Hei

Olen viimeistelemässä laattaa jonkin verran lämmitetylle ulkohuoneelle. Ulkohuoneessa tulee olemaan yksi tai mahdollisesti kaksi kantavaa pylvästä.
Ulkohuoneen lasiseinä, johon pylväät sijoittuvat, on yksi talon kahdesta kantavasta ulkoseinästä.

Hieman yksinkertaista painomatematiikkaa lyhyesti:
Talon jänneväli on 12 metriä ja jos lasketaan mukaan räystäät ja muuta sellaista, se on 13 m / 2 (kaksi pitkää sivua talossa), joka seinä kantaa, tiilikatto, lumivyöhyke 3.
Lasiseinä on melkein 10 metriä pitkä, joten voidaan sanoa, että seinä kantaa 75 (7,5 m leveä * 10 m pitkä) neliökattoa.

Ajattelen, että lumivyöhyke 3:ssa seinän pitäisi pystyä kantamaan 300 kg neliömetriä kohden (se on niin kai, 3 kN/m2). Lumi voi sitten painaa 300 x 75 m2 kattoa, 22500 kg. Tiili, sanotaan 50 kg / m2, noin 4000 kg.
Sanotaan 27 tonnia koko katolle kattotuoleineen kaikkineen. Jaettuna kahdella seinällä (toisella ei ole mitään tekemistä ulkohuoneen kanssa), 13,5 tonnia kummallekin.
Tämä seinä tulee saamaan kolme (vaihtoehtoisesti 4) kantavaa pistettä, yksi kummassakin päässä ja yksi lasiosien keskellä. Keskellä oleva tulee kantamaan noin puolet kaikesta kuormasta ulkohuoneen yläpuolella, yhteensä noin 7 tonnia.

Pohdittavaa:

Aion valaa tämän laatan toivottavasti ensi viikolla ja mietin, onko mitään syytä eristää näiden pylväiden alle, vai tuleeko se vain tarpeettomasti muotoutumaan.

Ajattelen eristystä, kuten XPS300-tyyppiä, jota esimerkiksi Byggmax myy, se kestää silloin 30 tonnia/m2. Lyhytaikainen kuormitus, muistelisin. Kuormitus tässä on hyvin keskittynyt. Betonihan jakaa paineen hieman, mutta silti. Vaihtoehtoisesti käytämme kahta pylvästä, mitä muuten mieluummin välttäisin, koska yksi on yksinkertaisesti elegantimpi kuin kaksi. Kaksi pylvästä tuntuu kuitenkin vakaammalta kuin yksi, vaikka suunnittelija olisikin laskenut yhden riittävän. En tiedä, mikä on järkevintä.

Talvella ei ole tarkoitus olla 25 astetta lämmintä, siellä on lattialämmitys ja eristyslasi. Aina tulee olemaan plussan puolella, mutta todennäköisesti melko viileää talvella, joten se on paikka, jossa voimme laiminlyödä eristämistä, jos täytyy.

Konkreettiset kysymykset:
1) Onko perusteltua eristää pylvään alle vai tuleeko eriste vain muotoutumaan ja saa rumia vajoamisia melko pian?

2) Yksi vai kaksi pylvästä, miten sinä tekisit?

Suunnittelija on jättänyt minulle seuraavat kaksi vaihtoehtoa pylväitä koskien:

Vaihtoehto 1: (1 pylväs)
pitkittäinen palkki 140 x 495

140x140-pylväät päissä
140x315 keskellä

Vaihtoehto 2: (2 pylvästä)

pitkittäinen palkki 140 x 315 (ohuempi)

140x140-pylväät päissä

kaksi pylvästä väleillä 140x180, jokainen kolmasosa matkasta.

muokkaus: Korjaus Mikael_L:n jälkeen :)
 
Viimeksi muokattu:
Mikael_L
tobbew sanoi:
Sanotaan 27 tonnia koko katolle, kattotuolit ja kaikki. Jaettuna kahdelle seinälle, 13,5 tonnia kullekin.
Tämä seinä saa kolme (vaihtoehtoisesti 4) kantavaa pistettä, yhden kummassakin päässä ja yhden lasiosien keskellä. Keskimmäinen ottaa silloin kolmanneksen kaikesta kuormasta, yhteensä noin 4,5 tonnia.
Hei, aloitan pienellä korjauksella.
Jos on kolme pilaria, joista kaksi päissä, ja jakautunut kuorma, niin keskimmäinen ottaa puolet kuormasta, melkein 80 kN, ja ulommat pilarit jakavat jäljelle jäävän kuorman puoliksi.


Mutta sitten en oikein näe mikä kysymys oli, jos sellainen oli ...?
 
Viimeksi muokattu:
Joo, ehkäpä niin...

Kysymys kuuluu otsikon mukaan, pitäisikö minun laittaa eristettä alle vai lisäänkö vain tarpeettoman heikon linkin ketjuun?
Kestääkö se edes?
 
Mikael_L
Myöhäinen vastaus, ehkä liian myöhäinen.

Mutta yleensä levyä vahvistetaan paikallisesti, missä pilari menee alas. Hiukan paksumpaa betonia + raudoitus. Tämä siksi, että levy kestäisi kuormituksen + jakaisi voimat paremmin.
Sitten asetetaan yleensä vahvempaa eristystä tämän osan alle.
Kuten kirjoitat esim. 300-eristys.
 
Kiitos Mikael, mutta tämä on ollut valettuna jo puoli vuotta. :)

En itse asiassa muista tarkalleen miten se tehtiin, tiedän että tein kunnon vot:n ja että jonkun neuvosta tein kuin viuhkamaisen raudoituksen kestämään vetoa paremmin, pilareiden alle. Ja eristystä tuli, ehkä 300kpa tai jotain vastaavaa.

Luulen, että siitä tuli hyvä. Pilarit pitävät nyt kattoa lumen kanssa, toistaiseksi mikään ei ole liikkunut. :)

Kiitos avusta!
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.