8 280 lukukertaa ·
38 vastausta
8k lukukertaa
38 vastausta
Kipsiseinä olemassa olevaan seinään, miten kiinnittää rimoja kattoon ym?
Hei,
Muutin melko hiljattain asuntoon, jossa on betoniseinät, ongelmana on, että naapurini kuuluu hyvin selvästi, joten aion rakentaa uuden seinän olemassa olevan betoniseinän päälle, joka rajautuu naapuriin. Tutkittuani toisella foorumilla (faktiskt.io), kuinka parhaiten rakentaisin äänieristetyn seinän, päädyin tuplakipsilevyseinään, jossa on 95mm teräsrimat. Koska en ole koskaan aiemmin remontoinut/rakentanut seiniä tai vastaavaa, minulla on muutamia kysymyksiä.
1. Huoneessa on kalanruotoparketti, ja olen juuri oppinut "kelluvan lattian" käsitteen ja ymmärtänyt, etten saisi kiinnittää rimoja puulattiaan, vaan minun pitäisi sahata pois lattia siitä kohtaa, missä rimojen on tarkoitus olla, ja kiinnittää ne betoniin. Jos rima on 95mm, kuinka leveä kaistale minun tulisi sahata lattiaan? Tuleeko kipsilevyn olla betonissa kiinni vai parkettilattialla? Pitäisikö minun siis sahata 95mm + kipsilevyjen leveys + hieman ylimääräistä tilaa (jotta se "kelluu") vai vain 95mm + tarvittava tila lattian "kellumiselle"?
2. Luin kyseisellä foorumilla, että jotkut liimaavat rimoja lattiaan betoniin, onko se suositeltavaa vai pitäisikö ne ruuvata kiinni? Jos niitä pitää liimata, mitä liimaa tulisi käyttää?
3. Huone on kokonaan betoninen, mutta kattoon on kiinnitetty jokin levy, joka näyttää olevan ruuvattu betoniin. Kuinka minun tulisi kiinnittää rimat kattoon? Liitän kuvan katosta, jos jollakin on ajatuksia siitä, millainen katto on kyseessä.
4. Yleisesti, kun kiinnitetään teräsrimoja betoniin, kuinka pitkiä ruuveja tulisi käyttää?
Paljon tyhmiä kysymyksiä tässä, mutta en halua tehdä virheitä.
Suurkiitokset etukäteen!
Muutin melko hiljattain asuntoon, jossa on betoniseinät, ongelmana on, että naapurini kuuluu hyvin selvästi, joten aion rakentaa uuden seinän olemassa olevan betoniseinän päälle, joka rajautuu naapuriin. Tutkittuani toisella foorumilla (faktiskt.io), kuinka parhaiten rakentaisin äänieristetyn seinän, päädyin tuplakipsilevyseinään, jossa on 95mm teräsrimat. Koska en ole koskaan aiemmin remontoinut/rakentanut seiniä tai vastaavaa, minulla on muutamia kysymyksiä.
1. Huoneessa on kalanruotoparketti, ja olen juuri oppinut "kelluvan lattian" käsitteen ja ymmärtänyt, etten saisi kiinnittää rimoja puulattiaan, vaan minun pitäisi sahata pois lattia siitä kohtaa, missä rimojen on tarkoitus olla, ja kiinnittää ne betoniin. Jos rima on 95mm, kuinka leveä kaistale minun tulisi sahata lattiaan? Tuleeko kipsilevyn olla betonissa kiinni vai parkettilattialla? Pitäisikö minun siis sahata 95mm + kipsilevyjen leveys + hieman ylimääräistä tilaa (jotta se "kelluu") vai vain 95mm + tarvittava tila lattian "kellumiselle"?
2. Luin kyseisellä foorumilla, että jotkut liimaavat rimoja lattiaan betoniin, onko se suositeltavaa vai pitäisikö ne ruuvata kiinni? Jos niitä pitää liimata, mitä liimaa tulisi käyttää?
3. Huone on kokonaan betoninen, mutta kattoon on kiinnitetty jokin levy, joka näyttää olevan ruuvattu betoniin. Kuinka minun tulisi kiinnittää rimat kattoon? Liitän kuvan katosta, jos jollakin on ajatuksia siitä, millainen katto on kyseessä.
4. Yleisesti, kun kiinnitetään teräsrimoja betoniin, kuinka pitkiä ruuveja tulisi käyttää?
Paljon tyhmiä kysymyksiä tässä, mutta en halua tehdä virheitä.
Suurkiitokset etukäteen!
