Aion tehdä sisäseinien runkorakenteet talossamme, jossa on lattialämmitysputket valuun upotettuna. Kirvesmieheni ehdotti, että lattiakoolaukset kiinnitettäisiin asennusliimalla ruuvien/naulatulppien sijaan, jotta vältyttäisiin poraamasta lattialämmitysputkia. Onko kenelläkään kokemusta tästä? Onko yleistä tehdä näin? Onko tässä mitään ongelmia? Onko kenelläkään vinkkejä, jotka helpottavat asennusta?

Miten puuseppä aikoi estää kosteuden siirtymisen betonista koolauksiin?

• Tykkään
PeaceRichStrong
  • Laddar…
Jos sinulla on puuregjlar, sinun tulee luonnollisesti käyttää muovia ja/tai tervapaperia betonia vasten.

Jos et tiedä lämpöjohdoista, sinun täytyy selvittää, kuinka syvälle ne on asennettu betoniin! Minulla ne ovat lähinnä solumuovia, sitten raudoitusverkko etäisyyksillä, ja laatan paksuus on 10 cm. Teoriassa pitäisi siis voida porata ~5 cm ilman ongelmia, mutta jos et saa vastausta kysymyksiisi, et voi oikein pelata uhkapeliä :o

Turvallinen menetelmä on sitten kiinnittää seinäregjlar kattoon sekä pistekiinnittää puuregle betoniin. Paikoissa, joissa et liimaa, sinulla on luonnollisesti muovi/tervapaperi yllä olevan mukaisesti...

Voit myös käyttää metallireglei bottenutläggina ja käyttää puuta regelverkinä.

Itse uskon, ettei poraamisessa ja ruuvaamisessa pitäisi olla ongelmia. Osittain siksi, ettei seinien alla pitäisi olla silmukoita, ja osittain siksi, että silmukat sijaitsevat raudoituksen alla, eli melkein 10 cm betonin sisällä. Se oli kirvesmies, joka ehdotti kiinnittämistä kitillä riskin täydelliseksi poistamiseksi, ettei porata putkiin (joku voi olla mitannut väärin, ja pahimmassa tapauksessa joku lattialämmityksen silmukka on noussut korkeammalle kuin sen pitäisi). Se on tietysti kuin olisi sekä henkselit että vyö. Mutta koska sain ehdotuksen, haluan tietää, onko joku muu tehnyt näin. Onko se tavanomaista?

Kellarissani käytin metalliprofiilia, joka liimattiin betonia vasten. Käytin Casco Fast Extra. Se pysyy kuin vuori!

ClasseClas
Puuseppäni käytti betoninauloja, jotka hän löi enintään 5 mm syvyyteen laattaan.

Olen puhunut enemmän puusepän ja hänen kollegoidensa kanssa (kaikki samasta yrityksestä). He sanovat, että he eivät koskaan poraa laattoja lattialämmitysputkien kanssa. He käyttävät polyuretaaniliimaa, joka paisuu ja täyttää hyvin. Kosteuden siirtymistä laatasta koolauksiin he eivät pidä ongelmana. Laatta, jossa on lattialämmitys, ei pitäisi sisältää niin paljon kosteutta. Onko kukaan muu liimannut sisäseiniä?

• Tykkään
tomas.egnerfors
  • Laddar…
On samat edellytykset kuin Arnylla ja olen liimannut sisäseinät asennusliimalla. Kun sitten rimojen ollessa paikallaan muutin mieltäni ja päätin siirtää seinää muutaman senttimetrin, oli hyvin helppoa (liian helppoa?) muutamalla hyvin suunnatulla iskulla sorkkaraudalla irrottaa sauma. Harkitsen nyt täydentämistä teräsnauloilla muutaman mm alas betoniin.

min lattia lattialämmityksellä on 11 vuotta vanha. Naulasin minun, pohjapaperin alla, mutta on vaikea uskoa, että kosteus voisi kulkea lattian läpi, mistä se tulisi?

• Tykkään
tomas.egnerfors
  • Laddar…
En tiedä riippuuko siitä, mitä liimaa käytetään, mutta puuseppä varoitti laittamasta rankoja väärin polyuretaaniliimalla. Hän sanoi, että jos yrittää poistaa rankaa, ei sauma irtoa, vaan ranka menee rikki. Jäljelle jääneet osat on raaputettava pois.

