Olen keskellä uuden talon (1,5 kerrosta) rakennusprojektia ja aion yhdessä kirvesmiehen kanssa käydä läpi sisäseinät makuu-, kylpy- ja olohuoneessa.

Etsin juuri nyt hyviä vinkkejä ja neuvoja, joita on hyvä miettiä tässä vaiheessa. Tällä hetkellä olemme ajatelleet seuraavaa:

- Emme todennäköisesti ota OSB-levyjä kustannusten ja tarpeen vuoksi (niin pitkälle kuin tiedän)
- Suihku on 60x30 cm noin 110-120 cm korkeudella suihkussa
- Seinään ura TV:n ja datajohtojen vedolle siellä missä niiden pitää olla
- Kipsiseinän vahvistus, johon raskas TV ripustetaan

Onko jotain muuta, jota voisi olla hyvä miettiä? Korkealta ja matalalta. Jotain, mitä olet itse miettinyt jälkikäteen, että toivoisit, että olisit tehnyt tässä vaiheessa tai jotain, mistä olet todella iloinen, että ajattelit asiaa jo? Jotain, mikä on yleisesti hyvä ottaa huomioon?

Edit: olen hieman epävarma aiheen sijoittelusta. Kiitollinen, jos mod voi siirtää sen, jos se on väärin sijoitettu.

BirgitS
H Humsipums sanoi:
Suihku on 60x30cm noin 110-120cm korkeudella suihkussa
Mitä se tarkoittaa?
H Humsipums sanoi:
Vahvistus kipsilevyseinässä, johon raskas tv asennetaan
OSB-levy on hyvä siihen.

Jos ei seuraa "Säker vatten"-seinäratkaisua kylpyhuoneen ympärillä, voi olla ongelmia vakuutusyhtiön kanssa mahdollisen vesivahingon sattuessa.

Sinun pitää tietenkin laittaa OSB seinään!!!
Se on melkein mitätön kustannus, kun rakennat taloa, ja tulet katumaan sitä koko loppuelämäsi, jos jätät sen pois.

• Tykkään
Dizzy84 ja 2 muuta
  • Laddar…
P
H Humsipums sanoi:
Olen keskellä uuden talon (1,5 kerrosta) rakennusprojektia ja aion käydä läpi sisäseiniä makuu-, kylpy- ja olohuoneessa yhdessä puusepän kanssa.

Tällä hetkellä etsin hyviä vinkkejä ja neuvoja, jotka kannattaa ottaa huomioon. Tällä hetkellä olemme ajatelleet seuraavaa:

- Emme todennäköisesti ota osb-levyjä kustannus vs. tarve (niin kauan kuin tiedän)
- Suihkun ala on 60x30cm noin 110-120cm korkeudella suihkussa
- Ura seinässä tv- ja dagorkajohtojen vetämiseen, missä niiden pitäisi olla.
- Vahvistus kipsiseinään, jonne tulee ripustaa raskas tv

Onko jotain muuta, mitä kannattaisi nyt ajatella? Ylös ja alas. Onko jotain, mitä jälkeenpäin olisit toivonut tehneesi tässä vaiheessa tai jotain, mitä olet erittäin iloinen, että olet ajatellut? Jotain, mikä yleensä kannattaa muistaa?

Edit: Olen hieman epävarma ketjun sijoittumisesta. Kiitollinen jos mod siirtää sen jos se on väärin sijoitettu.
Kylpyhuoneessa tulee olla 15 mm K-vaneri.

• Tykkään
Joak
  • Laddar…
Rejäl sanoi:
Kylpyhuoneissa pitäisi olla 15 mm K-plywood.
Pitäisi ja pitäisi... Se ei ole mikään vaatimus, mutta helpottaa valtavasti, kun pitää ruuvata asioita seiniin.

• Tykkään
pdov
  • Laddar…
P
H Humsipums sanoi:
- Leikattu urat seinään TV ja data-kaapelien vetämiseksi sinne minne ne kuuluvat.
Mitä tarkoitetaan?
Arvaukseni liittyy tomröriin, ja toivoin, että enemmän tomrör olisi vedetty...
H Humsipums sanoi:
- Kipsiseinän vahvistus, johon raskas TV pitäisi ripustaa

Jotain, mitä itse toivoisit miettineesi jälkikäteen, että olisit tehnyt tässä vaiheessa
Että laitoin OSB:t KAIKKIIN seiniin molemmin puolin. Sekä helpottamaan niiden ruuvaamista että myös äänen vaimentamisen vuoksi. Toivon, että laitat eristystä seiniin.. Ja jos haluat erityisen hiljaisen tilan jonnekin, rakenna kunnollinen äänieristetty seinä.

