tarvitsen vinkkejä miten edetä. Olen purkanut kaikki kipsilevyseinät yhdessä yläkerran huoneessa rakentaakseni ilmarako eristyksen ja raakapuulevyn väliin. Olen laittanut tuuletus 30 mm masoniitilla, eristys 175, höyrynsulku / höyrysaumamuovi, 45x45 koolaus vaakasuorassa 45 eristys. Toimisiko tämä näin?

Pitäisikö minun valita höyrynsulku vai höyrysaumamuovi?

Talo on luonnollisesti tuulettuva. Mietin, riittääkö laittaa korvausilmaventtiili kaikkiin huoneisiin, onko se riittävää?

• Kuvassa on eristetyn ullakon rakennepiirustus, jossa näkyy 30 mm tuuletusväli, Rockwool-eriste, ja höyrysulku katon leikkauksessa.
  • Kattovintti, josta on poistettu kipsilevyt, näkyvissä eristys ja puurungot, työn alla ilmanvaihdon parantaminen.
Karrock
Hupsista. Oli rohkeaa purkaa ennen talvea tietämättä, kuinka rakennat uudelleen. Tiedätkö miksi? Se voi auttaa vinkkien kanssa täältä.

Tuleeko enemmän eristystä kuin aiemmin? Vaihtaako huone (huoneet, koko yläkerta?) käyttötarkoitusta? Märkätilat kosteuden kuormituksella ja vedeneristys? Jatkatko painovoimaisella ilmanvaihdolla? Käytännössä se on yleensä yksi Pax-puhallin per WC ja liesituuletin keittiössä. Silloin on yleensä tuloilmaventtiilit vähintään makuuhuoneissa. Jos lisäät eristystä vinokattoon, lisää mielellään sama määrä kissanvindin seinään ja lattiaan myös.

Karrock Karrock sanoi:
Voi sentään. Oli rohkeaa purkaa ennen talvea ilman tietoa, miten rakentaa uudelleen. Tiedätkö miksi? Se voi auttaa vinkkien antamisessa.

Tuleeko enemmän eristystä kuin aiemmin? Vaihtaako huone (huoneet, koko yläkerta?) toimintoaan? Kostea tila kosteudella ja tiivisteellä? Jatkuuko painovoimainen ilmanvaihto? Käytännössä yleensä on pax-tuulettimen per wc ja liesituuletin. Tällöin on yleensä raitisilmaputket vähintään makuuhuoneissa. Jos lisäät eristystä vinokattoon, mukauta myös määrä molemmissa vintin seinissä ja lattiassa.
Kaikki eristys on tietysti paikoillaan taas, kun olen järjestänyt ilmaraon.
Haluaisin vain vinkkejä koskien höyrynsulkua ennen kuin rakennan uudelleen OSB- ja kipsilevyillä.
Ajatuksena on lisätä 45mm eristys sulun jälkeen.
Olen jumiutunut siihen, mikä sopii parhaiten. On ilmanvaihto räystäsissä sekä päätyventtiilit molemmilla sivuilla harjalla.

Ja koskien ilmanvaihtoa, tällä hetkellä ei ole raitisilmaventtiiliä huoneessa. Huone on ja tulee pysymään pienenä makuuhuoneena.

Pax-tuulettimen on kylpyhuoneessa 1. kerroksessa, asennetaan wc:hen yläkerrassa ja pesutupaan kellarikerroksessa. Liesituuletin on myös tietysti.

Karrock
Jos teet kaikki ylätason huoneet ja olet tarkka teipin kanssa, kannattaa käyttää muovi/höyrynsulkua. Muuten mielestäni talolle sopisi paremmin höyryjarru. Tähän makuuhuoneeseen voisi hyvin laittaa raotettavan venttiilin ikkunaan tai seinään. Freshin äänieristetyt ovat mielestäni aika käteviä.

Karrock Karrock sanoi:
Jos teet kaikki yläkerran huoneet ja olet tarkka teipin kanssa, muovi/höyrynsulku on paras vaihtoehto. Muuten luulen, että taloon sopii paremmin höyryjarru. Tämä makuuhuone voi hyvin saada rakoilmaventtiilin ikkunaan tai seinälle. Freshiltä löytyvät äänenvaimennetut ovat mielestäni aika käteviä.
Kaikki yläkerran huoneet aiotaan laittaa kuntoon, mutta ei kuitenkaan samanaikaisesti. Siksi mietin vähän, voisiko höyrynsuojan asentaa huone kerrallaan ja "kääriä" koko huone sulun sisään. Tiedän, että oikeastaan tulisi kääriä koko yläkerta ennen kuin huoneet rakennetaan, mutta se ei ole meille mahdollista, joten otamme huone kerrallaan.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.