Ei vaikuta siltä, että täällä olisi monia, jotka ovat käyttäneet liimaa väliseinien kiinnittämisessä, huolimatta puuseppieni väitteestä, että "niin tehdään nykyään".

• Tykkään
Byggja ja 1 muu
  • Laddar…
Olen myös liimannut.
Mutta suosittelen teräsprofiileja betonia vasten.
Kosteusliike on erityisesti kesällä, jos laskee/ sulkee lämmityksen.

/Thrax

• Tykkään
byggarätt
  • Laddar…
Saturnus kirjoitti:
minun lattialämmityksellä varustettu laatta on 11 vuotta vanha. Naulasin omani, pohjapaperin kanssa, mutta minun on vaikea uskoa, että kosteus voisi kulkea laattaan, mistä sen pitäisi tulla?
Kosteus talosta, joka on kulkeutunut alas laattaan. Kosteus maasta laatan alla. Mahdollinen kapillaarinen veden imeytyminen. Ja kaikki muut virheet ja puutteet.

Jos sääntö on, että on käytettävä sekä henkselihousuja että vyötä, kun kiinnitetään sääriä lattiaan, jossa on lattialämmitys, niin sen pitäisi koskea myös kosteutta.

Sitten mietin, eivätkö rakentajat ole kuulleet digikameroista ja referenssipisteistä.

• Tykkään
Byggbobbos12
  • Laddar…
Henkilökohtaisesti uskon hallitsevani, missä lattialämmitysputket sijaitsevat, joten uskallan porata lattialaattaan (Kuinka syvälle olette poranneet? Mitä kiinnityselementtejä, ruuveja ja tulppia/naulatulppia/laajennusnauloja/laajennuspultteja/muita olette käyttäneet?)

Puusepän näkökulmasta ymmärrän, että hän ei halua porata. Jos hän poraisi putkeen, siitä seuraisi paljon ja pitkiä keskusteluja siitä, kenen syy se on. Turvallisinta on olla poraamatta. En usko, että voi odottaa puusepän yrittävän tulkita digitaalikuvia ja ottaa vastuuta tulkinnasta, eikä puuseppä yleensä ole mukana, kun laatta valetaan.

Tämän ketjun perusteella vaikuttaa siltä, että ei ole kovin monta, jotka ovat valinneet käyttää liimaa.

Olemme käyttäneet sekä spikpluggia että teräsnaulaa, molemmat 70 mm pitkiä, jotta ne ulottuvat noin 25 mm betonin sisälle.

Eihän sitä halua riskeerata naulaavansa putkiin, vaikka riski onkin pieni, koska ne ovat ihan alimmaisina laatassa.

Olen nyt keskustellut eri ihmisten kanssa ja saanut seuraavat vastaukset:

Kaksi muuta kirvesmiestä muista firmoista: liimaavat puupalkit suoraan betoniin. "Näin tehdään tänään"

Rakennustarvikekauppias: Yleisesti ottaen ei suositella, että puuta laitetaan suoraan betonille, mutta jos lattialaatassa on niin paljon kosteutta, että siitä tulee ongelmia lattian koolauksille, sinulla on suurempia ongelmia. Jos haluaa tehdä sen todella oikein, pitäisi käyttää metallipalkkeja betonia vasten.

Laatuvastaava: OK liimata puupalkit. "Näin tehdään tänään."

Omakotitalon omistajien rakennustekninen neuvonta: Eivät uskaltaneet antaa suosituksia.

Mitä johtopäätöksiä tästä pitäisi tehdä? Vaikuttaa siltä, että puupalkkien liimaaminen suoraan betoniin on hyvin yleistä. Kaikki, joiden kanssa olen puhunut, ovat olleet samaa mieltä, että jos betonilaatta antaa niin paljon kosteutta, että siitä tulee ongelmia lattian koolauksille, tämä ongelma on pieni siinä kontekstissa. Mutta, jos haluaa tehdä sen todella oikein, pitäisi käyttää metallipalkkeja laattaa vasten. Kaikki näyttävät kaihtavan poraamista laattaan.

• Tykkään
toskan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.