Mikä vauhti tämä keskustelu on saanut, hauskaa nähdä erilaisia pohdintoja ja että se herättää keskustelua!
Kun ryömin ullakolle, jonka korkeus on 60-70 cm, minun sirolla 102 kilogramman painollani, näen että kattotuolien alapuut ovat eri korkeuksilla melkein kaikki, vaikea selittää ilman kuvaa.
Palaan myöhemmin tänä iltana pidemmän vastauksen kanssa teidän näkemyksiin ja kysymyksiin! Ehkä saan mukaan myös joitain kuvia!
Tärkeää on, jos voit nähdä, jos joitakin saumoja ja liitoksia on pettänyt.
Silloin sinun on tarkasteltava tarkemmin. Kattoniskasi ovat kotitekoisia sahatavarasta ja voivat vaihdella melko paljon korkeudeltaan. Se ei liity kestävyyteen.
Jos päätät vahvistaa, tuetaan kattoa ja muutetaan ne W-kattotuoliksi, mutta se tarkoittaa vain yhtä V:tä kummallakin puolella harjaa. W molemmilla puolilla harjaa on vain suurilla jänneväleillä normaalisti (silloin kattotuolina on nimeltään WW). Katso esimerkki osoitteessa
En kyseenalaista sitä, että katto on "asettunut". Mutta en usko, että katto on vaarallinen millään tavalla, mikä perustuu seuraaviin:
Luulen, että olemme samaa mieltä asiasta. Reagoin vain siihen, kun kirjoitit, ettei ole merkkejä siitä, että katto ei kestä kuormituksia. Jos katto näkyvästi romahtaa, se ei mielestäni ole suunniteltu kestämään kuormituksia, vaikka ei olisikaan vaaraa romahtamisesta.
Nyt en tiedä kovin paljon rakenteista, mutta vaikuttaa siltä, että ne oikolaudat, jotka ovat räystäitä vasten, ne liitetyt, ne on todennäköisesti lisätty myöhemmin. Ne ovat täysin väärin 15 asteen kallistuskulmassa olevassa katossa. Ne voivat aiheuttaa vipuvaikutuksen ja rikkoa katonharjan alas liian suuren kattokuorman alla. Ota vaijeri, kuten joku aiemmin kirjoitti, kiinnitä se läpivietyyn/pultattuun silmukkaan pitkien sivujen vastakkaisissa palkistoissa, siis rakennuksen keskellä, tue alakatto ja ullakon tila, kiristä vaijeri silmukoiden läpi ja käytä kaksoisvaijerilukkoja. Uskon, että pitkät sivut ovat antaneet periksi yläreunassa ja ullakon lattia on hieman irronnut ulommista kiinnityspisteistä, mahdollisesti vääränlaisen naulan vuoksi katon vähäisen kulman ja väärin istuvien oikolautojen yhteydessä. Mutta tämä on vain teoria, en ole nähnyt rakennetta paikan päällä.
Ja kyllä, oikolaudat on poistettava ennen kuin kattoa tuetaan, muuten se ei anna toivottua vaikutusta. Sitten on parempi tapauksessasi käyttää "kiilatuilla" vanerilevyillä ja vahvistaa kattotuolit. alareunasta alkaen, räystäitä vasten ensisijaisesti. Yläreunassa harjaa vasten rakenne pysyy paikoillaan vaijerin vetokuormituksen avulla!
Toivottavasti asia ratkeaa!
Hei taas kaikille! Kiitos kaikista kommenteista ja osallistumisesta!
Minulla on kollega ja ystävä, joka on kokenut, taitava puuseppä. Hän kiipesi ylös ullakolle muutama päivä sitten ja me pallottelimme ideoita edestakaisin. Joidenkin alapuolisten käsien välillä oli jopa 10 cm korkeusero. Tajusimme myös, että niiden töiden huomioon ottaen, joita tarvitaan kattotuolien vahvistamiseen ja sitten koko katon yrittämiseen nostamiseen, on riski, koska emme varmasti tiedä, saammeko tuolit todella samaan korkeuteen. Lisäksi minun täytyy hankkia rankasahaettua puutavaraa, koska nykyinen on kooltaan 50x125.
Päätimme, että paras ratkaisu olisi repiä pois paneeli, poistaa kaikkien tuolien yläpuoliset kädet ja jättää alapuoliset paikalleen. Tilata uudet kattotuolit ja asettaa ne vanhojen alapuolisten käsien viereen (jotta ei tarvitse purkaa sisäkattoa). Sitten päälle uusi paneeli, huopa, rima ja lopuksi kattotiilet.
