17 914 lukukertaa ·
18 vastausta
18k lukukertaa
18 vastausta
Eterniitti?
Sivu 1 / 2
Heipä hei!
Aion rakentaa pesutuvan kellariin, ja olen nyt alkanut purkaa hieman. Aion myös vaihtaa sisäkattoa. Kuitenkin mietin, mitä materiaalia minulla on katossa. Voisiko se olla eterniittilevyjä?
Voinko ottaa ne alas itse?

kiitollinen avusta!
Ystävällisin terveisin, Zax
Aion rakentaa pesutuvan kellariin, ja olen nyt alkanut purkaa hieman. Aion myös vaihtaa sisäkattoa. Kuitenkin mietin, mitä materiaalia minulla on katossa. Voisiko se olla eterniittilevyjä?
Voinko ottaa ne alas itse?
kiitollinen avusta!
Ystävällisin terveisin, Zax
Kyllä tuo on eterniittiä.
Sinulla on se todennäköisesti myös ovessa, jos sitä ei ole vaihdettu....
Voit ja saat ottaa sen itse alas. Noudata varovaisuutta.
1. Käytä OIKEAA hengityssuojainta oikealla suodattimella (hieno pöly)
2. Yritä ottaa levyt alas kokonaisina, pöly, joka syntyy niiden rikkoutuessa, on se, mitä ei haluta hengittää keuhkoihin.
3. Kertakäyttöiset suojavaatteet eivät ole ollenkaan huono idea.
4. Tuuleta, mutta varmista, että ilma liikkuu ULOS huoneesta, jossa työskentelet, eikä sisään taloon.....
Sinulla on se todennäköisesti myös ovessa, jos sitä ei ole vaihdettu....
Voit ja saat ottaa sen itse alas. Noudata varovaisuutta.
1. Käytä OIKEAA hengityssuojainta oikealla suodattimella (hieno pöly)
2. Yritä ottaa levyt alas kokonaisina, pöly, joka syntyy niiden rikkoutuessa, on se, mitä ei haluta hengittää keuhkoihin.
3. Kertakäyttöiset suojavaatteet eivät ole ollenkaan huono idea.
4. Tuuleta, mutta varmista, että ilma liikkuu ULOS huoneesta, jossa työskentelet, eikä sisään taloon.....
Moderator
· Stockholm
· 57 860 viestiä
Sitten sinun tulee pakata laatat turvallisesti. Esimerkiksi kaksinkertaiset roskapussit. Ainakin täällä Tukholmassa yksityishenkilöt voivat viedä rajoitetusti maksutta tiettyihin ympäristöasemiin, katso mikä vastaanottaa eterniittiä (Lövsta ei ilmeisesti tee sitä).
Hyi! Olen nyt purkanut melkein 8 neliömetriä. Se oli pahinta materiaalia, johon olen törmännyt. TÄYSIN mahdotonta saada levyä ehjänä alas. Naulat olivat 5 cm:n välein, ympäri koko levyn 30 cm:n välein olevilla koolauksilla. Sen sijaan että naula olisi antanut periksi, levy murtui koko ajan. Joten minulla on nyt useita säkkejä asbestipölyä kellarissa.
Tunsin itseni aika lailla klaustrofobiseksi, pakko myöntää.
Vaatteet, joita pidin päälläni, saavat mennä. Miten on pölynimurini kanssa? Voinko koskaan käyttää sitä enää mihinkään muuhun, vai pitäisikö se puhdistaa ja laittaa mustaan roskapussiin ja hävittää 800 metriä maanpinnan alle?
Tunsin itseni aika lailla klaustrofobiseksi, pakko myöntää.
Vaatteet, joita pidin päälläni, saavat mennä. Miten on pölynimurini kanssa? Voinko koskaan käyttää sitä enää mihinkään muuhun, vai pitäisikö se puhdistaa ja laittaa mustaan roskapussiin ja hävittää 800 metriä maanpinnan alle?
Hmm...imurin käyttäminen oli tyhmää. Mikään asbestipöly ei pysy imurissa - levität sitä vain enemmän ympäriinsä...... 
Jos asut Tukholmassa, voit jättää eterniitin ilmaiseksi Botkyrka/fittjas:ssa ÅVC:hen. Ilman muovipussia.
Jos asut Tukholmassa, voit jättää eterniitin ilmaiseksi Botkyrka/fittjas:ssa ÅVC:hen. Ilman muovipussia.
Ehkä se ei ollut paras ratkaisu. Olen etsinyt hyviä tapoja imeä pölyä (vähän jäljellä). Mielestäni pitäisi olla P3-luokiteltuja pölypusseja Kärcherin karkeajäteimuriin. Mutta se näyttää olevan tuote, jota kukaan ei ole vielä keksinyt (copyright ;D )
Muuten, ehkä ne uudet imurit vesisuodattimella tekevät ihmeen? (esim. Kärcher DS 5500) Siellä kaikki pöly sitoutuu veteen, johon myös asbestin pitäisi kiinnittyä. Mitä mieltä olette?
