Aion aloittaa portin rakentamisen parkkipaikan ja talon väliin. Tarvitsen apua siihen, miten valan tolpat niin, etteivät portit väänny. Tukevat porttipylväät ovat ajatuksena, mieluiten muurattua tiiltä tai vaihtoehtoisesti puuta. Lähetän mukaan luonnoksen siitä, millainen ajatus on. Ulkomitta tolpalta tolppaan on noin 4 metriä.
Olin tehnyt niin, että olin valanut vahvistetun pohjapalkin, joka kulki portin tolppien perustusten välillä maan alla. Näin ne eivät voi liikkua keskenään. Suositellaan, että raudoitustangot jätetään ulos siihen, mihin tolppien pitäisi tulla, ja valetaan tolpat tai muurataan näiden tankojen ympärille. Puisille portintolpille suositellaan tukevia valettuja perusjalkoja eikä tavallisia tolppakenkiä. Tavalliset tolppakengät ovat liian heikkoja.
Minä olisin tehnyt niin, että olisin valanut raudoitetun pohjapalkin, joka menee portintolppien perustusten välissä maan alla. Siten ne eivät voi liikkua keskenään. Ehdotettavasti annetaan raudoitusrautojen nousta ylös sieltä, missä tolppien pitää seistä, ja valetaan tolpat tai muurataan niiden ympärille. Puisten portintolppien osalta suositellaan kunnon valettuja pilariharkkoja eikä tavallisia tolpankenkiä. Ne ovat liian heikkoja.
Kiitos vastauksesta.
Täältä sain joitakin uusia ideoita.
Ts. sekoittaa pirusti betonia kottikärryssä
Jos valetaan pohjapalkki ja valetaan 3 kpl paperiputkilla pylväille, jotka nousevat noin 1m maasta. Sitten muurataan tämän ympärille. Kun muuraus on valmis, voidaan täyttää betonilla paperiputkien/tiilien väli.
Luuleeko te, että tämä toimisi vai olenko aivan hakoteillä?
Jos aiot muurata pylväät, voitko laittaa jokaiselle kierrokselle 4 kiveä siten, että keskelle muodostuu puolikiven kanava, josta raudoitustangot nousevat ylös? Tämän kanavan voi täyttää betonilla muuraustyön jälkeen. En näe syytä käyttää Papprör? Aika kätevää on myös kiinnittää skivstaplarna saranoinnin läpi betoniin muuraamisen aikana ja ennen valamista.
Aiotko muurata pylväitä, niin voit kai käyttää jokaista kerrosta neljällä kivellä, jotta saat puolikas-tiilikanavan keskelle, josta vahvikeraudat työntyvät ylös? Tämä kanava voidaan täyttää betonilla muuraamisen jälkeen. En näe syytä käyttää paperiputkia? Ihan kätevää myös kiinnittää levypinot saranoihin jatkuvasti betoniin muuraamisen aikana ja ennen valua.
Fiksu ajatus. Ei, paperiputkista ei ole hyötyä siis, mutta vahvikeraudan käyttö toimii hyvin. Kuinka syvälle maan alle pitäisi vahvistetun vaakasuoran palkin mennä?
Palkki tai mikä sitä nyt kutsummekaan, ei tarvitse, kuten KOW sanoo, mennä kovin syvälle. Olen itse valanut sellaisen rakenteen, ja se sijaitsee vain polkukiven alla. Mutta tarvitset kolme kunnon pilariasi painaville pylväällesi, myös keskelle, joten saat pikemminkin kaksi palkkia. Alas routimattomaan syvyyteen, kapillaarikatko ja sitten betoni suoraan kuoppaan, joka saa mielellään olla melkein yhtä leveä kuin pylväät halkaisijaltaan. Portit ovat raskaita ja aiheuttavat suurta vipuvoimaa. Palkin itsessään ei tarvitse olla paksu, 15-20 cm riittää. Kaiva kaksi ojaa kuoppien väliin ja laita raudoitus vaan. Kannattaa vuokrata betoniautomaatti tai ainakin hallita sekoitussauva, sillä tämä kurjuus painottuu varmaan 200-350 litran betonin väliin, sanoisin.
Nyt tulee sen sijaan suuri pergola, joka päättyy porttiin. Istutetaan villiviiniä/humalaa, joka kiipeilee pitkin pergolaa. Pitäisi olla vain pieni projekti, mutta yleensä se lähtee käsistä. Johtuukohan se lämmöstä?