Hei

Minulla on talo, joka on rakennettu 20-luvulla. Ulkoseinät ovat rapattua poltettua tiiltä, sitten ilmaväli ja sisäseinä savitiilestä. Näiden sisäpuolelle on asetettu kipsilevyä kaksoiskerroksena, jossa on muovikalvo välissä. Nyt haluaisin poistaa kipsilevyn ja laittaa 45 mm styroksia tilalle. Sisäpuolelle joko rappaus suoraan styroksin päälle tai kipsi/vaneri.

Kysymykseni ovat: Voinko laittaa sisäpuolelle seinää styroksia, joka ei hengitä? Kuten sanottu, kivestä tehdyn sisä- ja ulkoseinän välissä on ilmaväli. Toinen kysymys: Pitäisikö minun asentaa koolaukset savitiiliseinää vasten ja laittaa styroksia niiden väliin vai ruuvata se kiinni kiinnityslevyillä suoraan savitiileen ilman koolauksia? Onko se kestävää, ja voiko sisäseinän kiinnittää kunnolla? Miten tehdä, jos rappaa styroksin päälle ripustamaan tauluja ym.?

Kiitos mielipiteistänne!

Tiilirakenne-tila-tiili on, mitä luulen, että kutsutaan vähän huolimattomasti hygroskooppiseksi. Se, mitä tapahtuu vesihöyrylle lämpimässä huoneessa, on, että se imeytyy seinään ja muodostaa niin kutsutun diffuusioprofiilin sisäpuolelta ulkopuolelle. Tämä tarkoittaa, että suhteellinen kosteuspitoisuus vähenee vähitellen seinän läpi. Tämä puolestaan tarkoittaa, että höyryllä ei ole mahdollisuutta kondensoitua vedeksi - jotain, jota ei haluta, ainakaan siellä, missä on orgaanista materiaalia, joka voi lahota. Uudemmissa rakenteissa - koska lasivilla/mineraalivilla ei ole hygroskooppinen - asennetaan höyrysulku, jotta höyry ei pääse seinään, jossa se kondensoituu riittävän kylmän materiaalin kohdatessaan.

Pitkä selitys tarkoittaa:
1) En usko, että muovia tretex-levyjen välissä todella tarvitaan.
2) Vaikka se olisi siellä, se ei aiheuta vahinkoa.
3) Mahdollinen solumuovi tuottaisi saman funktion kuin muovi, ts. ei ongelmaa

Olisin repinyt levyt ja muovin alas, jotta ei saataisi kahta tiivistä kerrosta, joiden väliin mahdollinen kosteus voisi kerääntyä, sitten asentaisin solumuovin (tai muun) kanssa, laittaisin OSB:n ja viimeiseksi kipsin.

Kiitos. OSB mitä se on?
Näin nuo Paroc ecoprim 200 lämpöseinä. Ehkä se voisi olla hyvä vaihtoehto?
Jos käyttää reglar, eikö eristys ole huonompi reglarin kohdalla, koska siellä ei ole styroksia?
Joku sanoi, että styroksi on myrkyllistä, kun se palaa. Ehkä pitäisi antaa tretexin olla paikoillaan? Kuinka hyvin tretex oikeastaan eristää? minulla on n. 40mm.

OSB on puukuitulevy, vähän kuin lastulevy mutta tyyppi höylälastua.

Hieman huonompi eristys tulee juuri siinä, missä sääntö on, mutta se on 45mm leveä verrattuna solumuovin 600mm, joten
se voi melkein olla merkityksetön. Jos haluat parantaa, voit käyttää pystysuoraa ja vaaka-asentoa.

Treetexin sanotaan eristävän melko hyvin, mutta en pitänyt siitä, että se suljetaan kahden kosteussulun väliin, solumuovin ja olemassa olevan muovin.

Jotkut sanovat, että solumuovi muodostaa myrkyllisiä kaasuja palamisen aikana, mutta valmistajat itse sanovat, että muodostuu vain hiilidioksidia ja vettä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.