Jäsen
· Stockholm
· 2 268 viestiä
Aito kalanruotoparketti ei kellu samalla tavalla kuin moderni lattia, jossa koko lattia toimii tehokkaasti yhtenä levynä.
Mitä se tarkoittaa? Voiko parkettiin ruuvata suoraan? Keskustelin kaverin kanssa, joka oli puhunut isänsä kanssa, jolla on asiasta tietoa, hän sanoi, että jos haluaa tehdä sen "ammattilaisen tekemänä" oikein, niin se pitäisi kiinnittää betoniin, ja että se olisi myös kätevämpää, jos tulisi joku vesivahinko tai vastaava.F fiskbuggaren sanoi:
Oletteko muut täällä eri mieltä?
Edit: En sitten osaa sanoa, onko lattia "oikea" vai ei, mutta luulen, että se on alkuperäinen jostain 50-60-luvulta.
Onko se vuokra-asunto? Jos sinulla on huonoa tuuria, he saattavat vaatia sinua palauttamaan asunnon alkuperäiseen kuntoon muuton yhteydessä, vaikka sinun tekemäsi muutos olisi parannus!
Sen sanottua, keep it simple!
Älä koske lattiaan, se ei ole tarpeen tarkoitukseen ja se pelastaa sinut mahdolliselta palautusvaatimukselta.
Minä tekisin näin:
Käytä teräsprofiileja, kuten jo mainitsit, mutta anna lattiaohjausprofiilin maata tiiviisti lattialla ja kiinnitä se vain seinään. Profiilit katon kohdalla, kiinnitä seinään myös siellä. Pystysuorat teräsprofiilit ovat riittävän jäykkiä, jotta ne voi kiinnittää vain katon ja lattian ympärille, jos kiinnitys vaikuttaa äänen siirtoon, joten ruuvaa vain ylhäältä ja alhaalta.
Älä poraa kattoon tai lattiaan, kaikki kiinnitys tapahtuu seinään. Teräsprofiilit pysyvät vakaasti, jotta voi kiinnittää kaksinkertaiset kipsilevyt.
Voila! Kunnollinen äänieristysseinä ja minimaaliset muutokset asuntoon.
Sen sanottua, keep it simple!
Älä koske lattiaan, se ei ole tarpeen tarkoitukseen ja se pelastaa sinut mahdolliselta palautusvaatimukselta.
Minä tekisin näin:
Käytä teräsprofiileja, kuten jo mainitsit, mutta anna lattiaohjausprofiilin maata tiiviisti lattialla ja kiinnitä se vain seinään. Profiilit katon kohdalla, kiinnitä seinään myös siellä. Pystysuorat teräsprofiilit ovat riittävän jäykkiä, jotta ne voi kiinnittää vain katon ja lattian ympärille, jos kiinnitys vaikuttaa äänen siirtoon, joten ruuvaa vain ylhäältä ja alhaalta.
Älä poraa kattoon tai lattiaan, kaikki kiinnitys tapahtuu seinään. Teräsprofiilit pysyvät vakaasti, jotta voi kiinnittää kaksinkertaiset kipsilevyt.
Voila! Kunnollinen äänieristysseinä ja minimaaliset muutokset asuntoon.
Kiitos vastauksesta!Luc Reiner sanoi:
Onko se vuokra-asunto? Jos olet epäonninen, he voivat vaatia sinua palauttamaan asunnon alkuperäiseen kuntoon poismuutossa, vaikka toimenpiteesi olisikin parannus!
Sanottuani tämän, pidä se yksinkertaisena!
Älä koske lattiaan, se ei ole tarpeen tarkoitusta varten ja se pelastaa sinut mahdollisessa palautusvaatimuksessa.
Olisin tehnyt näin:
Käytä metalliprofiileja, kuten jo mainitsit, mutta anna lattiaohjaimen olla suoraan lattian päällä ja kiinnitä se ainoastaan seinään. Profiilit kattoa vasten, kiinnitä seinään sielläkin. Pystyssä olevat metalliprofiilit ovat riittävän jäykkiä kiinnitettäväksi vain katon ja lattian suuntaisesti, jos kiinnitys vaikuttaa äänen siirtoon, joten ruuvataan vain ylhäältä ja alhaalta.
Älä poraa kattoon tai lattiaan, kaikki kiinnitys tapahtuu seinässä. Metalliprofiilit seisovat tukevasti, jotta voit sitten ruuvata paikalleen kaksoiskipsilevyt.
Voila! Kunnon äänieristetty seinä ja minimaalinen vaikutus asuntoon.
