Mitä aiot laittaa autotallin yläpuolelle, siis ullakolle?
Varastointi tai asunto-/työtilaa?
Pitäisikö siellä olla lattia? Eriste?

kyllä, ne ovat runkokehystyyppiset kattoristikot, eli ullakkokerros..

olin ajatellut tehdä kylmävaraston, mutta harkitsen yhä enemmän pienen osan sisustamista ja eristämistä.

puhallusvilla välipohjaan, ja jonkinlainen lattia päälle..
ei kuitenkaan kattovintteihin uskoakseni...

Voit ehdottomasti harventaa 21mm laudoilla, jos aluskehysten väli on cc 600mm. Päätyspontti, jos haluat voida liittää mihin haluat. 28mm harvennus vaaditaan, kun aluskehysten väli on cc 1200mm (vakioväli kattotuoleille). Jos käytät 900mm leveää kipsiä, uskon, että voit asettaa harvennuksen myös cc 450mm. Näin säästät vielä enemmän rahaa ja lisäksi aikaa.

Se, mikä on kuitenkin hienoa käyttää 600mm leveää kattokipsiä, on se, että ne ovat helpommin käsiteltäviä ja viistetyt reunat eivät vaadi kittipinnoitusta, koska ne on tarkoitettu näkyviin valmiissa katossa. Näitä levyjä siirretään yleensä 1200mm (jos levyjen pituus on 2400mm), jotta muodostuu suorakulmainen kuvio valmiiseen kattoon.

• Tykkään
camaro1969 ja 1 muu
  • Laddar…
Snailman
Jos aiot sisustaa autotallin yläpuolelle, sinun pitäisi todennäköisesti käyttää kaksinkertaista kipsilevyä täyttääksesi IE30 paloturvallisuusvaatimukset. Aion tutkia tätä enemmän itse, mutta luulen että tarvitset kivivillaeristeen ja todennäköisesti kaksinkertaisen kipsilevyn myös seinissä (saatat välttää sen, jos sinulla on ulkogipsi sen sijaan että käytät tuulensulkua) autotallissa.

Onko se erillinen? Ja jos on, kuinka monta metriä talosta (on raja 4 metriä).

Hyvin informatiivista, Jc1972!

Mutta mietin sitä kaksoiskipsilevyjen käyttöä palosuojaukseen. (Sehän on myös kustannus)
Voiko harvapaneelin korvata teräsprofiileilla kaksoiskipsin sijaan?
Tai, tai...

Kun kattotuolien välissä on puhallusvilla, mineraalivillaa siis, se on paloturvallista, paitsi ehkä itse kattotuolit.

Mitä mieltä olet, Jc? Tuntuu hankalalta laittaa kaksoiskipsilevyjä kattoon.

Snailman
Olen nyt lukenut lisää EI30:stä, se riittää, jos sinulla on vähintään 45 mm kipsilevy? Myös mineraalivilla, mutta puhallusvilla ei sovi, vaan sen tulee olla levyinä. Minulla on 145 mm paksu eristys kattorakenteiden välissä.

Varmasti voisi silloin laittaa kerroksen levyinä vähintään 45 mm ja sitten puhallusvilla päälle.

HUOM! lasivilla ei sovi, sen tulee olla kivivillaa.

Itse kattorakenne on puuta, ja puu kestää minuutin paloa per mm, ja EI30 tarkoittaa 30 minuutin palonsietoa, joten 30 mm puu kestää 30 minuuttia.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
KnockOnWood
  • Laddar…
KnockOnWood:
En ole kovin perehtynyt palokysymyksiin, mutta muistan olleeni mukana rakentamassa pieniä puukerrostaloja, joissa saavutimme EI30 ullakon välipohjassa vain yhdellä 13 mm kipsilevyllä ja irtovillalla (kivivillalla). Kipsilevyn voi vaihtaa palokipsiin (esim. Gyproc ProtectF) ja saada korkeamman luokan. En usko, että puulistaa vaihtaminen metalliin tekee eroa.

Mietin hieman, onko kyseessä oikea vaatimus palosuojata kyseinen välipohja vai onko se vain niin, että TS haluaa sen jostain syystä. Yleensä ei ole palovaatimusta saman asunnon sisällä, esimerkiksi omakotitalojen välipohjissa ja ullakoissa.