Tajuan toki, että tämä tulee olemaan kallista, mutta se tuntuu järkevimmältä ratkaisulta.
7 metrin jänneväli kattotuoleissa ja 22,5 asteen kaltevuus maksaa noin 1300:-/kpl sis. alv.
Yksinkertainen ratkaisu, ei mitään sanottavaa hinnoista myöskään. Onko sisäkatto tasainen? Jos se on, niin se ei ole liikkunut sen jälkeen kun sisäkatto asennettiin, eikä rakenne ole liikkunut siitä lähtien.
Onko merkkejä siitä, että rakenne on "vaarallinen" vai haluatko vain saada sen kunnolla tehtyä?
Jos aiotte tukea kattorakennetta, niin aivan kuten itse olette tulleet siihen tulokseen, on mahdotonta saada se tasaiseksi sekä katon ulkopuolella että sisäkatossa.
Sisäkatto ei ole suora vaan roikkuu hieman autotalliosassa, mutta se ei häiritse minua merkittävästi, vaikka rakenne on selvästi liikkunut vuosien varrella.
100 000?
Kattotuolit: 13000:-
Ponttilauta: kallis sekin, mutta 17x95 ponttilaudan hinta katolleni on noin 5000.
Papp: en ole laskenut sitä, mutta ehkä 2-3000?
Ruoteet: 1-2000?
Yhteensä noin 23 000. Tiilet minulla on jo ennestään. Teen työn itse kavereiden avulla.
Tämä on tietenkin kalliimpi ratkaisu, ja olen tietoinen, että kyseessä on vain autotalli.
Tämä ei ole kiveen hakattu ja kaukana päätöksestä, harkitsen silti kokeilla tukea & vahvistaa.
Oletko laskenut oikean määrän kattotuoleja? Jotkut unohtavat ensimmäisen niitä laskiessaan!
Hyvä kattohuopa maksaa noin 4000:-
Rimoitus ja kantavat rimoitukset 2-3000:-
Kolmiolistat, asetetaan raakapontin päätyihin, jotta huopa saadaan oikein taitettua. Aseta lista 22mm raakapontin ulkopuolelle niin, että alimmainen tuulensuoja on tiiviisti listan alareunan ja raakapontin päätypinnan kanssa.
Harjan tiivistys, mahdollisesti kattoilmanvaihto....
30-40 000:- ilman tiiliä, jos teet työn itse!
Onnea matkaan!
Luulen, että jätän uudet kattotuolit ym. hankkimatta, se tulisi liian kalliiksi autotallin katolle. Tavoitteenani on yrittää vahvistaa ja mahdollisesti tukea tuoleja ja sitten suoristaa rimojen avulla. Kuten alun perin ajattelin. Yritän saada tänään hankittua bondsågat virke!
Tähän mennessä saavutetut tulokset; olen katkaissut kaiken ja kiinnittänyt uudet ylätangot kaikkiin kattoristikoihin, nyt olen kiinnittämässä (ylisuureksi mitoitettuja) vaneripaloja, jotta koko höskä pysyy kasassa!
Mielenkiintoinen keskustelu, joka on ehkä vähän vanhentunut, mutta ehkä joku ottaa ajan vastata silti =)
Ymmärrän, että kattotuolit vähän "asettuvat" ajan myötä, mutta voiko odottaa, että ne "takaisinjoustavat", jos niitä kevennetään? Minun tapauksessani aiomme vaihtaa 6 kahdestaololista 15 kattotuolista, jotka vaihdetaan WW:stä sakarakattotuoleihin lisää korkeusvapautta varten. Olen mitannut korkeuden olemassa olevista harjalla ja yli rintatason, ja löytänyt, että ne ovat noin 5 mm alemmat harjalla kuin piirustuspohja ja tukien kohdalla noin 2 mm. Tällä hetkellä kuormituksena ovat betonitiilet katolla, mutta vaihdon yhteydessä katto muutetaan kevyemmäksi peltikatoksi.
Jos tilaan uudet sakarakattotuolit alkuperäisellä mitalla, luuletteko, että ne vastaavat olemassa olevia, kun ne kevennetään?
Mutta, onko tällä todellisuudessa mitään merkitystä?