Hei,

Olen päättänyt vaihtaa konsolin keskikaiuttimelle kellarissa. Seinä vaikuttaa olevan jonkin tyyppistä reikätiiltä ja olemassa olevan konsolin reiät ovat valitettavasti melko suuria.

QxD4duW.jpg

zXqlSx0.jpg
Tässä voi nähdä sen ruuvin, jonka uusi konsoli tarvitsee
iXWqbZb.jpg
pJPKMLn.jpg
8pVJd9d.jpg
Tässä voimme nähdä vertailun aikaisemmin käytetyn konsolin (vasen) ja uuden (oikea) vaatimusten välillä.
K2kd8yC.jpg
Tässä voi myös nähdä itse konsolin kiinnikkeen.
TxgptN8.jpg
Tämä on ohje yhdelle konsolille. Se tulee siis kahden ruuvin kanssa, mutta aion käyttää vain yhtä ja sen sijaan käyttää neljää konsolia. Voimme myös nähdä, että poraussyvän pitäisi olla 6 mm ja se on valitettavasti paljon isompi nykyisessä (arviolta 11-12 mm).

Q8uQW68.jpg
Yritin tässä rakentaa oman tulpan lyömällä konsolin mukana tulleen tulpan hieman paksumman sisään. Tulppa menee sisään ja jos ruuvin kiristää hieman, voi saada kiinnikkeen, joka näyttää pitävän melko hyvän vetovoiman suoraan ulos, mutta valitettavasti ruuvissa on melko paljon jousitusta ylös ja alas, mikä ei ole hyvä kiinnityksen kannalta.

Arvioisin, että reiän seinässä on ehkä 11-12 mm.

Nyt mietin, voiko tähän olla joku helppo ratkaisu? Jokin ruuvi tai tulppa, joka voisi sopia?

Vai täytyykö minun ostaa korjausaine, jota ruiskuttaisin seinään ja sitten porata uudet reiät? Tuleeko se kestämään ilman että halkeaa, kun poraa lähelle?

Viimeksi muokattu:
Mikä on ruuvin koko noin 4.5?

Paikkaa reikä ja poraa uusi viereen, jos mahdollista.
Tulokset ovat yleensä hyviä, jos käytetään 1mm pienempää poraa kuin suositellaan. 6mm tapauksessa käytän yleensä 5.5 ja 7mm, jos on 8mm. Sitten naputa tulppa sisään, niin se yleensä pysyy hyvin.

Viimeksi muokattu:
Älä käytä tavallista tasoitetta, käytä tyyppiä husfix. Tämä on paljon kestävämpää.

Miksi ei käyttää 12 mm tulppaa?
Pelkästään yhden ruuvin käyttäminen jokaiseen konsoliin vaikuttaa hieman horjuvalta.

Andy78 sanoi:
Mikä on ruuvin koko noin 4,5?

Pakkaa reikä ja poraa uusi viereen, jos mahdollista. Yleensä saan hyviä tuloksia käyttämällä 1mm pienempää poraa kuin suositellaan. 6 mm:lle käytän yleensä 5,5 sekä 7 mm, jos sen pitäisi olla 8 mm. Sitten naputan plugia, jolloin se yleensä istuu hyvin.
Arvelen, että se on 5 mm, koska se on sama kuin suurin ruuvi IKEA:n ruuvisarjassa.

Mitä ymmärrän, ei pitäisi käyttää tavallista kittiä kellarissa vaan sellaista fixausta, jonka sekoittaa, mutta se on hankalaa saada reijän sisään. Jos voisi ruiskuttaa fixausainetta, voisi täyttää sen hyvin, esimerkiksi jos olisi sellainen ruisku, jossa normaalisti on tiivistemassaa.