Snailman
Palovaatimukset johtuvat luultavasti siitä, että kyseessä on autotalli. Minulla on se rakennettu talon yhteyteen yksikerroksiseksi, joten minun on pakko olla EI30 ja myös talon ja autotallin välinen ovi on oltava EI30 ja siinä on oltava ovensuljin, jotta sitä ei unohda sulkea.

En tiedä, onko hänellä yhdistettynä taloon, mutta mainittiin jotakin siitä, että autotallin yläpuolelle saattaisi sisustaa.

Jos autotalli on erillinen ja vähintään 4 metriä talosta, ei tarvita lisäpalosuojaa.

En ollut ymmärtänyt, että kyseessä on autotalli, joka on yhdistetty asuintaloon. Silloin vaaditaan EI30 erottavalle seinälle ja katolle. Kuitenkin, kuten sanottu, riittää silti, että vintin alapohjassa on kipsilevy. Jos kyseessä olisi erillinen autotalli, johon TS haluaisi luoda asuintilaa vintin alapohjan yläpuolelle, luulisin, että vaatimukset ovat samat.

Snailman
Jc1972 sanoi:
En ollut tajunnut, että kyseessä on autotalli, joka on yhdistetty asuinrakennukseen. Silloin vaaditaan EI30 eristävälle seinälle ja katolle. Kuitenkin riittää, kuten sanottua, että yläpohjassa on kipsilevy. Jos kyse on erillisestä autotallista, jossa TS haluaa luoda asuintilaa yläpohjan yläpuolelle, uskon, että vaatimukset ovat samat.
Eikö sen ainoan kipsilevyn pitäisi yhdistää myös mineraalivillan kanssa? + 45mm eristys luin täältä https://www.byggahus.se/forum/bygglov/74478-brandsakerhetsklass-ei-30-a.html?perpage=15#post508742

Viimeksi muokattu:
Snailman sanoi:
Eikö sitä ainoaa gipsskivaa pitäisi myös yhdistää mineralull:in kanssa?
Luonnollisesti, juuri kuten kirjoitin aiemmin. Muuten siitä tulee vain EI15.

S
En ymmärrä miksi haluaisit johtojen olla pintavetona? Jos seinät ja katto ovat avoimet, sinun tulee vetää putket kaikkialle. Remontoin autotallini viime vuonna ja käytin varmasti yli 200 metriä putkea autotallissa, joka on kooltaan 8x5 metriä.

Pintavetona vedetyt kaapelit tekevät autotallista hirveän ruman, tarpeen mukaan hälytysjärjestelmään, palohälytykseen, valaistukseen, pistorasioihin, 3-vaihepistorasioihin jne.

Ainoa asia, johon sinun tulee kiinnittää huomiota, on varmistaa, että et vedä putkia kattoon paikkaan, johon voidaan asentaa mahdollinen moottoroitu ovi, et halua mielellään porata putkeen :)

Viimeksi, kun perehdyin paloturvallisuuskysymyksiin, sain paljon apua paroc.se-sivustolta.
Parocilla oli (ainakin silloin) runsaasti tyyppirakenteita seinille, välipohjille ja katoille, joille oli annettu paloluokitukset heidän verkkosivuillaan.

Snailman sanoi:
Eikö sitä ainoaa kipsilevyä pidä yhdistää myös kivivillaan? + 45mm eristys luin sen täältä [linkki]
45x45 rima ja eristys haja- tai rimoituksen sijaan.

SueCia sanoi:
En ymmärrä miksi haluaisit sähkökaapelit näkyville? Jos sinulla on seinät ja katto auki, vie putket kaikkialle. Renovoin autotallini täysin viime vuonna, ja siellä käytettiin varmasti yli 200 metriä letkua autotallissa, joka on 8x5 metriä.

Se on hirvittävän ruma, kun kaikki autotallin tarvitsema on näkyvissä olevan kaapelin varassa, ml. hälytysjärjestelmä, palohälytin, valaistus, pistorasiat, 3-vaihepistorasiat jne. jne.

Ainoa asia, joka sinun tulee ottaa huomioon, on varmistaa, ettet vedä mitään letkua kattoon, jossa voisi olla mahdollinen moottoroitu ovi, et halua porata letkuun :)
eihän sitä tiedä mihin kaikki pistorasiat, valaisimet ym. haluaa.

mutta totta kai, vedä mahdollisimman paljon piiloon ja täydentää sitten tarvittaessa.

voitte mielellään linkittää joitain sähköasennuksia autotallissa tai ohjeita sellaiseen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.