3 240 lukukertaa ·
15 vastausta
3k lukukertaa
15 vastausta
Eterniitti pesutuvassa - miten käsitellä?
Sivu 1 / 2
Uusille asukkaille jo vuoden ajan 1800-luvun talossa, johon on 1960-luvulla tehty tavallinen kaunistus eterniittijulkisivulla, ja nyt epäilen myös, että pesutuvan sisäseinät ja katto on peitetty samalla materiaalilla. Levyt on paksusti maalattu, mikä ei aiemmin herättänyt epäilystä, mutta nyt, kun huoneessa on tehty erilaisia sähkö-/putkitöitä, se todella näyttää, että asbesti on haljennut ja hilseillyt.
Aion ensi viikolla ottaa näytteitä ja lähettää ne analysoitavaksi saadakseni varmuuden.
Mutta, olettaen että kyseessä on eterniitti, mitä olisi kohtuullista tehdä tässä tilanteessa? Huoneessa on talon vikavirtasuojakytkin, vesijohto tulee sinne jne., eli siellä on paljon kaapeleita ja kiinnityksiä, jotka täytyy poistaa, jos levyjä puretaan. Tämä tuntuu hieman ylivoimaiselta ja kalliilta.. mutta sen jättäminen paikoilleen ei tunnu hyvältä, kun reikien tekeminen ym. tulee olemaan väistämätöntä jatkossa.
Jos palkataan saneerausyritys, miten heidän pitäisi käsitellä tämä sähkö- ja vesijohtojen suhteen?
Mikä voisi olla kohtuullinen kustannus saneeraukselle? Noin 5 neliömetrin kokoinen huone ja 2,30 korkeus katossa.
Aion ensi viikolla ottaa näytteitä ja lähettää ne analysoitavaksi saadakseni varmuuden.
Mutta, olettaen että kyseessä on eterniitti, mitä olisi kohtuullista tehdä tässä tilanteessa? Huoneessa on talon vikavirtasuojakytkin, vesijohto tulee sinne jne., eli siellä on paljon kaapeleita ja kiinnityksiä, jotka täytyy poistaa, jos levyjä puretaan. Tämä tuntuu hieman ylivoimaiselta ja kalliilta.. mutta sen jättäminen paikoilleen ei tunnu hyvältä, kun reikien tekeminen ym. tulee olemaan väistämätöntä jatkossa.
Jos palkataan saneerausyritys, miten heidän pitäisi käsitellä tämä sähkö- ja vesijohtojen suhteen?
Mikä voisi olla kohtuullinen kustannus saneeraukselle? Noin 5 neliömetrin kokoinen huone ja 2,30 korkeus katossa.
Miksi ei vain jättää sitä paikalleen?
Laita tasainen lasikuitukangas päälle ja maalaa.
Laita tasainen lasikuitukangas päälle ja maalaa.
Kyllä, se vaihtoehto on olemassa, mutta ongelma säilyy, kun uusia reikiä seinissä/katossa tässä huoneessa tarvitaan lähitulevaisuudessa ja tulevaisuudessa. Uusia sähkökaapeleita, uusia putkiasennuksia ja niin edelleen, koska taloa remontoidaan ja huone on näiden toimintojen keskus.Huddingebo sanoi:
Tästä syystä näyttää, että puhdistus on paras vaihtoehto.
En ymmärrä, miksi joku haluaisi päällystää koko pesutuvan eterniitillä. En myöskään tunne ketään, joka pystyy paljain silmin näkemään, sisältääkö materiaali asbestia vai ei.
Odota testiä. Jos se osoittaa asbestia, ala miettiä tätä silloin.
Odota testiä. Jos se osoittaa asbestia, ala miettiä tätä silloin.
Kuinka suurista tulevista rei'ityksistä puhutaan, ja onko se jotain, jota teette itse, vai onko se jotain, jonka käsityöläiset suorittavat? Ei sitä kotiaskartelijana kuole vain poraamalla muutaman reiän hyllyn kiinnittämistä varten. Asbesti on ennen kaikkea ongelma ihmisille, jotka työskentelevät sen purkamisen parissa säännöllisesti. Edes sähkömiehemme eivät välittäneet, kun he vaihtoivat loisteputkivalaisimet pannuhuoneessa.