En kuitenkaan ymmärrä, miksi minun pitäisi valita pienempi ruuvi? Jos reikä täytetään oikein, eikö sen silloin pitäisi olla sama, mitä ruuvia käyttää?

huggan sanoi:
Använd inte vanligt spackel, används typ husfix. Detta blir mycket hållfastare.
Tuo vaikuttaa hyvältä! Onko sitä saatavilla suihkepullossa? Saako sitä käyttää kellarissa? Eli hengittääkö se samalla tavalla kuin tavallinen fix? Muuten olen kuullut, että kellarissa pitäisi käyttää vain fix-korjauksiin.

Thomas_Blekinge sanoi:
Miksi et käyttäisi 12 mm proppua?
Yhden ruuvin käyttö jokaista konsolia kohden tuntuu melko epävakaalta.
Ongelma on, että 12 mm proppu vaatii paksumman ruuvin, saman paksuisen kuin mitä olen aiemmin käyttänyt. Niin paksua ruuvia ei voi valitettavasti laittaa konsoliin. En tiedä, onko olemassa proppuja, jotka ovat 12 mm, mutta joihin voisi laittaa pienemmän ruuvin kuten 6 mm. Tällaisen propun riski voi olla, että se joustaa melko paljon?

Minulla on samanlainen konsoli yläkerrassa asennettuna kipsiseinään mollyruuvilla. Tosin se konsoli on Biltemasta ja selvästi halvempaa laatua, mutta yksi ruuvi toimii siellä erinomaisesti ja se kestää saman painon kuin tämä tulee tekemään kellarissa. Kahden ruuvin laittaminen niin lähellä toisiaan betoniin tuntuu vaaralliselta, murtumariski voi olla melko suuri mielestäni.

Onko se jokin pehmeä kivi, niin ostaisin mieluummin pidemmän pluggen. Onhan olemassa pluggeja ruuvilla, kuten naulapluggit, jotka on tarkoitettu pehmeille materiaaleille. Parempi saada ruuvi syvälle, jotta sillä on paljon tukea, kuin käyttää suurempaa ja lyhyempää pluggea.

Stefan1972 sanoi:
Jos se on pehmeää kiveä, ostaisin pidemmän tulpan sen sijaan. On olemassa spikaspatakki-tyyppisiä tulppia, jotka on tarkoitettu pehmeisiin materiaaleihin. Parempi saada ruuvi syvälle niin, että sillä on paljon mihin nojata, kuin käyttää isompaa ja lyhyempää tulppaa.
Ymmärtääkseni se on reikätiiliä, mikä itsessään tekee siitä hieman monimutkaista saada kiinnitettyä, joten jos voisi pistää ruiskun sisään ja täyttää kaiken ja sitten porata uudet pienemmät reiät, se olisi hyvä, mutta ehkä se ei ole niin helppoa?

Spikplugg voisi olla järkevä, jos ne nyt ovat hieman pidempiä, mutta ongelma on edelleen se, että reiät ovat niin suuria, että on vaikea löytää ruuvia, joka sopii sekä tulppaan että konsoliin.

Stefan1972 sanoi:
Jos se on pehmeää kiveä, ostaisin sen sijaan pidemmän tulpan. On olemassa tulppia ruuveilla, kuten naulatulpat, jotka on tarkoitettu pehmeille materiaaleille. Parempi saada ruuvi syvälle, jotta sillä on paljon tukea, kuin käyttää suurempia ja lyhyempiä tulppia.
Mitä muuten tarkoittaa naulatulppa?

tyyppi:
http://www.bauhaus.se/spikplugg-11.html

huomaa, että nimestä huolimatta se on ruuvi, joka on irrotettavissa. Suositeltavaa on peittää vanhat reiät ja porata uudet toiseen paikkaan, ja käytä vain kovametallikärkistä poraa, ei iskuporakonetta. Silloin voi saada suhteellisen siistit reiät ilman, että niistä tulee liian suuria.

