Jotta sammutetaan pieni tulipalo, joka aiheutui viikko sitten, palomiehet joutuivat sahaamaan vanhan mäntylattiamme.

Nyt haluamme tietenkin laittaa uudet laudat sinne, mutta kuten tiedätte, aikoinaan käytettiin eri mittoja...

Etsimme näin ollen pontattuja mäntylautoja mitoilla 108 x 28 mm - uusia tai vanhoja.

Joko löytää jotain Blocketilta tai byggigenistä, mutta se vie aikaa - joten ihmettelen, onko JOKU siellä hyviä kontakteja sahan kanssa, joka voisi erikoissahata meille noin 40 juoksumetriä...

///pienessä hädässä.
 
Hmm....olen kyllä tehnyt niin. Sisältäen spånt, minulla on 108 lankkua. Olen hoitanut noin 25 neliömetriä, mutta minun täytyy kuitenkin tehdä inventointi varastossa ja katsoa myös, mitä itse tarvitsen. Palaan asiaan.
 
Kyseessä ei ole lankku, lankkuhan on yli 120 mm leveä ja 34-75 mm paksu (ennen höyläämistä)....
Kuulostaa tyypilliseltä lautalattialta ;)
 
Haagbard sanoi:
Et toivokaan lankkua, sillä lankku on yli 120 mm leveä ja 34-75 mm paksu (ennen höyläystä)....
Kuulostaa tyypilliseltä lautalattialta ;)
Bessersmidth...
 
MathiasS sanoi:
Bessersmidth...
Dessutom sågar man väl oftast inte fram spontade brädor ;D
 
Haagbard sanoi:
Lisäksi eihän spontattuja lankkuja yleensä sahata esiin ;D
Messerbisserschmitter!!!!!
 
Me laitoimme uuden lattian vanhan lattian viereen ja teimme näin:

Uusi lattia oli hieman ohuempi, joten lisäsimme reglar puisiin painon masoniittinauhoilla.
Sitten uritimme loven, jotta se sopisi toisen lattiatyypin kielekkeeseen. Sitten se oli vain puristettava paikoilleen. Mahdollisesti voi hioa uutta lattiaa hieman, jos se on liian korkea.

Uuden lankun asettaminen uuden lankun viereen ei olekaan mikään suuri ongelma...

Onnea matkaan!!

EDIT
juoksumetri, neliömetri... Vaikeaa terminologiaa tällä alalla... :-[
 
MathiasS sanoi:
Messerbisserschmitter!!!!!
Kyllä toki, mutta paremmin valitulla otsikolla on suurempi mahdollisuus saada hyviä vastauksia. Kun luen "Specialsågad furuplank", niin höylätyt, pontatut 108*28 laudat eivät ole ensimmäinen asia, joka tulee mieleen. Kuvittelin suunnilleen kahden tuuman paksuisia, kiilamaisia lautoja, leveydeltään 20-40 cm, ehkä irtonaisella pontilla....

Tässä tapauksessa luojan luullessa, että kyseessä oli lankkulattia, oli se kenties enemmän "huonosti valittu otsikko", mutta kaikki muut, joilla on erityinen kysymys mutta valitsevat silti otsikoita kuten "Nu börjar vi" "Jag bara måste" "Hur gör man" "Hur brukar ni", vain koska ehkä aloittavat lankoja tällä tavalla päivittäin erilaisilla "skitpratarforum", ei ehkä ole paras tapa saada asianmukaisia vastauksia täällä!

*jännittävä odotus siitä, mitä MathiaS vastaa* ;D
 
Haagbard sanoi:
Niin, mutta jos langalle valitaan parempi otsikko, niin onhan todennäköisempää saada hyviä vastauksia. Kun luen "Specialsågad furuplank", eivät höylätyt, pontatut 108*28 laudat ole ensimmäinen asia, joka tulee mieleen. Kuvittelin noin kahden tuuman paksuisia kiiloiksi muotoiltuja lautoja 20-40 cm leveinä, ehkä irtonaisella pontilla....

Tässä tapauksessa keskustelun aloittaja luuli ilmeisesti kyseessä olevan lankkulattia, joten se oli enemmän "huonosti valittu otsikko". Toisaalta kaikki muut, joilla on tietty kysymys, mutta silti valitsevat otsikoiksi "Nu börjar vi" "Jag bara måste" "Hur gör man" "Hur brukar ni", vain siksi, että aloittavat päivittäin ketjuja tällä tavalla erilaisissa "höpöttelyfoorumeissa", eivät ehkä saa parhaita vastauksia täällä!

*jännittävä odotus, mitä MathiaS vastaa* ;D
Äh, mitä väliä, olenhan oikeastaan samaa mieltä, mutta haluan vain haastaa riitaa vähän.

Missä se Fasting65 on, minulla onhan LAUTOJA, jotka odottavat uutta kotia.

Kuinka paljon hänen pitää maksaa? Ei kai näin hienoja "brälappar" voi ilmaiseksi antaa? Huutoa siihen asti, että F65 saapuu - mitä kauemmin hän viipyy, sitä kalliimmaksi se tulee..... ;D
 
Bob_the_builder
Ojojoj, sellaisista voisin maksaa PALJON... ::)
 
Oi oi oi, täällä on ollut vilskettä, kun on ahkerasti työskennelty talon parissa (olen ottanut vapaata maanantaisin, jotta voin rakentaa rauhassa yhden päivän viikossa).

Ensin pyydän anteeksi hieman huolimattomasta rakennusterminologiastani. :D

No niin, takaisin aiheeseen...
Maanantaina vietin päiväni kaksi puhelinta korvissani koordinoimassa saneerausfirmaa, sähkömiestä joka palauttaa sähkötaulun, eristysfirmaa (abis, ekofiber), samalla kun kävin Fredells:ssä katsomassa Kungsäters Adderadörrar, mutta ennen sitä kävin useiden takojien luona pyytämässä hintaa takorauta-aitoihin. Ehdin myös poiketa Lundell&Zetterberg:llä pyytämässä hintaa AJ-ovenpainikkeista.

Kotimatkalla poikkesin puusepänverstaalla Jureitsin suositusten mukaisesti. Puuseppä lupasi palata hinnan kanssa - hieman hämmentyneenä siitä, ettei valmiita tuotteita ole saatavilla liikkeessä.

Kävin myös sahalla ja sain tietää, että siellä on sileää paneelia, joka on 28 mm x 120 mm - sormiliitoksineen.
Peittävä pinta-ala on 110 mm, ja se kutistuu varmasti 2 mm - mikä on aivan erinomaista korvaukseksi. Se maksaa hieman alle 20 kr/juoksumetri.

Otin kotiin mallipalan ja vertasin - täydellisesti sopiva!

...joten MathiasS, sinun laudat ovat käytettyjä, likaisia ja varmasti vääntyneitä - mitä jos sanotaan 18 kruunua/juoksumetri? 8)

ps. Ilmeisesti lattioissa käytettiin usein kuusta aikaisemmin - vähemmän mustia ja isoja oksia.
 
Fasting65 sanoi:
Ojojoj, här har det gått livat till när man jobbat hårt med huset (har tagit tjänstledigt måndagar för att få bygga i lugn och ro en hel dag i veckan).

Först får jag be om ursäkt för min något slarviga byggterminologi.  :D

Nåväl, åter till ämnet....
Måndagen tillbringade jag med två telefoner inopererade i vardera öra för att kooridnera saneringsfirma, elektriker som ska återställa elcentralen, isoleringsfirma (abis, ekofiber), samtidigt som jag var till Fredells och kollade Kungsäters Adderadörrar, men innan dess var jag till ett antal smeder och begärde pris på smidesstaket. Jag hann även åka förbi Lundell&Zetterberg för att begära pris på AJ-dörrtrycken.

På vägen hem åkte jag förbi ett snickeri enligt Jureits rekommendationer. Snickaren skulle återkomma med pris - något brydd över att det inte finns något färdigt i butik.

Då åkte jag även till brädgården och fick veta att det finns slätspont som är 28 mm x 120 mm - inklusive noten.
Täckande yta är 110 mm, och det krymper säkerligen 2 mm - vilket blir alldeles prima som ersättning. Det kostar strax under 20 kr/löpmeter.

Jag tog en provbit hem och jämförde - klockrent!

...så MathiasS, dina brädor är ju begagnade, skitiga och säkerligen skeva - ska vi säga 18 kronor/löpmeter?  8)

ps. Tydligen hade man oftast gran som golv förr - mindre svarta och stora kvistar.
Det här är ju riktigt kul....

Mina brädor är begagnade. Dom har legat platt på golvet sedan 1947. Dom kommer inte krympa, dom är inte skeva, spånten är hel. Det går inte att köpa mer räta brädor på någon brädgård - dessa är rakare än mitt vattenpass i aluminium....:=)

Du kan få dom hemlevererade också - du bor bara 5 minuter bort - på fel sida om motorvägen....:)

Om du betalar 18sek per meter för skeva, smutsiga brädor, vad ger du då för FINA brädor? 8)

PMa mig så fixar vi något, detta är ju samma dimension som du redan har på bjälklaget (är det inte ett gammlt boro hus - samma tillverkare som jag har) så det är ju enklare än att lägga nytt som skall skruva sig och krympa....



 
MathiasS: Eikö olekaan täysin mahdotonta, että voimme päästä sopuun. Olen lähettänyt PM.

Meidän talomme ei ole Borohus... mutta talot ovat varmasti melko samanlaisia silti.

"väärä puoli moottoritietä" ?! - aika aloittaa mutapallotaistelu pakokaasujen ojan yli?!
 
Eivätkö kaikki moottoritien puolet ole väärä puoli???
8) 8) 8) 8) 8) 8)

(Sanoo kaveri, joka asuu Tukholmassa Ringvägenin vieressä...)
 
Fasting65 sanoi:
MathiasS: Ei ole täysin mahdotonta, että voimme päästä yksimielisyyteen. Olen lähettänyt PM:n.

Meidän talomme ei ole Borohus... mutta talot ovat varmaan aika samanlaisia silti.

"väärä puoli moottoritietä"?! - onko aika aloittaa piirakkasota pakokaivon yli?!
Sinä asut Mälarhöjdenissä, minä asun Herrängenissä.....

Ei mitään piirakkasotaa, myös Mälarhöjden on kotikenttää. Olen kasvanut Herrängenissä mutta mummoni ja vaarini asuivat elokuvateatterin lähellä, mälarhöjdsvägen on kai kadun nimi...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.