Se on omakotitalo, joten tarkoitus on rakentaa pysyvä seinä. Siellä on myös 2 pistorasiaa, jotka siirretään uuteen seinään, joten se ei ole palautettavissa tuosta vaan, mutta en myöskään näe mitään tilannetta, jossa haluaisin palauttaa seinän.
Kuten sanot, tämä kuulostaa ehdottomasti helpommalta, mutta en myöskään halua tehdä mitään huolimattomuusratkaisua, mutta se ei ehkä huomaa, hmm vaikeaa tämä.
Miten te muut olisitte miettineet tätä?
Millaisia ruuveja tulisi käyttää kiinnittämään profiilit seinään?
Remontoija
· Stockholm
· 388 viestiä
Samaa mieltä kanssasi. Mahdollisesti lattiaohjain voidaan kiinnittää kaksipuolisella teipillä lisätoimena.Luc Reiner sanoi:
Onko kyseessä vuokra-asunto? Jos sinulla on huono tuuri, he voivat vaatia, että palautat asunnon alkuperäiseen kuntoon muuton yhteydessä, vaikka toimenpiteesi onkin parannus!
Sanottuani tämän, pidä se yksinkertaisena!
Älä koske lattiaan, se ei ole tarpeen tarkoitukseen ja se säästää sinua mahdolliselta palautusvaatimukselta.
Olisin tehnyt näin:
Käytä teräsprofiileja, kuten jo mainitsit, mutta anna lattiaohjaimen levätä suoraan lattialla ja kiinnitä se vain seinään. Profiilit kattoon, kiinnitä myös seinään. Pystysuorat teräsprofiilit ovat riittävän jäykkiä, jotta ne voidaan kiinnittää vain kattoon ja lattiaan, jos kiinnitys vaikuttaa äänen siirtoon, jolloin ruuvataan vain ylös ja alas.
Älä poraa kattoon tai lattiaan, kaikki kiinnitys tapahtuu seinään. Teräsprofiilit ovat tukevia, jotta voit ruuvata kiinni kaksinkertaiset kipsilevyt.
Voila! Vankka äänieristetty seinä ja vähäinen vaikutus asuntoon.
Se on asunto-osake, joten ainoa syy, miksi seinä koskaan tarvitsisi poistaa, olisi jos tulisi vesivuoto tai vastaava. Mutta ehkä se on silti tarpeetonta ruuvata lattiaan?Henkan Sundberg sanoi:
helpoin ja paras tapa on, jos ostat tällaisia kiskoja:
https://www.byggmax.se/ljudskena-zink-p20894
Tarvitset vain kiinnittää ne lattiaan, kattoon ja sivuille, niin voit saada ilmarako vanhan ja uuden seinän väliin, jolloin äänen värähtely ei tavoita ulkopuolta.
Kiinnität ne helposti punatapeilla ja kipsiruuvilla, ja siitä tulee erittäin vakaa! Sitten voit käyttää oikeita puurunkoja, jolloin seinästä tulee paljon jäykempi. Ei ole myöskään yhtä tarkkaa tarkkojen mittausten kanssa, kun runkoa kiinnitetään lattian ja katon välissä, koska sinulla on hieman liikkumavaraa kiinnittämisessä. Samaa kun kiinnität rungon teräskiskoon, tarvitset vain kipsiruuvin sinnekin!
Tein näin kotona ja se oli ensimmäinen kerta, kun kokeilin, ja olin todella yllättynyt kuinka helppoa ja hyvältä se tuntui rakentaa seiniä.
https://www.byggmax.se/ljudskena-zink-p20894
Tarvitset vain kiinnittää ne lattiaan, kattoon ja sivuille, niin voit saada ilmarako vanhan ja uuden seinän väliin, jolloin äänen värähtely ei tavoita ulkopuolta.
Kiinnität ne helposti punatapeilla ja kipsiruuvilla, ja siitä tulee erittäin vakaa! Sitten voit käyttää oikeita puurunkoja, jolloin seinästä tulee paljon jäykempi. Ei ole myöskään yhtä tarkkaa tarkkojen mittausten kanssa, kun runkoa kiinnitetään lattian ja katon välissä, koska sinulla on hieman liikkumavaraa kiinnittämisessä. Samaa kun kiinnität rungon teräskiskoon, tarvitset vain kipsiruuvin sinnekin!
Tein näin kotona ja se oli ensimmäinen kerta, kun kokeilin, ja olin todella yllättynyt kuinka helppoa ja hyvältä se tuntui rakentaa seiniä.