Viimeksi muokattu:
Stefan1972 sanoi:
tyyppi:
[linkki]

huomaa, että nimestään huolimatta se on ruuvi, jonka voi purkaa. Suosittelen, että suljet vanhat reiät ja poraat uuteen paikkaan käyttäen kovametalliteriä, ei iskuporakoneella. Näin voidaan saada suhteellisen siistejä reikiä ilman, että ne ovat liian suuria.
Hmm miksi sitä kutsutaan spikpluggiksi? Näen, että se on pidempi ja näyttää myös olevan vähemmän materiaalia, onko tämä ero?

Joo, oli ongelmia näiden reikien poraamisessa, ensinnäkin pora halusi vaeltaa johonkin suuntaan ja lisäksi reikästä tuli paljon suurempi kuin pora itse asiassa on. Joten mitä sanot on se, että minun pitäisi ostaa tavallinen pora, joka ei ole valmistettu vasaralle ja joka on sen sijaan kovametallinen? Voitko linkata jonkin esimerkin? Käytätkö sellaista tavallisessa porakoneessa vai sopiiko se poravasaralle, jossa hylätään vasaratoiminto?

Plugiliitoksissa kuorman kantaminen ei ole kiinni plugien "ylös ja alas" -stabiliteetista. Sen sijaan ruuvi kiristetään kunnolla, jotta konsoli kantaa kuorman kitkan avulla seinää vasten. Siksi ulosvetolujuus on tärkeämpi kuin se, miten ruuvi heiluu plugissa.

Thomas_Blekinge sanoi:
Plugiliitoksessa ei ole plugien "ylös ja alas" vakaus se joka kantaa kuorman. Sen sijaan kiristät ruuvin kunnolla niin, että konsoli kantaa kuorman kitkan kautta seinää vasten. Siksi vetolujuus on tärkeämpää kuin miten ruuvi heiluu plugissa.
Ongelma tässä on, että reikä koetaan hieman suuremmaksi ulkoreunassa. Lisäksi minulla ei ole plugia, joka sopii reikään (12-13 mm) mutta joka samalla sopii 6 mm ruuville (onko sellaista?) joten yritin rakentaa oman plugi plugissa. Siinä ongelmaksi tuli, että plugi oli paksu keskeltä mikä sai ruuvin istumaan hyvin vetoon (ei voinut vetää ulos) mutta se liikkui melko paljon ylös ja alas.

Jos olisi saanut plugia, joka täyttää reiän mutta joka samalla toimii ruuvin kanssa, se olisi varmasti ollut mahdollista käyttää reikiä uudelleen. Tämä olisi ollut selvästi kätevin ratkaisu mutta en tiedä onko sellaista olemassa?

On suhteellisen tärkeää, että konsoli istuu tiiviisti seinää vasten, valitettavasti koin, että sitä oli melko helppo heiluttaa ylös ja alas kun kokeilin itse tehtyä plugia.

snowjim sanoi:
Arvaan, että 5 mm, koska se on sama kuin suurin ruuvi IKEA:n ruuvipaketissa.

Ymmärtääkseni ei pitäisi käyttää tavallista pakkelia kellarissa, vaan kiinnityslaasti, joka sekoitetaan, mutta ongelma on saada se reikiin. Jos sen voisi ruiskuttaa sisään, täyttö onnistuisi paremmin, esimerkiksi jos sitä olisi sellaisessa ruiskussa, jota käytetään tiivistysmassalle.

En kuitenkaan ymmärrä, miksi minun pitäisi valita pienempi ruuvi? Jos reiän täyttää oikein, niin eikö sillä pitäisi olla väliä?
Niin suuri ruuvi, jota olet aiemmin käyttänyt, ei mahdu uuden konsolin reikään, ja sinun täytyy olla 6 mm proppu, joten sinun pitäisi porata uusi reikä, se pitää, jos käytät oikeaa proppua.
Mutta jos työnnät pienemmän proppun vanhaan reikään, siitä ei tule mitään hyvää.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.