4 739 lukukertaa ·
13 vastausta
5k lukukertaa
13 vastausta
Ettirappuset - rakenteen ratkaisu ??
Olen rakentamassa portaita meidän kahden tason välille, 52 cm korkeuserolla.
Mietin, miltä sisäinen rakenne pitäisi näyttää ollakseen vakaa ja toimiva.
Olen ajatellut rakentaa kaksi vakaata vaakakehikkoa esim. 45x145, jossa alempi ulottuu yhden askelmasyvyyden verran ylemmän eteen, muodostaen näin kaksi askelmaa kahden tason välille. Itse askelmapinta voi sitten saada lattiavaneria lamellipuulevyn alustaksi. Sivut voidaan sitten verhoilla jollakin levymateriaalilla.
Näin olen ajatellut... jos jollakin on kokemusta jostain vastaavasta, niin nakuttakaa mielellään pari vinkkiä tai lähettäkää kuva jostain tyylikkäästä ratkaisusta.
Mietin, miltä sisäinen rakenne pitäisi näyttää ollakseen vakaa ja toimiva.
Olen ajatellut rakentaa kaksi vakaata vaakakehikkoa esim. 45x145, jossa alempi ulottuu yhden askelmasyvyyden verran ylemmän eteen, muodostaen näin kaksi askelmaa kahden tason välille. Itse askelmapinta voi sitten saada lattiavaneria lamellipuulevyn alustaksi. Sivut voidaan sitten verhoilla jollakin levymateriaalilla.
Näin olen ajatellut... jos jollakin on kokemusta jostain vastaavasta, niin nakuttakaa mielellään pari vinkkiä tai lähettäkää kuva jostain tyylikkäästä ratkaisusta.
En tiedä, voiko tämä antaa ideoita (tai toimiiko linkittäminen näin)
Korkeusero 50 cm
Olemme käyttäneet tavallisia kiskoja kantajina ja sitten asentaneet kiilat. Askelmat 40 mm massiivitammea.
http://pg.photos.yahoo.com/ph/frasse04/detail?.dir=10c1&.dnm=7a5d.jpg&.src=ph
Korkeusero 50 cm
Olemme käyttäneet tavallisia kiskoja kantajina ja sitten asentaneet kiilat. Askelmat 40 mm massiivitammea.
http://pg.photos.yahoo.com/ph/frasse04/detail?.dir=10c1&.dnm=7a5d.jpg&.src=ph
Frasse; se näytti hienolta. Haluatko kuvailla tarkemmin, miten rakenne oli rakennettu. Mainitsit jotain parruista..ja kiiloista.
Rakentajalle; Olen varma, että olet ymmärtänyt, kuinka portaat tulee rakentaa, mutta miksi kaikki tämä kuvaus siitä, että puusepän kuitenkin pitäisi tehdä työ, silloinhan minun ei tarvitse välittää monista teknisistä yksityiskohdista. Tai halusitko vain vähän esittää...
Rakentajalle; Olen varma, että olet ymmärtänyt, kuinka portaat tulee rakentaa, mutta miksi kaikki tämä kuvaus siitä, että puusepän kuitenkin pitäisi tehdä työ, silloinhan minun ei tarvitse välittää monista teknisistä yksityiskohdista. Tai halusitko vain vähän esittää...
Mielenkiintoista, voitko kertoa enemmän? Mitkä virheet askelmissa aiheuttavat narinaa? Aion rakentaa portaat ja olin ajatellut tehdä suunnilleen kuten kirjoitit (kuitenkin en jyrsiä vaan käyttää pientä listaa).Byggaren sanoi:
Henkilökohtaisesti mielestäni on hyvä, että ihmiset "showaavat" jotta voimme oppia jotain
Visst, se meni hieman epäselväksi.
Meillä on 3 kpl 45x175 (luulisin) listoja kiinnitettynä ylä- ja alapalkkien väliin, ne muodostavat siis alamäen. Näihin olemme kiinnittäneet kiilapotkut oikealla korkeus/syvyys-suhteella, nämä toimivat astinlautojen (joilla kävellään) ja nousulautojen takana. Temppu on saada nämä vaaka/pystyyn, sitten astinlaudat vain napsahtavat paikoilleen. Ostimme karkeasahattua tammea vaneriyhtiöstä ja rakensimme portaat siitä.
Katson, jos minulla on kuvia, en löydä mitään juuri nyt.
Kommentti rakentajan nousuportaasta, jos haluaa olla hieman kekseliäämpi, pitäisi höylätä pieni selkä tai kupe nousulaudan yläosaan, joka nojautuu ylemmän astinlaudan alapintaa vasten, jolloin riski narinasta pienenee entisestään.
Muuten oli mielenkiintoinen ajatus jyrsiä kyyhkyspesä rimoihin, se vaatii melkoista tarkkuutta saada kokoon, mutta siitä tulee vakaa ja hyvä.
Sen sijaan minusta tuntuu, että liima on ajabaja portaiden rakentamisessa, ne pitäisi vain naulata tai ruuvata. Todennäköisesti siksi, että liima voi ajan mittaan irrota, jolloin narina on taattu.
Meillä on 3 kpl 45x175 (luulisin) listoja kiinnitettynä ylä- ja alapalkkien väliin, ne muodostavat siis alamäen. Näihin olemme kiinnittäneet kiilapotkut oikealla korkeus/syvyys-suhteella, nämä toimivat astinlautojen (joilla kävellään) ja nousulautojen takana. Temppu on saada nämä vaaka/pystyyn, sitten astinlaudat vain napsahtavat paikoilleen. Ostimme karkeasahattua tammea vaneriyhtiöstä ja rakensimme portaat siitä.
