2 619 lukukertaa ·
14 vastausta
3k lukukertaa
14 vastausta
Etsin sisäkattoa mahdollisimman huonolla eristeellä.
Olen asentanut jäähdytyskierukat koko kattoon (120m2) niin, että ne luonnollisesti säätelevät itsensä estäen kondenssin muodostumisen.
Ajattelin myös kokeilla laittaa lämpöä kierukoihin ja siten saada kattolämmityksen.
Nyt olen tullut siihen vaiheeseen, että on aika valita kattopinnan materiaali, ja tietenkin haluaa saada mahdollisimman paljon irti kylmästä/lämmöstä eli jonkin materiaalin, jolla on mahdollisimman huono eristyskyky.
En tiedä mitä pitäisi valita, puupaneeli/gyproc/rakennuslevy jne.
Ajattelin myös kokeilla laittaa lämpöä kierukoihin ja siten saada kattolämmityksen.
Nyt olen tullut siihen vaiheeseen, että on aika valita kattopinnan materiaali, ja tietenkin haluaa saada mahdollisimman paljon irti kylmästä/lämmöstä eli jonkin materiaalin, jolla on mahdollisimman huono eristyskyky.
En tiedä mitä pitäisi valita, puupaneeli/gyproc/rakennuslevy jne.
Joo se olisi ehdottomasti parasta, valitettavasti se on hieman liian epäkäytännöllistä ja vaikeaa saada se näyttämään hyvältä.saturnus sanoi:
lordi
Jotain pitää olla pintamateriaalina, ei näytä kovin hyvältä tällä hetkellä.
Passiivinen jäähdytys katossa ei ole mitään uutta ja hyvin kokeiltua.
Tietenkin, jäähdytys katossa on hyvin kokeiltua eikä siinä ole mitään vikaa. Se oli vain se hemmetin kielipoliisi, joka taas ilmestyi päähäni, joten vitsailin vähän sinun ytskikt-sanan oikeinkirjoituksestasi... anteeksigege sanoi:
Moderator
· Stockholm
· 57 845 viestiä
Meillä oli aiemmin kattolämmitys talossamme. Se oli suosittua 70-luvulla. Se koostui foliosta, jossa oli sähkölämmityskaapeleita. Folio oli nidottu kattoon. Sen alla oli noin 30 mm välikatto. Se toimi melko hyvin lämmönlähteenä.
1970-luvun teoria kattolämmityksestä oli, että kaapeleista säteilee lämpöä, ja ensimmäisenä se osuisi huoneessa oleskelevien ihmisten päähän. Kun sitten "tuntee" lämmön katosta, huonelämpötilaa voisi laskea (jokaisessa huoneessa oli termostaatti). Käytettiin perusteluna, että pää on herkin lämmöntunnistuselin, joten kun sitä lämmittää ylhäältä päin, energiaa säästyisi.
Epäilen, että vesiputkistot eivät lämpene yhtä paljon kuin sähkölämmityskaapelit, joten kysymys kuuluukin, syntyykö merkittävää säteilylämpöä. Ja ehkä tarvitaan säteilylämpöä, jotta se pääsee välikaton läpi.
1970-luvun teoria kattolämmityksestä oli, että kaapeleista säteilee lämpöä, ja ensimmäisenä se osuisi huoneessa oleskelevien ihmisten päähän. Kun sitten "tuntee" lämmön katosta, huonelämpötilaa voisi laskea (jokaisessa huoneessa oli termostaatti). Käytettiin perusteluna, että pää on herkin lämmöntunnistuselin, joten kun sitä lämmittää ylhäältä päin, energiaa säästyisi.
Epäilen, että vesiputkistot eivät lämpene yhtä paljon kuin sähkölämmityskaapelit, joten kysymys kuuluukin, syntyykö merkittävää säteilylämpöä. Ja ehkä tarvitaan säteilylämpöä, jotta se pääsee välikaton läpi.
Hmmm, oikeastaan sinun olisi pitänyt olla alumiinifolio putkien yläpuolella, jotta lämpösäteily heijastuisi alaspäin. Kuten aiemmissa viesteissä on ehdotettu, voisi valmistaa ohuen sisäkaton läpinäkyvästä kankaasta, tekemällä vain sopivan kokoiset kehykset ja pingottamalla kankaan niiden päälle. Se antaa myös hieman äänieristystä.
Hempularen: mikä hassu idea, jalat palelee koko ajan, joten tulee liian kuuma päästä ja jos laskee lämpöä, jalat palelee vielä enemmän?
Oletan, että siksi lattialämmitys tuli suosituksi sen sijaan.
Oletan, että siksi lattialämmitys tuli suosituksi sen sijaan.
hempularen:
Olen tietoinen siitä, että ei tule olemaan mitään "säteilylämpöä", yläkerta ei tarvitse erityisesti paljon lämpöä, koska se on hyvin eristetty ja paljon lämpöä tulee alakerrasta. Onhan nykyään järjestelmiä vesikiertoiseen kattolämmitykseen http://www.smartplasticsystems.se/losningar/kombinerad-varme-och-kyla-i-undertak/
NetNut:
Minun putket ovat harvalaudoituksen sisällä lattialämmityslevyjen kanssa, joten juuri minun tapauksessani folio ei hyödyttäisi mitään.
Mutta kangasidea kuulostaa hyvältä mielestäni.
Muuten, mitä mieltä olette ohuesta remonttikipsilevystä, joka ruuvataan tiukasti kiinni levyyn, vähän kuin "liesi" ajattelen, että halutaan hyvä kontakti lämpö/jäähdytyslähteeseen.
Olen tietoinen siitä, että ei tule olemaan mitään "säteilylämpöä", yläkerta ei tarvitse erityisesti paljon lämpöä, koska se on hyvin eristetty ja paljon lämpöä tulee alakerrasta. Onhan nykyään järjestelmiä vesikiertoiseen kattolämmitykseen http://www.smartplasticsystems.se/losningar/kombinerad-varme-och-kyla-i-undertak/
NetNut:
Minun putket ovat harvalaudoituksen sisällä lattialämmityslevyjen kanssa, joten juuri minun tapauksessani folio ei hyödyttäisi mitään.
Mutta kangasidea kuulostaa hyvältä mielestäni.
Muuten, mitä mieltä olette ohuesta remonttikipsilevystä, joka ruuvataan tiukasti kiinni levyyn, vähän kuin "liesi" ajattelen, että halutaan hyvä kontakti lämpö/jäähdytyslähteeseen.
Tarvitset jonkun, joka johtaa lämpöä siinä tapauksessa, kipsi johtaa lämpöä paremmin kuin puu, mutta on silti suhteellisen hidasta. Jos haluat käyttää renoveringsgips, lämmönjohto/jakautuminen olisi parempi, jos ensin kiinnität 2-3 mm alumiinilevyn ja sitten kipsin tämän alle.
Klikkaa tästä vastataksesi