Haluaisin vain tietää, mitä mieltä olette tästä. Meillä on 1930-luvun talo, jota olemme parhaillaan kunnostamassa. Nyt työstämme kellarin ikkunoita. Olemme poistaneet vanhan huonon kellarin ikkunan. Olen itse sahannut uutta puuta, josta olen tehnyt kehyksen. Puukehys on tarkalleen mitoitettu aukon mukaan. Aukko on muurattu kivillä ja hiekkasementillä. Aukon yläreunassa on puupalkki, joka kuuluu talon sokkeliin. Kysymykseni koskee tämän aukon alareunaa. Olen harjannut pois vanhan irtonaisen laastin ja hiekan alareunasta, ja nyt siinä on pieni syvennys noin 1-3 cm. Syvennys vaihtelee, koska vanhassa laastissa on muurattuna pikkukiviä ja soraa. Kun nyt asennan mittojen mukaan tehdyn kehykseni, alareunassa jää melko suuri rako. Sieltä pääsee kylmää ilmaa sisään. Miten pitäisi tiivistää tämä rako? Pitäisikö sekoittaa jonkinlaista laastia ja täyttää sillä? Ja jos niin, millaista laastia pitäisi käyttää? Meillä on hampukuitua, jolla olemme ajatelleet eristää seinät. Voisinko laittaa sitä rakoa täyttämään? Mutta on melko suuri riski, että sinne pääsee joskus kosteutta, joten ei varmaan ole hyvä idea täyttää sitä orgaanisella materiaalilla? Muuten ajattelin hamppua tai pellavaa, mutta kuten sanottu, olen epävarma siitä. Laastilla on itsessään jonkin verran kosteutta, joten ehkä pitäisi välttää pellavaa ja hamppua? Miten te tekisitte? Onko teillä mitään neuvoja antaa? Otan mielelläni vastaan neuvoja siitä.

Drevaa tavallisella drevarimalla.
Keltainen drevnauha rullattuna käyttöä varten.

• Tykkään
Appendix
  • Laddar…
Olen epäileväinen gullfibren suhteen, sillä jos se on kosteaa muurattua pintaa vasten, niin imeekö se itseensä kosteutta? Olen siis huolissani siitä, että lopputuloksena on kostea eristys. Mutta... ehkä niin ei tapahdukaan?

Ei aavistustakaan, mutta sinun pitäisi pyrkiä minimoimaan kosteuden riski ylipäätään rakenteessa.

Joo, ehkä se sittenkin on gullfiber. Se saattaa olla helpoin vaihtoehto. Jos minun pitää levittää laastia sinne, se lisää paljon ylimääräistä työtä, mikä ei välttämättä paranna lopputulosta merkittävästi.

Käytä jotain tyyppiä massaa putkessa, joka kovettuu.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.