Halusin mainita palautusvaatimuksen, koska kaikki eivät tiedä sen olevan vuokrahuoneistoissa, joten kun kirjoitit asunto, oletin schrödingerin kissa -periaatteen mukaan, että asunto voi olla joko vuokra- tai osakehuoneisto, kunnes saa lisätietoa.doglas2009 sanoi:
Kiitos vastauksesta!
Kyseessä on asunto-osakeyhtiö, joten ajatuksena on rakentaa pysyvä seinä. Siinä on myös 2 pistorasiaa, jotka siirretään uuteen seinään, joten se ei ole palautettavissa helposti, mutta en myöskään voi nähdä mitään tilannetta, missä haluaisin palauttaa seinän.
Kuten sanot, se kuulostaa ehdottomasti selvästi kätevämmältä, mutta en halua myöskään tehdä mitään pikaratkaisua, mutta ehkä sitä ei huomaa, hmm tämä on vaikeaa.
Miten te muut olisitte pohtineet?
Mitä ruuveja pitäisi käyttää kiinnitykseen
Sinun tapauksessasi osakehuoneistossa edellinen vinkki äänipalkkien käytöstä ja kiinnittämisestä lattiaan, kattoon ja sivuseiniin on hyvä vaihtoehto minimoida äänivärähtelyt mahdollisimman paljon.
Tarvitset seuraavat:
Iskuporakone betoniporalla 6 mm.
Laita teippi 6 cm päähän poranterän päähän, jotta voit helposti nähdä, kuinka syvälle poranterä menee porattaessa.
Tulpat 6 mm reikiin. 5-6 cm pitkiä.
Samankokoisia ruuveja kuin tulpat, 6 cm pitkiä ehkä.
Monitoimintatunnistin, jos et voi nähdä/arvioida, missä vesi/sähköjohdot kulkevat.
Henkilökohtaisesti olisin jättänyt parketin paikalleen uuden seinän alle ja vain teipannut yksinkertaisuuden vuoksi. Jokainen porausreikä tarkoittaa riskiä osua johonkin herkempään. Se tulee olemaan hyvä myös näin.
Voin vain olla samaa mieltä Lechuzan kanssa siitä, että käytetään äänikiskoja seiniä, kattoa ja lattiaa vasten ja kiinnitetään sitten levyprofiili siihen. Aseta tiivis eristelevy profiilien väliin ja sitten kaksoiskipsi siirretyllä saumalla. Voi olla syytä laittaa vaimennusliimaa (on olemassa erikoistuotteita) profiiliin ennen kipsiä tai käyttää EPDM-kumilistaa. Se tekee suuren eron. Aseta koko seinä muutaman senttimetrin etäisyydelle vanhasta seinästä. Kun on kyse pistorasioista, muista, että ne tekevät aukon äänieristävään seinään... Voi olla syytä asentaa pintapistorasiat, jos niiden on oltava kyseisellä seinällä, tai siirtää ne viereisiin seiniin, jos äänieristys on tärkeä.
Teräsprofiili on yhtä jäykkä, ellei jäykempi, kuin puuprofiili, kun seinä on valmis, joten ei ole syytä käyttää puuprofiilia.
Jos todella haluat irrottaa seinäsi naapurista ja myös lattiasi runkoäänistä välttyäksesi, on hyvä sahata lattia auki ja pitää pieni etäisyys, MUTTA ei ole epätodennäköistä, että lattiasi on rakennettu lastulevystä, joka on asennettu kelluvasti hiekalle ja sitten parketti sen päälle, joten se voi olla mahdotonta... Suosittelisin koeporausta olemassa olevan seinän vieressä ennen kuin sahaat lattiaan varmistaaksesi, että lattiasi alla ei ole hiekkaa.
Teräsprofiili on yhtä jäykkä, ellei jäykempi, kuin puuprofiili, kun seinä on valmis, joten ei ole syytä käyttää puuprofiilia.
Jos todella haluat irrottaa seinäsi naapurista ja myös lattiasi runkoäänistä välttyäksesi, on hyvä sahata lattia auki ja pitää pieni etäisyys, MUTTA ei ole epätodennäköistä, että lattiasi on rakennettu lastulevystä, joka on asennettu kelluvasti hiekalle ja sitten parketti sen päälle, joten se voi olla mahdotonta... Suosittelisin koeporausta olemassa olevan seinän vieressä ennen kuin sahaat lattiaan varmistaaksesi, että lattiasi alla ei ole hiekkaa.
Suuret kiitokset, että olette mukana!
