Hei, ajattelin asentaa laattoja kelluvasti koko alueelle. Puupalkkiosassa ajattelin laittaa 170x45 kk45 koolaukset + 22mm lattialastulevy, sitten lattia-kipsilevy ja valumassa. Betoni-palkkiosassa vain valumassaa lattialämmityksen päälle. Olen huolissani, että se halkeilee puu- ja betonipalkkion siirtymäkohdassa. Onko tämä riski suuri?
 
  • Huoneen lattiaremontti kesken, puu- ja betonilattian yhdistelmä, osittain purettu, työkaluja ja rakennustarvikkeita lattialla.
O Olofolofolof sanoi:
Hei ajattelin laittaa klinkkereitä vapaasti koko alueelle. Osalle puupalkeista ajattelin laittaa 170x45 koolaukset cc45 + 22mm lattialastulevy, sitten lattialevy, valu. Osalle betonipalkistosta vain valuttaa lattian ylle. Olen huolissani siitä, että se halkeaa puupalkkien ja valetun betonin siirtymäkohdassa. Onko tämä riski suuri?
Uskon, että riski on minimaalinen. Valat uuden kerroksen sekä puu- että betonipalkkien päälle.

Jättäisin lattialevyn pois, jos pidät 45cc.
 
Kiitos vastauksesta, otan mielelläni vastaan muiden mielipiteitä.
 
Mikä on 45x170 palkkien jänneväli?
 
J justusandersson sanoi:
Mikä on 45x170 palkkien jänneväli?
enintään noin 3600
 
45x170 on aivan liian heikko mitoitus lattianiskoille sillä jännevälillä, jopa c/c 450:ssä. Jousto on liian suuri. Vaikka tasoitemassa tasoittaa joitakin pistemäisiä kuormia, on erityisen tärkeää, että alusta on jäykkä, kun asennetaan laattoja. Valitse 45x220 C24.
 
Ei ole tilaa paksummille palkeille kuin 45*170, jotta se ei nouse korkeammalle kuin viereinen huone. Joka toinen tukipuu ruuvataan kiinni alkuperäiseen välipohjaan, joka on paksumpaa mitoiltaan ja noin 900 mm keskeltä keskelle. Tämän jälkeen asennetaan 22 mm lattialastulevy ja lattialastulevy. Olen kuitenkin huolissani siitä, että se voi halkeilla siirtymäkohdassa betonilattian ja uuden välillä.
 
Vanhojen palkkien koko on arvatenkin 5x7 tuumaa ja siinä tapauksessa ne riittävät. On parempi, että liimaruuvit 2 kpl 45x170 ja asetat ne erikseen kuin että ruuvaat ne yhteen vanhojen kanssa.
 
J justusandersson sanoi:
Vanhojen palkkien koko on todennäköisesti 5x7 tuumaa ja siinä tapauksessa ne riittävät. On parempi, että liimaruuvitat 2 kpl 45x170 erikseen kuin kiinnität ne vanhoihin.
Uteliasta mieltä sinulla on, selvästi sekä asiantunteva että avulias Justus; miksi se on parempi?
 
Kyse on taipuman vähentämisestä. Silloin palkin hitausmomentti (b*h^3/12) on ratkaiseva. Jos korkeutta ei voi lisätä, täytyy lisätä leveyttä. Vanhoja palkkeja ei tarvitse vahvistaa.
 
Mukana siinä, mutta jos oletamme, että vanhat selviävät itse ja uudet ovat vain kohdistamista varten?
 
Se tulee olemaan harva palkkien välillä. Lattia-lastulevy ei voi olla c/c 900.
 
Kyllä, osittain siksi ehdotin eps:ää.
 
Uskon yhä, että 450 mm on sopiva c/c-etäisyys taipumaolosuhteet huomioon ottaen. On tietysti hyvä, että se, mikä on palkkien päällä, on mahdollisimman jäykkää.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.