

• Rakennesuunnitelma, joka näyttää kattotuolit ja seinäpalkit CAD-ohjelmalla. Kuvassa näkyy harjakaton ja välikaton rakenne.
Mutta jos tulee narinaa, pinnat liukuvat toisiaan vasten, sitä ei saa missään nimessä tapahtua, sillä silloin menetän palkin kantavuuden.
Idean toimivuus riippuu täysin täysliimauksesta.
Älä kitsastele liiman kanssa! Ilman liimaa saat vain 20% inertiasta verrattuna inerssiin 220x45, (kolmen palkin inerssien summa).

Viimeksi muokattu:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.