15 086 lukukertaa ·
26 vastausta
15k lukukertaa
26 vastausta
Fagerdala eps -järjestelmä, missä on koukku?
Sivu 1 / 2
Hei!
Olen pian rakentamassa taloa ja tarkastelen eri vaihtoehtoja.
Olen ollut kiinnostunut rakentamaan dorocells-järjestelmällä dorotherm, joka on solumuovijärjestelmä, jota rakennetaan vähän kuin legoa ja sitten valetaan keskellä olevaan onteloon.
Tämä johtuu muun muassa siitä, että talossa tulee olemaan hieman eri tasoja ja jotkut ulkoseinät tulevat olemaan kaarevia, mikä on helppo saavuttaa tällä järjestelmällä (http://www.dorocell.se).
Olen ollut yhteydessä erilaisiin arkkitehteihin, joista yksi on ehdottanut täysin toisenlaista uutta järjestelmää, joka vaikuttaa erittäin hyvältä http://www.fagerdalaepssystem.se/
Tämän järjestelmän pitäisi selvitä samoista asioista kuin dorocells, mutta sillä on joitain etuja, kuten parempi eristyskyky, se hengittää eikä pala.
Onko jollakulla kokemusta tai näkeekö joku ilmeisen puutteen tästä fagerdalan järjestelmästä?
ystävällisin terveisin
Epävarma ensikertalainen rakentaja
Olen pian rakentamassa taloa ja tarkastelen eri vaihtoehtoja.
Olen ollut kiinnostunut rakentamaan dorocells-järjestelmällä dorotherm, joka on solumuovijärjestelmä, jota rakennetaan vähän kuin legoa ja sitten valetaan keskellä olevaan onteloon.
Tämä johtuu muun muassa siitä, että talossa tulee olemaan hieman eri tasoja ja jotkut ulkoseinät tulevat olemaan kaarevia, mikä on helppo saavuttaa tällä järjestelmällä (http://www.dorocell.se).
Olen ollut yhteydessä erilaisiin arkkitehteihin, joista yksi on ehdottanut täysin toisenlaista uutta järjestelmää, joka vaikuttaa erittäin hyvältä http://www.fagerdalaepssystem.se/
Tämän järjestelmän pitäisi selvitä samoista asioista kuin dorocells, mutta sillä on joitain etuja, kuten parempi eristyskyky, se hengittää eikä pala.
Onko jollakulla kokemusta tai näkeekö joku ilmeisen puutteen tästä fagerdalan järjestelmästä?
ystävällisin terveisin
Epävarma ensikertalainen rakentaja
Ilmeinen haitta on, että lambda-arvo (eristyskyky) on noin 1/3 solumuovin vastaavasta. Eli saadaksesi saman eristystehon täytyy fagerdalseinä olla noin 3 kertaa solumuovieristyksen eristekerroksen paksuus, jota vertaat.
Kiitos vastauksesta!
Jään kuitenkin miettimään, sillä he väittävät tai yrittävät ainakin osoittaa, että heidän talonsa kuluttaa erittäin vähän energiaa ja voi kuluttaa noin 45kWh/neliömetri ja vuosi.
http://www.fagerdalaepssystem.se/boendeekonomi.aspx
Jään kuitenkin miettimään, sillä he väittävät tai yrittävät ainakin osoittaa, että heidän talonsa kuluttaa erittäin vähän energiaa ja voi kuluttaa noin 45kWh/neliömetri ja vuosi.
http://www.fagerdalaepssystem.se/boendeekonomi.aspx
Kysymyksen voinee esittää myös tavalliselle puutalolle, jossa on erilaisia kylmäsiltoja, kuten koolauksia ja muita asennuksia, millainen todellinen u-arvo saadaananaitis sanoi:
Vaikea kommentoida tietämättä, miltä muu talo näyttää: Ikkunat, ovet, yläpohjapalkki.tib sanoi:
Lisäksi mitä he tarkoittavat? 45kwh/neliömetri ja vuosi, onko se ostetun energian määrä? vai kulutettu? En ole lukenut kaikkea heidän sivustollaan.
