6 030 lukukertaa ·
16 vastausta
6k lukukertaa
16 vastausta
Kosteus valettuihin koolinkeihin
Sivu 1 / 2
Hej, var på visning på ett radhus från 1977 men hittade följande formulering i besiktningsprotokollet:
Fuktkvot (FK) uppmättes till ca 24% FK i nederkant på träregel som är fastgjuten i betongplattan. Det kritiska gränsvärdet för mikrobiell tillväxt brukar anges till ca 15-17% fuktkvot (FK).
Det var uppmätt i en källare, se nedan:
Konstruktion
Byggnadsdel Konstruktionsdel
Utreglad vägg.
Utreglad vägg i förråd.
Markmotfylld yttervägg, träreglar med mellanliggande isolering.
Förstår att fukt inte är bra, men vad innebär detta i arbete? Dvs handlar det om att riva upp hela källaren eller är det nåt som man relativt enkelt själv kan bila bort och gjuta igen?
Vad säger den samlade expertisen, är det skäl nog att undvika köp? Huset är relativt högt prissatt så det finns inte jättestora marginaler rent ekonomiskt (läs: om det handlar om flera hundratusen känns det inte värt det.)
Fuktkvot (FK) uppmättes till ca 24% FK i nederkant på träregel som är fastgjuten i betongplattan. Det kritiska gränsvärdet för mikrobiell tillväxt brukar anges till ca 15-17% fuktkvot (FK).
Det var uppmätt i en källare, se nedan:
Konstruktion
Byggnadsdel Konstruktionsdel
Utreglad vägg.
Utreglad vägg i förråd.
Markmotfylld yttervägg, träreglar med mellanliggande isolering.
Förstår att fukt inte är bra, men vad innebär detta i arbete? Dvs handlar det om att riva upp hela källaren eller är det nåt som man relativt enkelt själv kan bila bort och gjuta igen?
Vad säger den samlade expertisen, är det skäl nog att undvika köp? Huset är relativt högt prissatt så det finns inte jättestora marginaler rent ekonomiskt (läs: om det handlar om flera hundratusen känns det inte värt det.)
Sehän oli yksi tapa rakentaa siihen aikaan, ja onhan se osoittautunut, ettei se ollut kovin hyvä. Periaatteessa kaikki orgaaninen pitäisi poistaa ja korvata, ja sinullakin näyttää olevan puuta sekä lattiassa että seinissä kontaktissa perusrakenteeseen.
Talon omistaja
· Skåne
· 1 709 viestiä
Linkki protokolliin?
https://media.fastighetsbyran.se/Fil/3140215Jonas ”Snabbe” Andersson sanoi:
Talon omistaja
· Skåne
· 1 709 viestiä
Sen jälkeen kun olin nähnyt kuvia asunnosta, vaikuttaa siltä, että vain puolet talosta on puolikkaan rappusen maan alla, ja vain yksi seinä on maata vasten. Se vaikuttaa olevan helppo kuivata uudelleen, sen voi varmaan tehdä käsin jos haluaa lapion kanssa. En olisi huolissani kiinteistä puista, se on varmaankin melko helppo korjata.
Näytti olevan pahempi kaivojen kanssa suihkussa/kylpyhuoneessa. Ehkä siihen tutustuisin vähän tarkemmin.
Näytti olevan pahempi kaivojen kanssa suihkussa/kylpyhuoneessa. Ehkä siihen tutustuisin vähän tarkemmin.
Minulla on maanvarainen laatta, jossa on riski
kohonneille fk-arvoille välillä 9 ja 20 % neljässä kohtaa, kun muutin sisään. Dreenasin ja kaivoin pois kukat, nurmikon, kaiken. Avasin lattian ja eristyksen, revin kaiken pois. Laitoin mitä pystyin syylle. Kaksi vuotta myöhemmin, täysin kuivaa. (Joissakin paikoissa minulla on vielä valettuja puulistoja, koska minun olisi pitänyt purkaa koko keittiö toisella puolella seinää...)
kohonneille fk-arvoille välillä 9 ja 20 % neljässä kohtaa, kun muutin sisään. Dreenasin ja kaivoin pois kukat, nurmikon, kaiken. Avasin lattian ja eristyksen, revin kaiken pois. Laitoin mitä pystyin syylle. Kaksi vuotta myöhemmin, täysin kuivaa. (Joissakin paikoissa minulla on vielä valettuja puulistoja, koska minun olisi pitänyt purkaa koko keittiö toisella puolella seinää...)
Joo, on varmaan sopivaa purkaa vanhat valurautakaivot, kun puukonstruktiot poistetaan. Lyhyesti sanottuna, se tulee maksamaan jonkin verran, ja jos budjetti on tiukka jo ennestään, tämä ei välttämättä ole oikea talo teille.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Ei tulisi käyttää orgaanisia materiaaleja kellarissa, jonka ulkoseinät ja pohjalaatta eivät ole eristettyjä. Jos tällaista materiaalia on, se tulisi vaihtaa mahdollisimman pian epäorgaaniseen materiaaliin kuten kivi tai teräs jne. Mikä on sopivinta, riippuu siitä, mihin tilaa käytetään. Kustannukset riippuvat täysin korjausta vaativan pinta-alan koosta. Jos kyseessä on vain yksi seinä, kustannukset eivät ole niin isot. Kosteusongelmat ovat ennustettavissa ja johtuvat pääasiassa siitä, että sisäilman vesihöyry on tiivistynyt betonirakenteeseen, joka on kylmä, koska siitä puuttuu eristys. Alempi lämpötila kellarissa olisi vähentänyt kosteuden riskiä. Myös salaojitusongelmat voivat luonnollisesti pahentaa tilannetta, mutta ne havaitaan yleensä suurempina vesimäärinä.