//Zax
Muuten, ehkä ne uudet imurit vesisuodattimella tekevät ihmeen? (esim. Kärcher DS 5500) Siellä kaikki pöly sitoutuu veteen, johon myös asbestin pitäisi kiinnittyä. Mitä mieltä olette?
//Zax
Nyt voin vihjata eräästä, minulle, uudesta löydöstä. On mahdollista vuokrata ilmanpuhdistuslaitteita esim. Cramossa ja muissa vähän pienemmissä yrityksissä. Heillä on jotain, jota kutsutaan absoluuttisuodattimeksi, mikä puhdistaa käytännössä kaiken, mukaan lukien asbestin.
Mielestäni on sen arvoista pitää sellainen pyörimässä kellarissa muutaman päivän ajan, jotta voi puhdistaa niin paljon pölyä kuin mahdollista.
Mielestäni on sen arvoista pitää sellainen pyörimässä kellarissa muutaman päivän ajan, jotta voi puhdistaa niin paljon pölyä kuin mahdollista.
Paras ratkaisu on työskennellä eri tavalla. Olen purkanut noin 25 neliömetriä eterniittikattoa, eikä siitä ole juuri lainkaan pölynnyt. Levyt on naulattu ruostumattomalla pyöreällä naulalla joka kymmenes senttimetri. Olen työskennellyt pienellä sorkkaraudalla ja pihdeillä poistaakseni naulat yksi kerrallaan. Työn hitaus on mielestäni parempi kuin pölyäminen. Jos sinulla on mahdollisuus huuhdella vettä huoneessa, se voi olla ratkaisu (voit myös imeä kärcherilla). Oletan, että se olisi "hyvä" tapa ottaa pöly haltuun.
Tuo ihmekone vaikuttaa olevan hyvä idea myös, kiitos vinkistä!
Tuo ihmekone vaikuttaa olevan hyvä idea myös, kiitos vinkistä!
Sen täytyy olla, juuri kuten sanot, paras ratkaisu. Mutta minun laatat ovat kuin kiviä, kuten sanottu, ja niitä on mahdotonta saada alas kokonaisina.
Varoituksesi jälkeen pölynimurista olen nyt tutkinut hieman vaihtoehtoja. Cramolla on teollisuusimureita vuokralle. Kaikissa on HEPA-suodattimet (tai mikrosuodatin/absoluuttisuodatin). Melko kallis vehje vuokrata. Maksaa 160:- päivältä plus 420:- suodattimesta. Näyttää olevan eri kokoisia.
Täytyy miettiä vedellä huuhtelua. Se voisi olla tehokas ratkaisu sekin.
Varoituksesi jälkeen pölynimurista olen nyt tutkinut hieman vaihtoehtoja. Cramolla on teollisuusimureita vuokralle. Kaikissa on HEPA-suodattimet (tai mikrosuodatin/absoluuttisuodatin). Melko kallis vehje vuokrata. Maksaa 160:- päivältä plus 420:- suodattimesta. Näyttää olevan eri kokoisia.
Täytyy miettiä vedellä huuhtelua. Se voisi olla tehokas ratkaisu sekin.
Sallin itseni esittää kysymyksen samasta aiheesta. Minulla on 30-luvulla rakennetussa talossa suorakulmainen ilmastointikanava, jonka mitat ovat noin 20 x 20 cm. Se on harmaa ja sillä on tyypillinen asbestikuvio. Se on yksinkertaisesti asbestia. Kanava sijaitsee ruokakellarin ja ulkoseinän välissä, kokonaispituus on 100 cm. Ruokakellariin on jo ilmastointiluukku. Lisäksi asbestikanava on kellarin katossa heti kellarirapusta tullessa. Se pitää siis poistaa. Luulin, ettei ole suositeltavaa tehdä tätä itse? Jos tekisin sen itse, ajattelin katkaista sen kulmahiomakoneella ulkoseinän ja ruokakellarin seinän tasalle. Se veisi 5 minuuttia. Tai ehkä rikkoa sen? Sitten ajattelin paikata molemmat seinät laastilla. Pitäisikö minun tehdä se? Kuinka minun pitäisi tehdä se? Paljonko voisi maksaa, jos palkkaisin saneerausyrityksen tekemään tämän pienen työn?
Älä missään nimessä leikkaa kulmahiomakoneella.synpunkter sanoi:Sallin itselleni heittää kysymyksen samassa aiheessa. Minulla on 30-luvun talossa suorakulmainen ilmanvaihtokanava, jonka mitat ovat 20 x 20 cm noin. Se on harmaa ja siinä on tyypillinen asbesti kuvio. Se on yksinkertaisesti asbesti. Kanava sijaitsee ruokakellarin ja ulkoseinän välissä, kokonaispituus 100 cm. Ruokakellariin on jo ilmanvaihtoluukku. Lisäksi asbestikanava sijaitsee kellarin katossa heti kun tullaan alas kellarin portaita. Se pitää siis poistaa. En uskonut, että tätä olisi suositeltavaa tehdä itse? Jos tekisin sen, ajattelin leikata sen samalle tasolle ulkoseinän kanssa ja ruokakellariin päin olevan seinän kanssa kulmahiomakoneella. Siihen kuluisi 5 minuuttia. Tai ehkä rikkoa se? Sitten ajattelin paikata molemmat seinät laastilla. Pitäisikö minun tehdä se? Miten minun pitäisi tehdä se? Mitä voisi maksaa kutsua saneerausyritys tekemään tämä pieni työ?