Olen itse rakentanut talomme perustukset sundolitt-kuutioilla ja minulla on kaveri, joka rakensi koko talon dorocellilla. Ja dorocell pysyi paremmin kasassa valuessa kuin mitä sundolitt teki. Se halusi helposti nousta ylös, jos oli hieman liian nopea täyttämään betonilla. Nyt dorocell on tullut uudella versiolla, johon voi ruuvata. Eli voi asentaa esimerkiksi kipsilevyn suoraan styroksiin ilman vanhoja rimoja, jotka asennettiin rakennusvaiheessa. Solumuoviin on valettu profiili, johon ruuvataan, ja seinästä tulee yhtenäisempi betoniseinä kuin edeltäjästään. Valitsisin sen mielelläni, jos rakentaisin uudelleen. Näitä voi helposti rakentaa itse. Jos on hieman nokkela raudoituksen asennuksessa, voi ikkuna-aukot sahata auki jälkikäteen.
Olemme juuri samassa tilanteessa ja olemme pyytäneet tarjouksen rungosta Fagerdala EPS-järjestelmällä suunniteltuun rakennukseemme Nackassa. Minun on myönnettävä, että jaan jossain määrin huolia eristämiskyvystä... Mutta mielestäni se vaikuttaa erinomaiselta rakennusjärjestelmältä, kävin katsomassa yhtä rakennettavaa taloa ja se oli erittäin positiivinen kokemus! Kuiva ja siisti jo muutaman viikon jälkeen, vaikka kaikki on betonista.shelby67 sanoi:
Olisi mielenkiintoista, jos jollain olisi kokemusta siitä, mikä on keskimääräinen U-arvo tavanomaiselle puuseinälle tai kevytbetoniseinälle?
Huomasin tänään vielä yhden mahdollisen haitan: Lujuus ei ole erityisen korkea. Vain 1,8 MPa puristuslujuus. Tämä riittää varmasti reilusti seinän oman painon kantamiseen, mutta se tulee vaatimaan toimenpiteitä, kun sen on otettava vastaan ulkoisia kuormia, esimerkiksi kattotuoleista tai palkeista. Ajattelen itse laakeripintaa. Sen voi tietenkin korjata, mutta se vaatii harkintaa.
Lisäksi seinä voi olla hieman heikko, kun on kyse hyllyjen ja vastaavien kiinnittämisestä. Tämä vaatii myös ajattelua.
Lisäksi seinä voi olla hieman heikko, kun on kyse hyllyjen ja vastaavien kiinnittämisestä. Tämä vaatii myös ajattelua.
Hei taas!
Olen ollut hieman yhteydessä myyjään dorocellilla ja lähetin hänelle seuraavan kysymyksen:
"Hei!
Sain äskettäin kaverilta vinkin, että on olemassa uusi rakennusjärjestelmä nimeltä fagerdala eps http://www.fagerdalaepssystem.se/
Miksi dorotherm on parempi kuin fagerdala? Minun on vaikea verrata!"
Ja vastaus, jonka sain, oli:
"Moro!
On vaikea sanoa tarkalleen, mutta mitä voin nähdä on väll Miten tehdään sähköt, mikä on u-arvo ja tarvitaanko nosturiautoa kun tätä tehdään.
Tarkista se ja voit kertoa, on kivaa tietää uusista jutuista, jotka tulevat markkinoille.
Terveisin"
Torstaina minun pitäisi tavata fagerdalan arkkitehti ja toivon voivani saada hieman enemmän vastauksia asioihin, jotka ovat nousseet esille mahdollisina haittoina.
Kuten shellby ehkä kirjoitti, on tärkeää keskittyä kokonaisuuteen eristävyyskyvyssä, että seinällä on u-arvo on yksi asia, mutta koko rakennuksen kyky pitää lämpöä on tietysti tärkeintä.