Katson, jos minulla on kuvia, en löydä mitään juuri nyt.
Kommentti rakentajan nousuportaasta, jos haluaa olla hieman kekseliäämpi, pitäisi höylätä pieni selkä tai kupe nousulaudan yläosaan, joka nojautuu ylemmän astinlaudan alapintaa vasten, jolloin riski narinasta pienenee entisestään.
Muuten oli mielenkiintoinen ajatus jyrsiä kyyhkyspesä rimoihin, se vaatii melkoista tarkkuutta saada kokoon, mutta siitä tulee vakaa ja hyvä.
Sen sijaan minusta tuntuu, että liima on ajabaja portaiden rakentamisessa, ne pitäisi vain naulata tai ruuvata. Todennäköisesti siksi, että liima voi ajan mittaan irrota, jolloin narina on taattu.
frasse sanoi:
Ruuvit ovat se, mikä pätee.
Pahoittelut, Frasse, mutta minun on vaikea ymmärtää portaiden sisäistä rakennetta ilman kuvaa.
En täysin hahmottanut, miten kolme kiinnitettyä palkkia voisivat muodostaa alamäen...? ja miten niihin kiinnitetyt kiilat voisivat muodostaa tarpeeksi vahvan alustan askelmille.
Puhuttaessa "näyttämisestä", asia, josta ei tiedä mitään tai hyvin vähän, tulisi selittää yksinkertaisimmalla mahdollisella tavalla. Rakentajan selostus oli kuin ote porrassnikkareiden oppikirjasta, lukukausi 2. Hyvä pedagogi osaa aina kohdata oppilaan tämän esikäsityksen tasolla sen sijaan, että kirjoittaisi oman tietämystarpeensa oppilaan nenän eteen. Mitä enemmän olen rakentanut asuinpaikassamme, sitä enemmän olen ymmärtänyt, että on aina parempi kysyä ilman itsetunto-ongelmia, jopa (jälkikäteen) ilmeisistä vaihtoehdoista.
Muuten jaan käsityksen siitä, että tämä erinomainen sivusto on upea tiedonvälittäjä kaikille meille itse rakentajille.
En täysin hahmottanut, miten kolme kiinnitettyä palkkia voisivat muodostaa alamäen...? ja miten niihin kiinnitetyt kiilat voisivat muodostaa tarpeeksi vahvan alustan askelmille.
Puhuttaessa "näyttämisestä", asia, josta ei tiedä mitään tai hyvin vähän, tulisi selittää yksinkertaisimmalla mahdollisella tavalla. Rakentajan selostus oli kuin ote porrassnikkareiden oppikirjasta, lukukausi 2. Hyvä pedagogi osaa aina kohdata oppilaan tämän esikäsityksen tasolla sen sijaan, että kirjoittaisi oman tietämystarpeensa oppilaan nenän eteen. Mitä enemmän olen rakentanut asuinpaikassamme, sitä enemmän olen ymmärtänyt, että on aina parempi kysyä ilman itsetunto-ongelmia, jopa (jälkikäteen) ilmeisistä vaihtoehdoista.
Muuten jaan käsityksen siitä, että tämä erinomainen sivusto on upea tiedonvälittäjä kaikille meille itse rakentajille.

Kyseessä on siis porras askelmat (oikealla), jota Frasse tarkoittaa. Kuvaus koskee ulkoportaita, mutta toimii myös sisäpuolelle, jos käytät koko askelma- ja nousuosia.
http://www.dinbyggare.com/artiklar/artikel.asp?docid=76
Don Immo on lyönyt naulan kantaan (vai miten se nyt oli?), siltä se periaatteessa näyttää.
Jos katsot hänen linkkiään, näet kuinka rakennus etenee.
Emme liimanneet kiiloja, mutta vahvistimme rakenteen laittamalla vahvaa vaneria molemmille puolille kiiloja siten, että ne menevät päällekkäin alla olevan tukirakenteen kanssa, näin saadaan paljon mihin ruuvata.
En ole löytänyt mitään rakennuskuvia portaat-projektista, mutta Immobilsin kuva on melko selittävä, vai mitä?
Jos katsot hänen linkkiään, näet kuinka rakennus etenee.
Emme liimanneet kiiloja, mutta vahvistimme rakenteen laittamalla vahvaa vaneria molemmille puolille kiiloja siten, että ne menevät päällekkäin alla olevan tukirakenteen kanssa, näin saadaan paljon mihin ruuvata.
En ole löytänyt mitään rakennuskuvia portaat-projektista, mutta Immobilsin kuva on melko selittävä, vai mitä?
Se, lattian alla on osittain voimakkaasti H-palkki, joka kulkee portaiden poikki.
Portaiden kantavat alla olevat listat lepäävät/riippuvat teräspalkissa ja yläpäässä ne kiinnittyvät poikittaiseen 45x220 listaan, joka on osa yläkerran lattiaa.
Vaikea kuvata, mutta tarkistan uudelleen, jos löydän siitä kuvan.
Portaiden kantavat alla olevat listat lepäävät/riippuvat teräspalkissa ja yläpäässä ne kiinnittyvät poikittaiseen 45x220 listaan, joka on osa yläkerran lattiaa.
Vaikea kuvata, mutta tarkistan uudelleen, jos löydän siitä kuvan.
OK, se on niin erilaista etageen rakenteesta riippuen. Minulla on kanttipalkki 45x220 ylimpänä sääntönä etagen ulkoreunassa, joten voisin kiinnittää sen läpikulkupultilla. Alemmassa kiinnitysosassa on lattiavaneri, joten siellä saattaisin tarvita jotain muuta kuin vain ruuvaamista suoraan lattiaan.
Klikkaa tästä vastataksesi