Minulla on kysymys mahdollisuudesta kiinnittää lasivillaa kattoon ilman poraamista.
Asun asunnossa, jossa yksi huoneista muutetaan musiikkistudioksi. Tämän vuoksi huone täytyy käsitellä akustisesti. Yksi vaiheista on asettaa imukykyistä materiaalia katon etuosaan, 30 cm syvälle. Tämä ei olisi ongelma, jos saisin porata kattoon, mutta en saa sitä tehdä.
Voiko ongelman ratkaista kiinnittämällä lauta seinään, jonka päälle asetetaan poikittaiset laudat? Katso kuva:
Pysyisikö tämä mielestänne? Yhteyshenkilöksi ottamani akustiikan asiantuntijan mukaan lasivilla ja laudat painavat noin 10 kg per neliömetri. Huoneen leveys on 4,246 metriä.
Jos tämä ei toimi, onko olemassa jokin muu tapa asentaa tämä "katto" ilman poraamista itse kattoon? Seiniin saan porata niin paljon kuin haluan.
Jos asetat c/c 600-kannattimet toisinpäin, voit asentaa jäykistävän vanerin tukijaksi ulommaiseen kantajaan tai vaihtoehtoisesti vahvan säännön sinne ottaen huomioon jännevälin.
Kiitos vastauksesta! Miten tarkoitat Björn? En ole täysin perillä rakennuskielestä. Tarkoitatko, että seinien väliin tulee vahvempi palkki ja sen jälkeen kiinnitetään palkit etuseinään ja siihen vahvaan palkkiin?
Juuri näin, tällä tavalla tarvitsee mitoittaa vain yksi sääntö yli 4000 mm jännevälille. Kätevintä ja tyylikkäintä on rakentaa seuraavassa järjestyksessä:
Rimoitus, eristys, kangastus ja sitten lopettaa maalatulla avstängare (MDF tai Plyfa), joka samalla toimii kantavan säännön jäykistyksenä. Ennen kuin saat avstängare paikalleen, voit laittaa stämp kevennykseksi.
Jotta saataisiin pois mahdollisimman paljon häiritsevää ääntä, rakennetaan uusi huone huoneeseen, ajattele laatikko, itsenäinen, vain yhteys lattiaan, joka myös toimii resonanssikoppana.
Jos et halua jatkuvasti vihaisia naapureita, suosittelen olemaan kiinnittämättä rankoja nykyiseen kattoon tai seinään!
Rakenna itsenäinen laatikko, jossa istut, se maksaa mutta toimii paremmin.
Hei taas!
Pagno: Haluan vain tehdä akustiikkakäsittelyä. Itse äänenläpäisy on jo hyvä sellaisenaan. Mutta kiitos vinkistä!
Björn: Mitä tarkoitat sulkurakenteella? Missä se sijaitsee rakenteessa? Mitä mieltä olet, mikä olisi sopiva runkorakenne kantavaksi rakenteeksi? Mitkä mitat?
Toisella puolella on ikkuna, mikä tarkoittaa, että vaakasuoraa runkoa ei voi kiinnittää sivuseinien välille. Onko mahdollista kiinnittää kantava runko ikkunan yläpuolelle ja sitten ripustaa rungot sen alle? Kuten tässä: (Valkoiset laatikot ovat ilmanvaihto)
Varmasti tämä voidaan ratkaista joustavammin, mutta tämä oli se, mitä keksin.
Mietin, ovatko ikkunan yläpuolella olevat koolingit yhtä kestävät, kun ne eivät ulotu lattiaan asti, vaan lepäävät ikkunan päällä, niin sanotusti. Kestävätkö ne huoneen poikki menevää koolinkia? Ja voiko koolinkit kiinnittää poikittaiseen koolinkiin? (Kuvan ehdotusta voidaan varmasti parantaa)
Se menee varmasti hyvin, viittaan nyt tavalliseen alakaton kannatinjärjestelmään. He kiinnittävät sen vain seinään pienillä ruuveilla, noin 30 mm pitkillä, sitten tulemme me sähkömiehet ja laitamme raskaita valaisimia ja muuta romua. Uskon, että voit olla rauhallinen
Ok lisää kysymyksiä. Jos minun pitää olla kantava palkki poikki huoneen 4,25 metriä pitkä. Kuinka paksu sen tulisi olla, jotta se olisi vakaa? 2tum6? 2tum7? 2tum8? Onko olemassa edes 4,25 metriä pitkiä runkopuita? Vai pitääkö minun liittää yhteen 2 kappaletta? Kuinka teen niin, että se kestää siinä tapauksessa? Kuinka kiinnitän runkopuut kantavien palkkien väliin? Jollakin kulmaraudalla? Pitäisikö käyttää puuruuvia tai läpimenevää ruuvia mutterilla? Mikä kestää parhaiten?