Kysymys onkin, mitä teet vuoden päästä, kun huomaat, että sähkömittari käy huomattavasti nopeammin kuin olisit toivonut…
Oikeastaan pitäisi ehkä yrittää saada joku, joka on rakentanut sellaisen talon, kysymään miten se toimii käytännössä, mitkä olivat heidän lämmityskustannuksensa.
Aion tarkistaa heidän kanssaan torstaina, voinko saada joitain referenssiprojekteja.
Palaan asiaan, kun olen tavannut heidät.
Olen ollut hieman yhteydessä myyjään dorocellilla ja lähetin hänelle seuraavan kysymyksen:
"Hei!
Sain äskettäin kaverilta vinkin, että on olemassa uusi rakennusjärjestelmä nimeltä fagerdala eps http://www.fagerdalaepssystem.se/
Miksi dorotherm on parempi kuin fagerdala? Minun on vaikea verrata!"
Ja vastaus, jonka sain, oli:
"Moro!
On vaikea sanoa tarkalleen, mutta mitä voin nähdä on väll Miten tehdään sähköt, mikä on u-arvo ja tarvitaanko nosturiautoa kun tätä tehdään.
Tarkista se ja voit kertoa, on kivaa tietää uusista jutuista, jotka tulevat markkinoille.
Terveisin"
Torstaina minun pitäisi tavata fagerdalan arkkitehti ja toivon voivani saada hieman enemmän vastauksia asioihin, jotka ovat nousseet esille mahdollisina haittoina.
Kuten shellby ehkä kirjoitti, on tärkeää keskittyä kokonaisuuteen eristävyyskyvyssä, että seinällä on u-arvo on yksi asia, mutta koko rakennuksen kyky pitää lämpöä on tietysti tärkeintä.
Kysymys onkin, mitä teet vuoden päästä, kun huomaat, että sähkömittari käy huomattavasti nopeammin kuin olisit toivonut…
Oikeastaan pitäisi ehkä yrittää saada joku, joka on rakentanut sellaisen talon, kysymään miten se toimii käytännössä, mitkä olivat heidän lämmityskustannuksensa.
Aion tarkistaa heidän kanssaan torstaina, voinko saada joitain referenssiprojekteja.
Palaan asiaan, kun olen tavannut heidät.
Olen puhunut Fagerdalan kanssa ja sinulla on kaksi vaihtoehtoa, toinen niistä on valaa kaikki sähkönvedot, rasiat, ilmanvaihto, viemärit jne. kun ne prefabrisoivat elementit. Toinen vaihtoehto on itse jyrsittää sellaiset asiat kuten tehdään esim. kevytbetonilla. Viemäreitä ja suurempia asioita välipohjiin ei tietysti jyrsitä ihan miten sattuu, joten ensimmäinen vaihtoehto on ehkä suositeltavampi.tib sanoi:
Samalla etuna sähköasennusten jyrsimisessä on se, että voit saada ne sinne, missä todellakin haluat niiden olevan, etkä sinne, missä kuvittelet niiden olevan piirustusten perusteella, mutta toisaalta, tapauksia voi yhdistellä. Valetut osat sinne, missä luulet niiden olevan ja mahdollisuus säätää myöhemmässä vaiheessa...
Nosturiautoa tarvitaan tietenkin, mutta samalla pystytetään runko (katto mukaan lukien) parissa päivässä, mitä et tee EPS-lohkoilla. Toinen etu, jonka näen (olen täysin myyty tähän, luultavasti siihen asti kunnes saamme tarjouksen
Haittapuolena tässä järjestelmässä on se, että tarvitset ylivalun tasoitemassalla tai betonilla, jos aiot asentaa lattialämmityksen.
Toinen etu heidän rakenteessaan on, että vältetään sekoittamasta erilaisia höyrysulkuja ja muuta seinärakenteeseen, jotka voivat ajan myötä aiheuttaa kosteusongelmia, mitä muuten sekoitetaan vapaasti sekä kivi- että puutalovalmistajien keskuudessa siellä ulkona.heintz sanoi:Olen puhunut Fagerdalan kanssa ja sinulla on kaksi vaihtoehtoa, toinen on valaa kaikki sähkövedot, rasiat, ilmanvaihto, viemäröinti ym. kun he valmistavat elementit. Toinen vaihtoehto on jyrsiä itse sellaiset mitä tehdään esimerkiksi kevytbetonin kanssa. Viemärit ja isommat asiat palkiston sisällä ei tietenkään jyrsitä miten sattuu, joten ensimmäinen vaihtoehto on luultavasti suositeltavampi.
Samalla etuna esimerkiksi sähköasennusten jyrsimisessä on se, että saat ne sinne missä todella haluat niiden olevan, etkä sinne mihin luulet niiden menevän piirrustuksista, mutta toisaalta voi yhdistellä tilanteita. Valaa asiat sinne, mihin luulet niiden menevän ja olla mahdollisuus säätää myöhemmin...
Kranaattiauto on tietysti tarpeen, mutta samalla pystytetään runko (sisältäen katon) parissa päivässä, mikä ei ole mahdollista eps-lohkoilla. Lisäetuna mielestäni (olen täysin myyty tähän, luultavasti siihen asti kunnes saamme tarjouksen) on se, ettei pohjalaattaa tarvitse valaa etukäteen. Valmistellaan singelipeti ja asentajat laittavat reunapalkit paikalleen ja sitten asentavat rungon päälle. Kun runko on valmis, valmistelet kaikki asennukset ym., jotka tulevat laattaan ja sitten valat 40 cm EPS-sementtiä. Kaikki katon alla! Paksuus vaihtelee halutun eristyksen mukaan.
Tämän järjestelmän haittapuolena on se, että jos haluat lattialämmityksen, sinun täytyy tehdä päälle betonivalu tai valusilottelu.
Hei taas!
Tapasin Fagerdalan torstaina. He olivat todella mukavia ja vaikuttivat taitavilta, mutta luulen, että valintani on silti Dorocell. Syynä on ehkä se, että olen hieman "varovainen". Haluan esimerkiksi ulkoseinän, joka on vähän kaareva, ja he eivät olleet tehneet sitä aiemmin, joten minulle tuli pieni tunne, että minun kannattaa odottaa tämän järjestelmän kanssa seuraavaan talonrakennukseen, kun he toivottavasti ovat kasvaneet hieman suuremmiksi ja tehneet enemmän toimituksia. Pidän kuitenkin heidän konseptistaan ja sain nähdä muutamia taloja, jotka he olivat rakentaneet myös. Ilmeisesti heillä oli talo, joka kulutti 45 kW/kvm, mikä on erittäin hyvä, ja siinä talossa oli lisäksi melko suuret ikkunat. En tiedä, mihin on mahdollista päästä vastaavassa 350 mm talossa, mutta sen näyttää tulevaisuus.
Tapasin Fagerdalan torstaina. He olivat todella mukavia ja vaikuttivat taitavilta, mutta luulen, että valintani on silti Dorocell. Syynä on ehkä se, että olen hieman "varovainen". Haluan esimerkiksi ulkoseinän, joka on vähän kaareva, ja he eivät olleet tehneet sitä aiemmin, joten minulle tuli pieni tunne, että minun kannattaa odottaa tämän järjestelmän kanssa seuraavaan talonrakennukseen, kun he toivottavasti ovat kasvaneet hieman suuremmiksi ja tehneet enemmän toimituksia. Pidän kuitenkin heidän konseptistaan ja sain nähdä muutamia taloja, jotka he olivat rakentaneet myös. Ilmeisesti heillä oli talo, joka kulutti 45 kW/kvm, mikä on erittäin hyvä, ja siinä talossa oli lisäksi melko suuret ikkunat. En tiedä, mihin on mahdollista päästä vastaavassa 350 mm talossa, mutta sen näyttää tulevaisuus.