Hei, olen purkamassa asuntoa ja löysin levyn seinän päästä, joka ulkoni ja luulin sen olevan levy, jonka he olivat lisänneet.

Nyt kun olen irrottanut siitä palan, huomasin, että sen takana oli putkia ja huolestuin vähän siitä, että se saattaa olla asbesti.

Kysyin asunto-osakeyhtiöltä, oliko heillä tietoa asbestista asunnoissa rakennuksessa ennen kuin aloitimme purkamisen, koska rakennus on rakennettu 50/60-luvulla, ja he vastasivat, etteivät olleet kuulleet mitään niiltä, jotka olivat remontoineet.

Onko joku, joka on vähän enemmän tietoinen, ja joka voisi vastata, ovatko alla olevat kuvat asbestia tai ei?
 
  • Kuvassa on irrotettu levy seinästä, paljastaen taustalla olevia putkia mahdollisen asbestivaaran tarkistamiseksi.
  • Liuska seinän päällä, osittain irrotettu, paljastaa putket takana. Mahdollisesti mineraalikuitulevy, mietitään asbestin esiintymistä.
  • Kuvassa näkyy irrotettu levy kappale karhean seinän edessä. Taustan putki pilkistää esiin levyn takaa.
  • Avoin seinä, näkyvissä mustia putkia ja litteä levy, joita ympäröi vaalea tapetti. Taustalla kysymys mahdollisesta asbestista.
Näyttää eterniittilevyltä...
 
  • Tykkään
Marjatta Lakso
  • Laddar…
Suuri todennäköisyys, että kyseessä on asbesti. Soita kuntaasi ja kysy, missä he ottavat sen vastaan ja miten he haluavat sen pakattavan.
 
  • Tykkään
Marjatta Lakso
  • Laddar…
Sehän oli vähemmän kiva kuulla, pitäisikö palkata siivousfirma vai yrittääkö itse purkaa ne mahdollisimman ehjinä paloina ja lajitella oikein? On samanlainen levy seinän toisella puolella ja mahdollisesti kaksi lisää toisella seinällä olohuoneessa.
 
  • Surullinen
Marjatta Lakso
  • Laddar…
Paloneristys putkikanavassa.
Miksi koskisit siihen ??
Todennäköisesti useammalla asunnolla on sama levy kanavan päällä, ehkä kaikilla ??
Levy on vaaraton siellä missä se oli. Kostuta se vedellä, pakkaa muoviin, vie jäteasemalle.
 
  • Tykkään
Fotografen ja 3 muuta
  • Laddar…
Isakare Isakare sanoi:
Paloneristys putkikuilulle.
Miksi koskisit siihen ??
Todennäköisesti useammassa asunnossa on sama levy kuilun päällä, ehkä kaikissa??
Levy on vaaraton siellä missä se oli. Kostuta se vedellä, kääri muoviin, vie kierrätysasemalle.
Isakare Isakare sanoi:
Paloneristys putkikuilulle.
Miksi koskisit siihen ??
Todennäköisesti useammassa asunnossa on sama levy kuilun päällä, ehkä kaikissa??
Levy on vaaraton siellä missä se oli. Kostuta se vedellä, kääri muoviin, vie kierrätysasemalle.
Siellä oli tapetti päällä, jonka halusimme poistaa, ja seinä pisti esiin sieltä, halusimme tasoittaa sen, kun se oli ruma. Emme tienneet, mitä siellä oli takana, eikä brf osannut sanoa, joten meidän oli yksinkertaisesti tarkistettava se.
 
Staffans2000
Ei ole mitään syytä kastella levyä ja vielä vähemmän palkata mitään ukkoja, jotka tulevat ja hakevat levyt.
Asbesti ei pure.

Staffans
 
  • Tykkään
Leif i Skåne ja 6 muuta
  • Laddar…
kemaldev kemaldev sanoi:
Siellä oli tapetti, jonka halusimme poistaa, ja seinä pisti esiin, halusimme tasoittaa sen, koska se oli ruma. Emme tienneet, mitä sen takana oli, eikä brf voinut vastata siihen, joten meidän piti tarkistaa se yksinkertaisesti.
Minkälaista palosuojaa ajattelit korvata levyillä?
 
useless useless sanoi:
Minkälaista palosuojaa ajattelit korvata levyt?
Epävarma itse asiassa, mitä olisit ehdottanut?
 
Kipsi on kyllä sopiva, mutta miksi sinun pitäisi koskea siihen ylipäätään?
 
Kuten sanottu, en tiennyt mitä se oli takana enkä saanut siihen vastausta asunto-osakeyhtiöltä. Se oli ulospäin työntyvä muoto, joka näkyi seinässä ja se kuulosti ontolta, joten halusimme nähdä mitä oli takana. Jos olisimme tienneet, että siellä oli eternit-levyjä ja että putket kulkevat siellä, emme olisi koskeneet siihen ollenkaan.
 
  • Tykkään
Marjatta Lakso
  • Laddar…
Hankalaa on se, että olet luultavasti rikkonut palo-osaston. Kerrostaloissa en hämmästyisi, jos vaaditaan IE120.

Eikö ole mahdollista laittaa kaikkea takaisin ja kipsata seinä?
 
  • Tykkään
  • Surullinen
Marjatta Lakso ja 2 muuta
  • Laddar…
Juuri sitä en voi laittaa takaisin, koska se meni rikki. Mutta samanlainen levy (ehjä) on toisella puolella seinää. Ja vielä kaksi samanlaista kummallakin puolella toista seinää. Miten tasoittaisit seinät?

Mikä on IE120? En löydä siitä mitään tietoa netistä.
 
Düsseldorff
EI 120 sen pitää olla. Paloluokitus.
 
Korrekt, EI pitää olla.

Et voi ottaa mitään muista skivoista. On oltava skivor kaikilla neljällä puolella, jotta brandcell on toimiva.
 
  • Tykkään
Marjatta Lakso
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.