Luettuani vastaukset ketjussani toisessa foorumissa, ymmärrän, että niin kauan kuin nykyinen seinäni on tiivis, ei ole väliä, jos on joku rako tai pistorasia tai vastaava, se ei vaikuta siihen, kuinka äänitiivis seinä on. Ymmärrän myös, että syy rakentaa ilmarako uuden ja vanhan seinän väliin on, jos rakentaa puutolpilla, mutta periaatteessa saa saman vaikutuksen teräsprofiileilla ja kaksoiskipsillä, jotka kiinnitetään suoraan seinään. Minusta vaikuttaa hieman kätevämmältä kiinnittää suoraan seinään, joten siihen näytetään olevan päätymässä.
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=74406&p=2293541#p2293541 niille, jotka ovat kiinnostuneita.
Huomasin myös ne äänikiskot, mutta niitä oli vain 70 mm, luulen että Beijersillä oli leveämpiä, ajattelin kuten sanottu 95 mm kaksoiskipsillä.
Kuinka monta ruuvia sanoisitte tarvitaan per tolppa, joka kiinnitetään seinään?
Näyttää siltä, että teippaan kiskot lattiaan. Kestävyyden kannalta, onko sillä huomattavaa merkitystä, jos ruuvaa tai teippaa kiskot lattiaan? Huomaanko realistisesti mitään eroa? Vaikka en tiedä tästä mitään, tuntuu siltä, että ainoa haitta on, että vihainen timpuri voi tulla ja huutaa "fuskrakennus!" jos hän purkaa seinän ja katsoo, mutta se tuntuu epätodennäköiseltä.
Luettuani vastaukset ketjussani toisessa foorumissa, ymmärrän, että niin kauan kuin nykyinen seinäni on tiivis, ei ole väliä, jos on joku rako tai pistorasia tai vastaava, se ei vaikuta siihen, kuinka äänitiivis seinä on. Ymmärrän myös, että syy rakentaa ilmarako uuden ja vanhan seinän väliin on, jos rakentaa puutolpilla, mutta periaatteessa saa saman vaikutuksen teräsprofiileilla ja kaksoiskipsillä, jotka kiinnitetään suoraan seinään. Minusta vaikuttaa hieman kätevämmältä kiinnittää suoraan seinään, joten siihen näytetään olevan päätymässä.
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=74406&p=2293541#p2293541 niille, jotka ovat kiinnostuneita.
Huomasin myös ne äänikiskot, mutta niitä oli vain 70 mm, luulen että Beijersillä oli leveämpiä, ajattelin kuten sanottu 95 mm kaksoiskipsillä.
Kuinka monta ruuvia sanoisitte tarvitaan per tolppa, joka kiinnitetään seinään?
Näyttää siltä, että teippaan kiskot lattiaan. Kestävyyden kannalta, onko sillä huomattavaa merkitystä, jos ruuvaa tai teippaa kiskot lattiaan? Huomaanko realistisesti mitään eroa? Vaikka en tiedä tästä mitään, tuntuu siltä, että ainoa haitta on, että vihainen timpuri voi tulla ja huutaa "fuskrakennus!" jos hän purkaa seinän ja katsoo, mutta se tuntuu epätodennäköiseltä.
Jäsen
· Stockholm
· 2 268 viestiä
Nyt saatan ymmärtää väärin ajattelemasi rakenteen, mutta sinun ei pitäisi kiinnittää uusia koolinkejasi vanhaan seinään. Mahdollisesti akustiikkaprofiililla, mutta jos aiot tehdä seinästä 95 mm syvän, ei ole oikein mitään syytä (ja siitä tulee huonompi, jos teet niin).
Olen lukenut sen, mitä kirjoitettiin toisessa langassa ja ymmärrän, mitä he kirjoittavat (luulen ainakin...), ja silloin sähkörasioilla ei ole merkitystä, varmista vain, että siellä on eristys takana. Jos se kiinnitetään seinään, on tärkeää, että se on akustiikkasääntö (pehmeällä mateeriaalilla seinää ja kipsiä vasten, se ei ole sama "tavallisella" terässäännöllä). Siellä oli myös enemmän tietoa taajuudesta, joka häiritsee, joten ei ole yhtä tärkeää irrottaa seinää ja tiivistys ympärillä ei tule tekemään niin suurta eroa. Onnea seinän kanssa!
Ehkä olen ymmärtänyt väärin, sain tämän kuvan toiselta foorumilta, vasen osa on tapauksessani betoniseinä. Luulin, että koolaukset kiinnitetään myös seinään, mutta tarkoitatko, että koolaukset kiinnitetään vain kiskoihin lattiaan/kattoon?F fiskbuggaren sanoi: