Ajattelin eristää autotallin keväällä, mutta minulla on muutamia pohdintoja.
Julkisivu koostuu vanerista tai vastaavasta ja puupaneelista, katso kuvat.
Ei ole olemassa ilmarakoa, jos laitan eristeen suoraan levyn sisäpuolelle, mutta kuinka voin saada sellaisen aikaan, kun levy on suoraan kiinni koolauksessa?
Tarvitaanko ilmarakoa todella tässä rakenteessa?
Paneeli on siis naulattu rakoineen suoraan levyyn. Näkyy vasta, kun katsoo todella tarkasti.
Pois puuverhous ja levyt. Niittaa tuulensuojakangas ja sitten koolaat cc60 28*70 puutavaralla ennen kuin paneeli asennetaan takaisin. Sitten eristys sisäpuolella ja sen jälkeen muovi.
Mietin, että jättäisin vanerilevyt paikoilleen sen sijaan, että käyttäisin tuulensuojakalvoa?
Tuntuu, ettei siitä olisi mitään haittaa, jos ne jätettäisiin paikoilleen?
Se voisi mahdollisesti onnistua eristämällä sisältä käsin ja sitten asentamalla sisäseinät. Vaneri toimii erinomaisesti tuulensuojana, mutta voi, riippuen väristä, olla liian diffuusiotiivis.
Ongelma on suurimmaksi osaksi siinä, mikä väri on julkisivussa, jos se on erittäin diffuusiota läpäisevä väri, kuten keittomaali, ei pitäisi olla ongelmia. Jos se on melko diffuusiotiivis muoviväri (akryyli, lateksi), ongelmia tulee, kuinka vaneri ja julkisivulaudat pystyvät kuivumaan? Tämän vuoksi on tärkeää, että julkisivulaudat on sijoitettu ilmaraon kanssa, jotta puu voi kuivua.
Jos sinulla on kylmä autotalli tai vain peruslämmitys, mutta erityisesti ei juurikaan kosteustuotantoa autotallissa, koko seinä voi kuivua sisäänpäin. Jätä siinä tapauksessa kaikki diffuusiotiivis muovi sisäpuolelta pois, ole huolellinen pitämään alhainen ilmankosteus autotallissa, ja mieluiten melko viileä (silloin ei höyrypaine ole niin korkea ilmassa autotallin sisällä, eikä kosteus tunkeudu seinämiin samalla tavalla).
Kirjoitin hieman epäselvästi, tarkoitin siis että otan alas paneelin ja asennan rimoja ilmarakoa varten vanerin päälle ja sitten paneelin päälle.
Silloin saan ilmarakoa vanerin ja paneelin väliin.
Mutta pitäisikö minun poistaa vaneri kokonaan ja laittaa tuulensuojakangas sen sijaan?
Mikä tekee siitä liian tiiviin?
Minulla on muovi eristyksen sisäpuolella.
Mutta jos se pitää ottaa alas, otan sen alas!
Jos otan sen alas, toimisiko 28×48 naulauslätkänä?
Vad är det som gör att den är för tät?
Jag kommer ha plast innanför isoleringen.
Men ska den ner så tar jag ner den!
Om jag tar ner den, fungerar 28×48 som spikläkt?
Jag tror att det är de flera lager med limskikt som gör den för tät. Limskikten borde motsvara färglager i täthetshänseende. Så med plast på insidan så finns det en risk att om fukt tränger in, (t ex slagregn utifrån eller fukt inifrån genom små hål, revor, glipor etc genom plasten), så får det svårt att torka ut.
Jag hade inte chansat. (Hade dock precis som du vänt och vridit på alla möjligheter att ev slippa ta ner plyfan...)
Sitten se menee alas ja tuulensuoja ylös!
Minulla on paljon 28×48, joten sitä riittää naularimalle
julkisivuun, mutta onko se liian heikkoa? Joku kirjoitti 28×70?
Kuten kuvassa näkyy, on se vaakasuoraan noin cc60 ja pystysuoraan cc 120, joten ajattelin laittaa 28×48 tuulensuojan päälle vaakasuoraan.
Hei!
Herätän ketjun henkiin ja toivon vastauksia teiltä, jotka ovat jo kirjoittaneet tähän tai muilta kokemusta omaavilta. Toivottavasti saan vastauksia
Olen juuri alkanut siivota kylmää autotallia ja aion nyt eristää sen. Minulla on täsmälleen sama rakenne autotallin seinässäni kuin TS:n autotallissa ja yllä olevissa kuvissa. Olen lukenut monia ketjuja, mutta en ole täysin selvillä asiasta. Olen ollut yhteydessä tuttuun, joka on taitava "vanhan kaartin" ammattirakentaja. Hänen mukaansa riittää, kun laittaa eristystä suoraan puukuitulevyn/vanerin sisäpuolelle ja sitten peittää sisäseinät haluamallaan levyllä.
Ulkopuolelta katsottuna se on siis Ulkovuori-vaneri-eriste-vaneri (maalattu).
Lisäksi emme laita muovia seiniin lainkaan, eristeen paksuus tulee olemaan 70mm. Sen sijaan aion luultavasti ostaa selluloosaeristettä, koska olen ymmärtänyt, että se on armollisempi tähän "ajatteluun" mahdollisten kosteusongelmien jne. kanssa.
Sisäkatto rakennetaan ja eristys tulee olemaan yhteensä 120 mm sillä paperilla yläosassa. Aion myös asentaa Pax/Fresh Iq -tuulettimen mahdollisen kosteuden vuoksi autotallissa.
Käyttöalueena tulee olemaan puutyö/korjauspaja sekä kotikuntosali.
Mitä mieltä olette, toimiiko tämä? En ole aivan kärryillä kaikista keskusteluista
Me revimme kaiken, asensimme uuden panelin ilmarakoineen, eristimme ja asensimme asennuskerroksen sähkölle. Se onnistui todella hyvin. Aiomme sisustaa osan autotallista asuintilaksi ja siksi olimme tarkkoja.
Naapurilla oli sama julkisivu ja hän laittoi vain 70 eristyksen sisäpuolisiin rakoihin ja sitten OSB-levyn, jonka hän maalasi valkoiseksi. Huomattavasti vähemmän työtä, ja se on toiminut hänelle hyvin 10 vuotta. Näyttää yhä siistiltä.
Suuret kiitokset vastauksesta, melkein ymmärsin, että teitte niin ketjun perusteella. Hyvin tehty teiltä! Minulla on täsmälleen sama seinärakenne kuin teillä "oli", jopa sama julkisivun väri
On myös ilahduttavaa lukea naapurinne strategiasta ja näyttää siltä, että me teemme saman Cellolusa-eristyksen kanssa ja erittäin hyvällä ilmanvaihto/kosteudenhallinnalla.
Kiitos uudelleen!
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.