5 989 lukukertaa ·
8 vastausta
6k lukukertaa
8 vastausta
Etsin konsolia/kannattimia...
Hei!
Etsin jonkinlaista kiinnikettä, jolla voi yhdistää kaksi levyä (sormijatkettua tammea) toisiinsa, rinnakkain noin 250 mm etäisyydelle. Sen pitäisi siis olla kuin "putki" tai jotain, jossa on pyöreät levyt päissä, jotka ruuvataan levyyn. Niin että pienempi levy voi "roikkua" neljässä kiinnikkeessä isomman alla... Eikä haittaa, jos kiinnike itsessään näyttää vähän siistiltä... Metallia, kiiltävää tai mattapintaista kromi/hopeansävyistä tai jotain sellaista...
Olen yrittänyt katsoa keittiönvalmistajilta, koska ajattelin, että heillä saattaa olla jotain vastaavaa hyllyjen/baari tiskien asennukseen jne, mutta tuloksetta...
Onko joku nähnyt jotain vastaavaa? Pitääkö minun todella teettää ne? Ei tunnu kovin monimutkaiselta, mutta olen aivan jumissa enkä osaa keksiä, mistä voisi löytyä jotain vastaavaa...
Etsin jonkinlaista kiinnikettä, jolla voi yhdistää kaksi levyä (sormijatkettua tammea) toisiinsa, rinnakkain noin 250 mm etäisyydelle. Sen pitäisi siis olla kuin "putki" tai jotain, jossa on pyöreät levyt päissä, jotka ruuvataan levyyn. Niin että pienempi levy voi "roikkua" neljässä kiinnikkeessä isomman alla... Eikä haittaa, jos kiinnike itsessään näyttää vähän siistiltä... Metallia, kiiltävää tai mattapintaista kromi/hopeansävyistä tai jotain sellaista...
Olen yrittänyt katsoa keittiönvalmistajilta, koska ajattelin, että heillä saattaa olla jotain vastaavaa hyllyjen/baari tiskien asennukseen jne, mutta tuloksetta...
Onko joku nähnyt jotain vastaavaa? Pitääkö minun todella teettää ne? Ei tunnu kovin monimutkaiselta, mutta olen aivan jumissa enkä osaa keksiä, mistä voisi löytyä jotain vastaavaa...
Osta tavallisia nikkelöityjä vesiputkia putkimieheltä (noin 10-15 mm halkaisijaltaan) ja leikkaa halutun pituiseksi. Ota sitten kierteitanko sopivassa koossa (M8-M12) ja leikkaa sopivaksi. Pujota putki kierteitankoon ja upota mutteri prikan kanssa ylätasoon ja alatason alle hyllylevyissä kvistiporan avulla. Yksinkertaisempaa ei voi olla.
Tai voit katsoa http://www.hettich.com, joka on suurin kiinnitystarvikkeiden valmistaja.
Voit myös katsoa http://www.theofils.se, joka tarjoaa sekä Hettichin että Blumin kiinnitystarvikevalikoimaa + muita tavaroita.
Mutta, voisitko selittää sen, että miten mutteri upotetaan... Ymmärrän ajatuksen, mutta...
LUULETKO, että sen voi tehdä niin, ettei mutteri näy ollenkaan levyn yläpuolelta millään tavalla?
Sen pitäisi toimia pöytälevynä, jossa on hylly alla, ja haluaisin mieluiten, ettei mutteri näy levyn yläpuolella. Alapuolelta ei ole väliä...
Voiko porata (oksaporalla??!!?!) vain levyn puoliväliin ja käyttää jotain superliimaa ja liimata mutterin??!!? Tai kiinnittää mutterin jollain muulla salaisella tavalla?
Hyllyn täytyy vain kantaa pieni yölampu, herätyskello ja pieni lastenkirja. Ja ehkä kolmivuotias, joka saattaa yrittää kiivetä... (Ei, tuota viimeistä sen ei tarvitse kestää!)
Ymmärsin melkein kaiken! Ja näytät juuri ymmärtäneen mitä olin etsimässä!
Mutta, voisitko selittää sen, että miten mutteri upotetaan... Ymmärrän ajatuksen, mutta...
LUULETKO, että sen voi tehdä niin, ettei mutteri näy ollenkaan levyn yläpuolelta millään tavalla?
Sen pitäisi toimia pöytälevynä, jossa on hylly alla, ja haluaisin mieluiten, ettei mutteri näy levyn yläpuolella. Alapuolelta ei ole väliä...
Voiko porata (oksaporalla??!!?!) vain levyn puoliväliin ja käyttää jotain superliimaa ja liimata mutterin??!!? Tai kiinnittää mutterin jollain muulla salaisella tavalla?
Hyllyn täytyy vain kantaa pieni yölampu, herätyskello ja pieni lastenkirja. Ja ehkä kolmivuotias, joka saattaa yrittää kiivetä... (Ei, tuota viimeistä sen ei tarvitse kestää!)
Keksin sen itse...
Voiko porata mutterin sisään ja upottaa sen (ilman että menee kokonaan levyn läpi (edellyttäen tietenkin, että mutteri ei ole paksumpi kuin levy)) ja sitten laittaa ISO aluslevy (ehkä 30 mm halkaisijaltaan ja keskireikä saman kokoinen kuin mutterin reikä) mutterin ja kierrevarren (olikohan se niin?) väliin, johon tehdään lisäreikiä keskireiän ympärille ja ruuvataan puulevyyn? Sen pitäisi pystyä toimimaan, eikö vain?
