Omistan vanhan heinäladon, joka on noin 130 neliömetriä vuodelta 1920. Heinäladon alapuolella on eristetty varasto ja autotalli. Kattotuolit ovat vankasti rakennettu 120 cm välein. Katto on pelkkä peltikatto.

Haluan käyttää "heinäladon" toimistona, juhlatilana tai ehkä jopa yksinkertaisena asuntona.

Minulla on kaksi vaihtoehtoista ideaa itse rakenteeseen.

1. Ajatukseni on rakentaa eristettyjen sisäseinäen "häkki" keskelle lattiaa, noin 100 neliömetriä, jotta vältetään kulmikkaat seinät ja säilytetään jonkinlainen "kylmäullakko" uuden huoneen ympärillä, paitsi päädyssä, jossa aion asentaa ikkunat. En ole koskaan kuullut kenenkään rakentaneen näin, ehkä siihen on syynsä, mutta haluaisin mielelläni kuulla mielipiteitänne..?

2. Jos sen sijaan rakentaa olemassa olevien kattotuolien ja sisäseinien päälle, miten luodaan ilmarako? Mitä materiaalia käytetään huoneesta ulkokattoa kohti? Ensin kipsi, sitten eriste, sitten muovi?

Kaikki kommentit otetaan kiitollisina vastaan!

huone, joka oli meidän talon yläkerrassa, oli rakennettu juuri sillä tavalla kuin vaihtoehdossa 1 kuvataan, näytti toimivan siellä

Okei, onko kenelläkään ongelmaa rakentaa vaihtoehdon 1 mukaan?

alt 1 - niin lähes kaikissa vanhojen talojen yläkerroksissa (kuten meidän) on sisustettu kylmät vinttikomerot reunoilla ja pieni ullakko yläpuolella, joten sen ei pitäisi olla mikään ongelma.

Muovi tai levyt tai vastaava on varmaankin älykäs valinta laittaa uloimmaisiksi osittain tuulensuojaksi ja osittain suojaamaan eristystä alas putoavalta roskalta ja mahdollisesti vuotavalta katolta. Sen sijaan en tiedä, voiko mahdollisesti syntyä kondensaatio-ongelmia, jos muovi asennetaan niin, että siitä tulee täysin diffuusionestettä, muovia ei yleensä suositella diffuusiopäällysteeksi taloihin, joita ei ole alun perin rakennettu niin. Mutta joku suojaus eristyksen uloimmalle osalle voi olla hyvä.

Voisivatko esim. masonit tai asfaboard toimia suojana?

Hyvä idea, minulla on samanlainen vintti ja olen miettinyt, miten sen saisi kuntoon. Mietin kuitenkin, tarvitseeko myös eristää kattopeltiä ja kissavinttejä vasten.

Nyt on kulunut 5 vuotta, miten kävi?

Palaan kuvien kanssa :)

• Tykkään
LeWi69
  • Laddar…
N Novisfixaren sanoi:
Palaan asiaan kuvien kanssa :)
Kyllä kiitos! :p;)

• Tykkään
LeWi69
  • Laddar…
Aika bumpata tämä ketju, olin tänään ladalla ja ajattelin samaa.
Olen utelias, saitko sen onnistumaan ja miten.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.