5 808 lukukertaa ·
4 vastausta
6k lukukertaa
4 vastausta
Eristääkö lattiat ja ulkoseinät?
Meidän vapaa-ajan asunto on 20-luvulta ja sen seinä sisältä koostuu laudasta, tervapaperista (mustaa mallia), noin 80-90 mm ilmarako sekä pystypaneeli kapeammalla päällyspaneelilla. Paneeli on kuiva ja halkeillut ja mietimme eristämistä ja uuden paneelin laittamista.
- Miten pitäisi edetä? Muovikalvo vai tuulensuojapaperi?
Lattia koostuu puulattiasta ja sahanpurusta.
- Miten pitäisi eristää? Minkä tyyppinen eristys? Onko jotain erityistä huomioitavaa, jos aiomme muuttaa vanhan tavallisen vessan kylpyhuoneeksi suihkulla ja pesukoneella (lattialla ei ole nykyisin lattiakaivoa)?
Talon seinissä on vain tervapaperi muovikalvon sijaan. - Pitäisikö vanhaan taloon asentaa muovia?
- Miten pitäisi edetä? Muovikalvo vai tuulensuojapaperi?
Lattia koostuu puulattiasta ja sahanpurusta.
- Miten pitäisi eristää? Minkä tyyppinen eristys? Onko jotain erityistä huomioitavaa, jos aiomme muuttaa vanhan tavallisen vessan kylpyhuoneeksi suihkulla ja pesukoneella (lattialla ei ole nykyisin lattiakaivoa)?
Talon seinissä on vain tervapaperi muovikalvon sijaan. - Pitäisikö vanhaan taloon asentaa muovia?
Hei,
minulla on 40-luvulta peräisin oleva mökki, joka minun täytyy eristää. Seinärakenne muistuttaa paljon sitä mitä sinulla on, ja ajattelin seuraavaa,
- poistaa ulkopaneelin rimat (jättää leveät laudat paikoilleen)
- kiinnittää tuulensuojakangas
- naulata 95x45 koolaus
- täyttää tämä kuitulevyllä (roxull-julkisivulevy tai vastaava)
- tuulensuojakangas
- naularimat uudelle ulkopaneelille
- ulkopaneeli maun mukaan
- maalata
toivottavasti tämä auttaa teitä jotenkin.
Anders
minulla on 40-luvulta peräisin oleva mökki, joka minun täytyy eristää. Seinärakenne muistuttaa paljon sitä mitä sinulla on, ja ajattelin seuraavaa,
- poistaa ulkopaneelin rimat (jättää leveät laudat paikoilleen)
- kiinnittää tuulensuojakangas
- naulata 95x45 koolaus
- täyttää tämä kuitulevyllä (roxull-julkisivulevy tai vastaava)
- tuulensuojakangas
- naularimat uudelle ulkopaneelille
- ulkopaneeli maun mukaan
- maalata
toivottavasti tämä auttaa teitä jotenkin.
Anders
Jos lisäeristäisin tänään, käyttäisin Västkustskivan.
Kun olin vauhdissa 25 vuotta sitten, poistin vanhan julkisivun ja runkoin 45X95 pystysuorilla ja sitten 45X45 vaakasuuntaisilla. Sain neuvon rakentaa suoraan vanhan julkisivun päälle, mutta kun vaihdoin ikkunat samalla kertaa, huomasin, että vanha julkisivu ja sen rimat olivat noin 45 mm. Ajattelin, että jos poistan vanhan julkisivun ja lisään 45 mm eristettä, se ei voi olla huonompi. Tämän päälle sitten ulkoverhouslevyt, rimat ja uusi julkisivu. Mielestäni se onnistui hyvin, mutta kuvittelen, että se olisi voinut olla parempi Västkustskivanin, täysin kattavan eristeen ja ilman kylmäsiltoja. Luultavasti se ei olisi edes kalliimpaa.
Minulla on sahanpurutäytteiset seinät sisäpuolella ja sain neuvon vain rakentaa runko ja eristää. Tämän päälle jonkinlainen tuulensuoja. Pahvi tai kipsilevy. En tiedä, päteekö tämä myös tänään. Muovia ei ainakaan.
Kun olin vauhdissa 25 vuotta sitten, poistin vanhan julkisivun ja runkoin 45X95 pystysuorilla ja sitten 45X45 vaakasuuntaisilla. Sain neuvon rakentaa suoraan vanhan julkisivun päälle, mutta kun vaihdoin ikkunat samalla kertaa, huomasin, että vanha julkisivu ja sen rimat olivat noin 45 mm. Ajattelin, että jos poistan vanhan julkisivun ja lisään 45 mm eristettä, se ei voi olla huonompi. Tämän päälle sitten ulkoverhouslevyt, rimat ja uusi julkisivu. Mielestäni se onnistui hyvin, mutta kuvittelen, että se olisi voinut olla parempi Västkustskivanin, täysin kattavan eristeen ja ilman kylmäsiltoja. Luultavasti se ei olisi edes kalliimpaa.
Minulla on sahanpurutäytteiset seinät sisäpuolella ja sain neuvon vain rakentaa runko ja eristää. Tämän päälle jonkinlainen tuulensuoja. Pahvi tai kipsilevy. En tiedä, päteekö tämä myös tänään. Muovia ei ainakaan.
Uskon, että jos aikoo käyttää nykyajan eristeitä, kannattaa luultavasti seurata olemassa olevaa standardia, eli lasivilla/mineraalivilla = höyrysulku päällä, mutta onhan olemassa puukuitueristystä ja erilaisia muita ns. "vanhanaikaisia" ratkaisuja, jotka ovat toimineet aina, niille tarvitsee vain tuulenpitävä paperi tai vaihtoehtoisesti höyrynsulkumuovi, koska ne ovat itsestään kuivuvia. Luulen, ettei vanhojen talojen muovi- tai ei-muoviratkaisuille ole olemassa mitään erityistä standardia, se on luultavasti pitkälti mieltymysasia. Monet ajattelevat, miksi muuttaa jotain, mikä toimii, kun taas toiset ajattelevat uudella tavalla ja uskovat/tietävät/ajattelevat, että uudet materiaalit ovat varmasti parempia kuin vanhat.
Klikkaa tästä vastataksesi