P
useless useless sanoi:
Pitääkö ja pitääkö... Se ei ole vaatimus, mutta helpottaa valtavasti, kun kiinnität asioita seinille.
Mutta kirjoitustesi perusteella kaikki turvallinen vesi voidaan jättää huomiotta, eihän sekään ole laki! Jos ajattelee niin kuin sinä, kaikki muuttuu todella hankalaksi.

P
Rejäl sanoi:
Mutta viestiesi mukaan voisi jättää kaiken tekemättä, turvavesi ei myöskään ole laki!
Jos ajattelee kuten sinä, kaikki muuttuu tosi hankalaksi.
Ei tappelua/rakennustalon pingpongia nyt......
Vastaa TS:n kysymyksiin ja anna heidän ja heidän rakentajien hoitaa loput

Rejäl sanoi:
Mutta viestiesi mukaan voi unohtaa kaiken varman veden, eihän sekään ole laki!
Jos ajattelee kuten sinä, kaikki tulee todella hankalaksi.
Missä kohdassa säker vatten sanotaan, että 15 mm vaneri koko kylpyhuoneessa on vaatimus? Säännöissä puhutaan kiinnityksistä:

"Tuotteiden kiinnitys voi vaatia seinän vahvistamista.
Ruuvikiinnitykset on tehtävä betoniin tai muuhun massiiviseen
rakenteeseen, puurankoihin, puutukikappaleisiin tai rakenteeseen, joka
on testattu ja hyväksytty kiinnitykseen, esimerkiksi levyrakenne."

Kun lukee Säker Vattens esimerkistä märkätilaseinälle, siinä sanotaan:

"Märkätilaseinä on vaihtoehtoinen rakennustapa, joka täyttää branssisääntöjen Säker Vatteninstallation vaatimukset. Seinärakenne, joka on levyrakenne, täyttää ruuvikiinnitysvaatimukset märkäalueella 1 sääntöjen 2016:1 kohdassa 3.4.1."

On siis aivan yhtä sallittua laittaa tukipuu tai ranka siihen kohtaan, mihin aikoo ruuvata jotain seinään.

Sen lisäksi esimerkiksi BKR asettaa vaatimuksia seinän vakaudelle, jos se peitetään kaakeleilla, mutta heidän sääntöjensä mukaan cc60-välillä riittää kaksinkertainen kipsilevy.

• Tykkään
pdov
  • Laddar…
P
P PappasHammare sanoi:
Ei mitään tappelua/rakennustalon pingpongia nyt......
Vastaa TS:n kysymyksiin ja anna tämän ja sen rakentajien hoitaa loput
Mutta hän ei tee muuta kuin etsii aukkoja ihmisten kirjoituksista ja silloin se pitää kestää!

P
useless useless sanoi:
Missä turvavedessä sanotaan, että 15 mm vaneria koko kylpyhuoneessa on vaatimus? Säännöissä sanotaan kiinnityksistä:

"Tuotteiden kiinnittäminen voi vaatia seinän vahvistamista.
Ruuvikiinnitykset tulee tehdä betoniin tai muuhun massiiviseen
rakenteeseen, puureikin, puurungoihin tai rakenteeseen, joka
on testattu ja hyväksytty kiinnitystä varten, esimerkiksi levy-
rakenteeseen."

Kun lukee Turvaveden esimerkeistä kosteansisäseinän, siellä lukee:

"Kosteansisäseinä on vaihtoehtoinen rakentamistapa, joka täyttää alan sääntöjen mukaisen Turvalliset Vesiasennukset. Seinärakenne, joka on levyrakenne, täyttää vaatimukset ruuvikiinnityksille kosteassa vyöhykkeessä 1 alan sääntöjen 3.4.1 mukaan, sääntöversio 2016:1."

On siis täysin sallittua asettaa puukarmit tai palkit siihen, mihin aiotaan kiinnittää jotain seinään.