Minunkin on vaikea ymmärtää sitä, varsinkin kun pannuhuone on viereisessä huoneessa, mutta luultavasti siellä on keitetty pyykkiä aikaisemmin, mikä lisäsi paloriskiä.P PatrikJo sanoi:
Työskentelen arkkitehtuurialalla ja kohtaan usein asbestisementtituotteita eri muodoissa, joten minulla on melko hyvä käsitys siitä, miltä se voi näyttää. Mutta juuri tässä tapauksessa on hieman vaikea arvioida. Vaurioituneet kohdat näyttävät kuitenkin todella asbestisementtilevyiltä, ja kun niitä on asennettu julkisivulle, talossa on ollut ilmeisesti saatavilla kyseistä materiaalia.
Odottelen testiä.
Reikien teko uuden vesijohtoverkoston ja pax-tuuletimen asennukseen sekä sähkökaapeleiden kiinnittäminen on käsityöläisten vastuulla. Hyllyjen ja koukkujen kiinnitys yms. tulee ajankohtaiseksi meidän osaltamme. Ei ehkä valtavia toimenpiteitä, mutta kuitenkin toimenpiteitä.mrsnhp sanoi:
Kuinka suurista tulevista reikien teosta puhumme, ja onko se jotain, jonka teette itse vai jotain, johon käsityöläiset joutuvat? Ei sitä kotinikkarina parin hyllyn kiinnittämiseksi tehdyn reiän poraamisen takia kuole. Asbesti on ensisijaisesti ongelma ihmisille, jotka tekevät säännöllisesti purkutöitä. Edes meidän sähköasentajamme eivät välittäneet siitä, kun he vaihtoivat loisteputkivalaisimeen pannuhuoneessa.
Kuulostaa siltä, että aiot kuitenkin porata ja korjata huoneessa. Ehkä yhtä hyvä ottaa se alas.
Muutenhan pesutuvat ovat melko hyviä olla ylimääräisesti palosuojattuja...
Minulla oli itselläni eterniittiä sekä pesutuvassa että pannuhuoneessa.
Muutenhan pesutuvat ovat melko hyviä olla ylimääräisesti palosuojattuja...
Minulla oli itselläni eterniittiä sekä pesutuvassa että pannuhuoneessa.
Kysy käsityöläisiltä, mitä he ajattelevat. Paxfläkt ja VA saattavat olla tarpeeksi suuria, jotta heillä on mielipiteitä. Heillä voi varmasti olla myös ideoita siitä, kuinka toimia nykyisten kaapeleiden kanssa sen ajan.B bullemedbulle sanoi:
Vähän seurantaa.
Otin näytteen syksyllä yhdestä seinälevystä ja lähetin sen laboratorioon, ja sain vahvistuksen asbestista.
Olen ollut yhteydessä saneerausyritykseen, joka on tarkistanut pesutuvan ja jättänyt tarjouksen, aion ottaa yhteyttä muutamiin muihin, ja olen saanut hinnan 30 000:- incl. rot. He halusivat kuitenkin, että kaikki sähkö mukaan lukien sähkökeskus (joka on seinällä) poistetaan ennen, jotta voisi purkaa kaiken eterniitin turvallisesti. En ymmärrä miten tämä pitäisi toteuttaa, eikä yrityksen mies antanut selkeitä vastauksia itse, vaan jätti sen minulle "ratkaistavaksi".
Lähtökohtaisesti luulen, ettei yksikään sähkömies halua/voi irrottaa sähkökeskusta ja valaisimia, vetää ulos johtokiinnikkeitä jne. jos asbesti on vahvistettu? Ehkä joudun tekemään tämän osan itse?
Kysymys on kuitenkin, miten käytännössä pitäisi toimia, kun kaikki on irrotettu seinästä. Kaikki johdotus voi varmasti roikkua vapaasti kattolistan tasolla, on vakaata kuloa, mutta entä sähkökeskus? En ole innostunut sammuttamaan sähköä koko talosta 1-2 päiväksi.
Otin näytteen syksyllä yhdestä seinälevystä ja lähetin sen laboratorioon, ja sain vahvistuksen asbestista.