//A
Voiko porata mutterin sisään ja upottaa sen (ilman että menee kokonaan levyn läpi (edellyttäen tietenkin, että mutteri ei ole paksumpi kuin levy)) ja sitten laittaa ISO aluslevy (ehkä 30 mm halkaisijaltaan ja keskireikä saman kokoinen kuin mutterin reikä) mutterin ja kierrevarren (olikohan se niin?) väliin, johon tehdään lisäreikiä keskireiän ympärille ja ruuvataan puulevyyn? Sen pitäisi pystyä toimimaan, eikö vain?
//A
Jäsen
· Västernorrland
· 2 106 viestiä
Jotta mikään ei näy yläpuolelta, voisit ruuvata rampamutterit pöytälevyn alle, joihin sitten kiinnität kierretangon.
http://www.thuressontrading.com/productcatalogue.php?script=prodcat&id=112&itemid=447#
http://www.thuressontrading.com/productcatalogue.php?script=prodcat&id=112&itemid=447#
Rampamutterit, kuten it-kaveri ehdottaa, ovat varmaan parhaita. Ne ruuvataan yläpuoliseen hyllytasoon (vähintään 16 mm paksu*) alhaalta puolelta ja M6-kierre ja kierretanko (putkelle, jonka sisähalkaisijan ei tarvitse olla suurempi kuin 8 mm) kestävät mainitsemasi kuormituksen, vaikka 3-vuotias päättäisi kiivetä hyllylle. Muuten kuten olet ajatellut.Lillblomma sanoi:Keksin sen itse...
Voiko mutterin porata sisään ja upottaa (ilman, että menee kokonaan läpi levyn (edellyttää tietenkin, että mutteri ei ole paksumpi kuin levy)) ja sitten laittaa suuren aluslevyn (ehkä 30 mm halkaisijaltaan ja keskusreikä samanlainen kuin mutterin reikä) mutterin ja kierrevarren (oliko se niin?) väliin, johon lisätään lisäreikiä ympäri keskusreikää ja ruuvataan puulevyyn? Sen pitäisi toimia, eikö?
//A
Ja oksaporalla voi porata. (Voit jopa viilata terän kärjen niin pieneksi kuin mahdollista, jotta se ei tunkeudu läpi, esim. poratessa piilossa oleville sarananupille jne.)
*Jos hyllyt ovat ohuempia kuin 16 mm, rampamutterit todennäköisesti menevät läpi. Ne vaativat vähintään 12 mm + sen, mikä jää jäljelle hyllystä mutterin yläpuolella. Siinä tapauksessa tee kuten ajattelit. Porata alhaalta ja liimata mutteri kiinni. Mutta silloin suosittelen mutteria, jota kutsutaan Nunna-klaten-mutteriksi Clas Ohlsonilta (tuotenumero: 11-1230). Sen etu on, että se antaa suuremman liimapinnan puupintaan vasten ja 'nappi' on niin ohut, että voit naputella pieniä nauloja reiän sivuseiniin ja sitten "tukita" loput Plastic Paddingilla lisävahvuudeksi. Siinä on myös M6 kierre. Sitten kierretanko, aluslevy ja putki.
Ajattelin varmaan 20 mm levyä, jotta siitä tulee hyvä. Kiitos myös vinkistä, että teroitettaisiin poranterän kärki. Meillä on kaapin ovi, joka on asentamatta ja riskinä on mennä läpi, kun poraa saranalle, eikä meillä ole vain ollut energiaa puuttua siihen. Mutta nyt uskallamme sen tehdä!
Kiitos!
//A
Voiko ostaa sellaisia rampamuffeja "mistään"? Tavallisesta rautakaupasta, kuten K-rauta tai Bauhaus?
Ajattelin varmaan 20 mm levyä, jotta siitä tulee hyvä. Kiitos myös vinkistä, että teroitettaisiin poranterän kärki. Meillä on kaapin ovi, joka on asentamatta ja riskinä on mennä läpi, kun poraa saranalle, eikä meillä ole vain ollut energiaa puuttua siihen. Mutta nyt uskallamme sen tehdä!
Kiitos!
//A
En tiedä niin tarkkaan mitä Bauhaus ja muut tarjoavat. Minä yleensä ostan Theofilsistä joka on erikoistunut heloihin. Sijaitsee mm. Helsingin, Göteborgin, Malmön ja Jönköpingin (pääkonttori) alueilla. Toimittavat myös postimyynnillä.Lillblomma sanoi:Täydellistä!
Voiko ostaa sellaisia rampamuffeja "mistä tahansa"? Tavallinen rakennusliike, tyyliin K-rauta tai Bauhaus?
Ajattelin 20 mm levyä joten se olisi hyvä. Kiitos myös vinkistä viilata poran kärki alas. Meillä on kaapin ovi, joka seisoo asentamattomana riskinä mennä läpi, kun poraa saranalle ja emme vain ole jaksaneet hoitaa sitä. Mutta nyt uskallamme tehdä sen!
Kiitos!
//A
Mutta poratkää 17 reiät kaapin oveen pylväsporakoneella. Muuten ette saa reikiä suoraksi saranapesään ja ei ole helppoa pitää talttaporaa (fi 45 mm) paikallaan alussa myöskään.