Kiitos vastauksesta, eli lyhyesti sanottuna kohonneet kosteusarvot johtuvat todennäköisesti siitä, että salaojitus on "loppu"/tarvitsee uusimista?
Ajattelen, että se voi olla hieman hankalaa rivitalon kanssa, koska todennäköisesti minun täytyy saada naapurit mukaan? Varmaan tarvitsee kaivaa ylös osa naapurin kukkapenkistä/terassista kun teen töitäni.
Ajattelen, että se voi olla hieman hankalaa rivitalon kanssa, koska todennäköisesti minun täytyy saada naapurit mukaan? Varmaan tarvitsee kaivaa ylös osa naapurin kukkapenkistä/terassista kun teen töitäni.
Talon omistaja
· Skåne
· 1 709 viestiä
Ei sen tarvitse olla loppu, vain ajatus. Justuksen vastaus on luultavasti oikeudenmukaisempi kuin minun ajatukseni.S Snabelhund sanoi:Kiitos vastauksesta, joten lyhyesti sanottuna kohonneet kosteusarvot johtuvat todennäköisesti siitä, että salaojitus on "loppu"/tarvitsee uudistamista?
Ajattelen, että siitä tulee hieman hankalaa rivitalon kohdalla, koska todennäköisesti minun on saatava naapurit mukaan projektiin? Tarvitsen varmaan kaivaa ylös osan naapurin kukkapenkistä/terassista kun teen työtäni
Voitko selittää, miksi alhaisempi lämpötila vähentäisi kosteusriskiä kellarissa? Jos lämpötila nousee, ilmassa on silti yhtä paljon vesihöyryä. Eli, höyrynpaineen ero, joka ohjaa kosteuden siirtymistä, on jatkuva. Sen sijaan suhteellinen kosteus pienenee lämpötilan noustessa, mitä ainakin itse pidän positiivisena vaikutuksena.J justusandersson sanoi:
(Totta kai, jos seinien läpi pääsee virtaamaan ilmaa, on mahdollista, että lämpötilan nousulla voi olla haitallisia vaikutuksia.)
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
On aivan oikein, että lämpötilan nousu itsessään ei johda siihen, että vesihöyryn määrä lisääntyy, mutta se on eräänlainen laboratoriotilanne, joka ei ole asiaankuuluva tässä yhteydessä. Se, mitä täytyy verrata, on pitkäaikainen lämpenemisen aste. Silloin 16° lämpötilainen ilma voi sitoa vähemmän vesihöyryä kuin 20° lämpötilainen ilma. Betonin jäähdytyksen aikana suhteellisen lämpimämpi ilma luovuttaa enemmän vesihöyryä betoniin.
1950-luvun kellarit eivät koskaan olleet lämpimämpiä kuin 16°. Ongelmat alkoivat ilmetä, kun kellareita alettiin käyttää asumistarkoituksiin. Harvat ruotsalaiset rakennusongelmat ovat yhtä hyvin dokumentoituja.
1950-luvun kellarit eivät koskaan olleet lämpimämpiä kuin 16°. Ongelmat alkoivat ilmetä, kun kellareita alettiin käyttää asumistarkoituksiin. Harvat ruotsalaiset rakennusongelmat ovat yhtä hyvin dokumentoituja.
Minusta sekoitat fysiikan ja muuttuneet elintavat. Mielestäni muutaman asteen lämpötilan nousu kellarissa on lähes aina positiivinen, jos kaikki muut tekijät pysyvät vakiona. Tietenkin kosteusongelmien riski kasvaa, jos kosteuslisäys kasvaa (esim. enemmän pesua ja asuintiloja kellarissa). Mutta sama tapahtuu, vaikka kellari olisi 16 astetta 20 asteen sijaan.J justusandersson sanoi:Onhan se täysin totta, että pelkkä lämpötilan nousu ei johda vesihöyryn määrän kasvuun, mutta se on eräänlainen laboratoriotilanne, joka ei ole merkityksellinen tässä yhteydessä. On verrattava pitkän aikavälin lämpenemistä. Silloin 16° lämpöinen ilma voi sitoa vähemmän vesihöyryä kuin 20° lämpöinen ilma. Betonin jäähdytessä suhteessa lämpimämpi ilma vapauttaa suuremman määrän vesihöyryä betoniin.
1950-luvun kellarit eivät koskaan olleet lämpimämpiä kuin 16°. Ongelmia alkoi ilmetä, kun kellareita käytettiin asuintarkoituksiin. Harvat ruotsalaiset rakennusongelmat ovat yhtä hyvin dokumentoituja.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Muutetut elintavat ja fysiikka liittyvät ehdottomasti yhteen. Se oli sama asia eristämättömien betonilaattojen kanssa maan päällä (eli kellarittomat talot), jotka olivat yleisiä hetken aikaa 1970-luvun alussa. Kosteusongelmat johtuivat sisäilman kondensaatiosta betonissa. Kun siirryttiin eristettyihin laattoihin, ongelmat katosivat. Absoluuttisina lukuina muutaman asteen lämpötilaero voi tarkoittaa suuria eroja sitoutuneen vesihöyryn määrässä.