Esimerkiksi BKR asettaa vaatimuksia seinän vakaudelle, jos se pitää päällystää laatalla, mutta heidän sääntöjensä mukaan riittää kaksinkertainen kipsilevy cc60.
En kirjoittanut alun perin, että koko täytyy päällystää!
Mutta turvavesi ei ole laki! Sen voi sivuuttaa, jos siltä tuntuu.

P
useless useless sanoi:
Missä Turvallinen Vesi -säännöt sanovat, että 15 mm vaneri koko kylpyhuoneessa on vaatimus? Säännöt, jotka koskevat kiinnityksiä, sanovat näin:

"Tuotteiden kiinnitys voi vaatia seinän vahvistamista. Ruuvikiinnitykset on tehtävä betoniin tai muuhun massiiviseen rakenteeseen, puukoolauksiin, puupalkeihin tai rakenteeseen, joka on testattu ja hyväksytty kiinnitykseen, esimerkiksi levy- rakenteeseen."

Kun lukee Turvallinen Vesi -esimerkkiä märkätilan seinästä, sanotaan:

"Märkätilan seinä on vaihtoehtoinen rakennustapa, joka täyttää Turvallinen Vesi -asennuksen alan säännökset. Seinä, joka on levyrakenne, täyttää ruuvikiinnitysvaatimukset märkänä alueena 1 kohdassa 3.4.1 alan säännöissä 2016:1."

On siis aivan sallittua laittaa koolinki tai palkki siihen kohtaan, mihin halutaan ruuvata jotain seinään.

Sitten esimerkiksi BKR asettaa vaatimuksia seinän vakaudelle, jos se on tarkoitus päällystää kaakelilla, mutta kaksinkertainen kipsilevy riittää cc60:n mukaan heidän säännöissään.
Saanko kysyä mitä teet työksesi?

Vaikka et jätäkkään huomiotta Säker Vatten jos et laita vaneria kylpyhuoneeseen. Toki, olen samaa mieltä siitä, että on erittäin hyvä jos koko huoneessa on vaneri ja lisäkustannuksen huomioon ottaen ei ole kovin paljon mietittävää.

P
useless useless sanoi:
Et kuitenkaan jätätä Säker Vattenia huomiotta, vaikka et laittaisikaan vaneria kylpyhuoneeseen. Toki, olen samaa mieltä siitä, että on erittäin hyvä käyttää vaneria koko huoneessa, ja kun ottaa lisäkustannukset huomioon, ei siinä ole paljon miettimistä.
Olemme käyttäneet vaneria jo kauan ennen kuin säker vatten tuli suosituksi.

H Humsipums sanoi:
Etsin juuri nyt hyviä vinkkejä ja neuvoja, jotka ovat hyödyllisiä tässä vaiheessa. Tällä hetkellä olemme ajatelleet seuraavaa:

- Emme todennäköisesti käytä osb-levyjä, koska kustannukset suhteessa tarpeeseen (niin kauan kuin tiedän)
- Dusch is on 60x30cm noin 110-120cm korkeudella suihkussa
- Aukko seinässä tv:n ja dagorkablarin vetämiseen, missä niiden pitäisi olla.
- Kipsilevyn vahvistaminen siellä, missä painava tv tullaan ripustamaan

Onko jotain muuta, mitä kannattaa ottaa huomioon? Korkealta ja matalalta. Jotain, mitä olet itse myöhemmin ajatellut, että toivoisit tehneesi tässä vaiheessa tai jotain, mistä olet todella iloinen, että ajattelit? Jotain yleisesti hyvää ajateltavaa?

Edit: olen epävarma ketjun sijoittelusta. Kiitollinen, jos mod siirtää sen, jos se on väärässä paikassa.
1. Ajattele uudelleen tätä vahvistuslevyn käyttöä. OSB tai sopiva lastulevy. Nauran joka kerta, kun minun pitää ruuvata jotain. OSBin kustannukset olen unohtanut jo 100 vuotta sitten...

2. vedä kaikki putket, mitä et ole vielä vetänyt, verkkoon, kameroille, valmistaudu langallista hälytintä varten, liiketunnistimia valojen automaattiselle päälle/poiskytkemiselle jne.

3.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.