Olen ollut yhteydessä saneerausyritykseen, joka on tarkistanut pesutuvan ja jättänyt tarjouksen, aion ottaa yhteyttä muutamiin muihin, ja olen saanut hinnan 30 000:- incl. rot. He halusivat kuitenkin, että kaikki sähkö mukaan lukien sähkökeskus (joka on seinällä) poistetaan ennen, jotta voisi purkaa kaiken eterniitin turvallisesti. En ymmärrä miten tämä pitäisi toteuttaa, eikä yrityksen mies antanut selkeitä vastauksia itse, vaan jätti sen minulle "ratkaistavaksi".
Lähtökohtaisesti luulen, ettei yksikään sähkömies halua/voi irrottaa sähkökeskusta ja valaisimia, vetää ulos johtokiinnikkeitä jne. jos asbesti on vahvistettu? Ehkä joudun tekemään tämän osan itse?
Kysymys on kuitenkin, miten käytännössä pitäisi toimia, kun kaikki on irrotettu seinästä. Kaikki johdotus voi varmasti roikkua vapaasti kattolistan tasolla, on vakaata kuloa, mutta entä sähkökeskus? En ole innostunut sammuttamaan sähköä koko talosta 1-2 päiväksi.
Lisää kerros kipsiä ja maalaa. Siellä, missä sinun on tehtävä reikiä, voit leikata pois palan, jotta se on valmisteltu ja vältät porauspölyn juuri siinä. Pienet porareiät tulevaisuudessa ovatkin helppoja...
Ymmärrän, että voi tehdä tällaisia ratkaisuja, mutta nyt haluamme puhdistaa huoneen asbestista kokonaan. Emme tehdä mitään puolitiehen.Jonatan79 sanoi:
Ok. Sitten sähkömiehen täytyy ratkaista asia. On varmasti olemassa väliaikainen ratkaisu, jotta ette joudu olemaan ilman sähköä koko talossa tai osassa sitä sillä aikaa.B bullemedbulle sanoi:
Vain jotta sinulla on tieto, koska vaikutat tunnolliselta henkilöltä: et saa tehdä itse sellaista sähköasennustyötä kuin irrottaa kaapeleita. Se ei estäisi minua, mutta arvostamme kaikki sääntöjen noudattamista eri tavoilla...B bullemedbulle sanoi:Vähän seuranta.
Otin näyte syksyllä yhdestä seinälevystä ja lähetin sen laboratorioon, ja sain vahvistuksen asbestista.
On ollut saneerausyritys, joka on tarkastanut pesutuvan ja lähettänyt tarjouksen, pitäisi ottaa yhteyttä muutamaan muuhun, ja saanut hinnan 30 000:- sis. rot. He halusivat kuitenkin, että kaikki sähkö mukaan lukien sähkökeskus (joka on seinällä) nostetaan pois ennen kuin kaikki asbesti voidaan purkaa turvallisesti. En saa mitään järkevää selkoa siitä, miten se pitäisi tehdä, ja yrittäjäkaveri ei antanut selkeitä vastauksia itse, vaan jätti sen minun "ratkaistavaksi" tavallaan.
Oletan, että kukaan sähköasentaja ei halua/ei saa irrottaa sähkökeskusta ja valaisimia, vetää ulos johtonaulat jne., jos asbesti on vahvistettu? Ehkä minun täytyy tehdä nämä osat itse?
Kysymys jää sitten myös siitä, miten käytännössä toimitaan, kun kaikki on irrotettu seinästä. Kaikki johdotus voi varmasti roikkua vapaasti kattolistan alla, on vakaa kulo, mutta sähkökeskus? Intr ei innostu sammuttamaan sähköt koko talossa 1-2 päiväksi..
Eikö johtonauloja saa edes irrottaa? Pistorasiat ja valokatkaisijat saa kai vaihtaa itse, joten silloinhan niitä pitäisi saada irrottaa vain seinästä? Ihan vain utelias
Täytyy kysyä sähköasentajalta ja katsoa, mikä on paras ratkaisu!
Täytyy kysyä sähköasentajalta ja katsoa, mikä on paras ratkaisu!