Hei olen parhaillaan kunnostamassa vuosisadan vaihteen taloa ja suunnittelen asentavani yhteen huoneeseen vanhemman sylinterimallisen valurautaisen kamiinan.

Suunnitellulle paikalle on aiemmin ollut pystytettynä kaakeliuuni, ja kolo on jäljellä. Toiseen suuntaan olen laittanut lähimmäs kipsilevyä ja aion laittaa tapetin molemmille puolille.

Voinko tehdä sen? Ymmärrän tietysti, että minun täytyy laittaa jotain palamatonta lattialle, mutta mietin eniten tapettia ja puuta sivuilla. En mielelläni haluaisi tehdä uudelleen, kun olen tapetoinut jne.
Katso kuvat paremman selityksen saamiseksi.

Kuva kamiinasta on Qvesarumin kotisivulta, eikä välttämättä juuri se, joka tullaan asentamaan. Toivottavasti on ok, että lainasin kuvan sieltä, muuten poistan sen.

Ystävällisin terveisin
Samuel

• Vanha sylinterimallinen valurautakamiina, jossa koristeellisia yksityiskohtia. Kamiina seisoo laatan päällä ja taustalla on muurattu seinä.
  • Kulman näkymä huoneesta, jossa on puulattia ja valmisteltuja seiniä renoverointia varten; seinät osittain kipsilevyllä.
  • Kulmahuoneen seinä, jossa on aukko vanhalle savupiipulle; seinät osittain kipsattu.
  • Kulmassa oleva huone, jossa kipsiseinät, puulattia ja seinän yläosassa pieni aukko. Oikealla on pieni hylly.
Viimeksi muokattu:
Kiitos nopeasta vastauksestasi, katsoin linkkiä ja näin, että se oli 500 mm juuri kuten sanoit.

Kamiinan yläreuna tulee olemaan 1000 mm päässä katosta, joka on rapattu (noin 20 mm). Kuitenkin savupiippu tulee menemään hieman kriittisesti ja sisään siellä, missä ilmanvaihtokanava sijaitsee. Yksi vaihtoehto voisi olla poistaa puulista, joka on syvennyksessä, ja korvata se rapsilla.

Onko muuten saatavilla eristettyjä savupiippuja, jotka eivät ole liian paksuja ja rumia?

/Samuel

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.