Miksi et vain vedä osia pois kokonaisena? jos putkessa on kulma, niin sen voi jakaa sieltä.
Vastaavassa työssä ostin erityisen esisuodattimen asbestille, jonka liitin suoraan keskuspölynimuriin. Toimi erittäin hyvin, mutta ne maksoivat noin 1000 kruunua. Se on suunniteltu erilliseen säiliöön, joka voidaan sitten viedä kaatopaikalle. Luulen, että se tilavuus oli noin 20–30 litraa. En muista merkkiä, mutta ostin sen ABC keskuspölynimureilta, mahdollisesti se oli pullman-suodatin. Toinen etu on, että keskuspölynimuri evakuoi ilman talon ulkopuolelle. Ostin lisäksi käytetyn letkun 400 kruunulla, jonka sitten heitin pois. Älä ota riskejä asbestin kanssa.
Ei ole halpaa tehdä saneerausta. En uskalla edes ajatella, mitä saneeraukseen erikoistuneet yritykset veloittavat.
Itselläni lasku on ollut noin seuraava noin 14 neliömetrin eternit-levyille kellarissa:
1. P3-puolinaamari noin 800:- suodattimella.
2. Kertakäyttöinen muovihaalari Beijeristä 4 kpl á 77:50 Beijer rakennuksesta
3. Teollisuusimurin vuokraus HEPA-suodattimella 800:- (Dustcontrol Cramosta)
4. Ilmanpuhdistuslaitteen vuokraus (RAB 1000 http://www.wind-box.com/luftren/rab1000.htm) 1000:-
5. Rakennusmuovia, muovisäkkejä, teippiä noin 500:-
6. Peräkärryn vuokraus 270:-
7. Pari keuhkoja (korvaamaton)
Kuntani ei ota vastaan asbestijätettä, vaan ohjaa Södertäljeen. Siellä asbestijätteen hinta on 2000:-/tonni (jos on toisesta kunnasta). Vähimmäismaksu on noin 650:-. Siellä he haluavat, että jäte on hyvin muovitettu ja teipattu. Tarkista, mikä on voimassa omassa kunnassasi.
Itselläni lasku on ollut noin seuraava noin 14 neliömetrin eternit-levyille kellarissa:
1. P3-puolinaamari noin 800:- suodattimella.
2. Kertakäyttöinen muovihaalari Beijeristä 4 kpl á 77:50 Beijer rakennuksesta
3. Teollisuusimurin vuokraus HEPA-suodattimella 800:- (Dustcontrol Cramosta)
4. Ilmanpuhdistuslaitteen vuokraus (RAB 1000 http://www.wind-box.com/luftren/rab1000.htm) 1000:-
5. Rakennusmuovia, muovisäkkejä, teippiä noin 500:-
6. Peräkärryn vuokraus 270:-
7. Pari keuhkoja (korvaamaton)
Kuntani ei ota vastaan asbestijätettä, vaan ohjaa Södertäljeen. Siellä asbestijätteen hinta on 2000:-/tonni (jos on toisesta kunnasta). Vähimmäismaksu on noin 650:-. Siellä he haluavat, että jäte on hyvin muovitettu ja teipattu. Tarkista, mikä on voimassa omassa kunnassasi.
Tapauksessani kanava on suorassa ulkoseinän ja kylmäkellarin seinän (tiili) välissä ilman mutkia tai kulmauksia. Minun täytyy siis katkaista se molemmilta seiniltä ja paikata takaisin laastilla. Jos ei kulmahiomakonetta - mitä sitten? Näyttää siltä, että en kuitenkaan tee sitä itse. Rouva on lisäksi kieltänyt minua.
En oikein ymmärrä, miten se on (unohtakaa se!) muttasynpunkter sanoi:Minun tapauksessani kanava on tiivisti ulkoseinän ja ruokakomeron (tiili) seinän välissä ilman mutkia ja kulmia. Minun täytyy siis katkaista se molemmista seinistä ja paikata laastilla. Jos ei kulmahiomakonetta - mitä sitten? Se tuntuu siltä, etten tee sitä itse oikestaan. Rouva on lisäksi kieltänyt minua.
jos sinun täytyy jakaa se, kastelisin sen mieluummin vedellä niin paljon kuin mahdollista (sisältä ja ulkoa) ja sen jälkeen rikkosin sen vasaralla muutamasta strategisesta kohdasta. Kulmahiomakoneella levität pölyn täysin hallitsemattomasti.