Pian on aika aloittaa projekti, joka koskee lattian eristämistä ja tasoitusta venevajassa, jonka ostimme viime syksynä. Koska näyttää siltä, että erilaisia solumuovilaatuja on paljon, olen viime viikkoina googlannut tuntikaupalla...
Edellytykset:
Valettu lattia, joka on melko tasainen eikä siinä ole halkeamia. Oletan sen olevan eristämätön.
Pinta-ala 22 neliömetriä
Suunnitelmana on eristää 40 mm solumuovilla, laittaa heijastava kalvo ja lattialämmityskaapeli, ja sitten valaa kuituvahvistetulla tasoitteella.
Tässä tarvitsen teidän apuanne, jotta voimme päättää, mitä solumuovia meidän pitäisi käyttää!
EPS tai XPS.. 100/200/300, mikä on sopivaa?
Olen kallistumassa käyttämään EPS 200 tai XPS 200/300 riippuen siitä, mitä saamme käsiimme.
Mitä asiantuntijat sanovat?
Olen myös lähettänyt kolme tarjousta paikallisille jälleenmyyjille koskien solumuovia ja kuituvahvisteista tasoitetta...
Olen saanut vastauksen kahdesta kolmesta seuraavilla materiaaleilla...
1 - EPS 150 suora ja Fiber 260 (Finja)
2 - EPS 100 suora ja kuitu (valmistaja tuntematon)
Tuntuu spontaanisti hieman heikolta käyttää EPS 100 tai 150, vai riittäisikö se meille?
Mitä tulee tasoitteen menekkiin, molemmat jälleenmyyjät ovat laskeneet 20 säkkiä 22 neliömetrille...
Ajatuksia tästä?
Parasta on mielestäni seurata valmistajan hyväksymää rakennesuunnitelmaa tai vaihtoehtoisesti jotain yleisesti hyväksi todettua. Kriittinen komponentti tässä yhteydessä on tasoite, joten siitä kannattaa aloittaa. Finjalla on oma dokumentti "Lattiakonstruktiot" (https://www.finja.se/storage/ma/f3f...8009225B987DCC43E9B476/Golvkonstruktioner.pdf). Heillä on varmasti myös jokin laajempi suunnitteluopas.
Dokumentista käy ilmi seuraavat asiat solumuovin osalta:
Eli solumuovi vähintään S80, raudoitusverkko ja vähintään 30 mm tasoitus. Tämän perusteella voit sitten laskea, kuinka paljon tasoitusta tarvitset.
On huomattava, että 40 mm on erittäin niukasti eristetty. Toisaalta et saa hyvää lämmön taloudellista hyötyä lattialämmityksellä (mistä oletan, että olet tietoinen), ja toisaalta voi olla järkevää valita levy, jolla on mahdollisimman hyvä eristysarvo (ajattelen PIR), sekä varmista, että alustana on varmasti vahva ja tasainen, jotta levyissä ei ole liikettä, joka kuormittaa tasoitusta.
Kiitos panoksesta @cpalm, kyllä olen lukenut läpi kaikenlaisia ohjeita kuten Finjas..
Ja tiedän, että tästä tulee vähän yritys ja erehdys, koska ei ole täysin yksinkertaista tehdä A-Ö käsikirjan mukaan, mutta aion silti yrittää saada sen tarpeeksi hyväksi.
Koska kyse on solumuovin paksuudesta, haluamme rakentaa mahdollisimman vähän korkeutta, ja lattialämmitys on ensisijaisesti tarkoitettu ylimääräiseksi mukavuudeksi, joten ..
Voimme toki käyttää 50 mm, koska ne ylimääräiset 10 mm eivät ole niin kriittisiä.
Tavoitteena on saada alusta mahdollisimman jäykäksi, siksi ajattelen EPS 200 tai jopa XPS .. PIR tuntuu vähän liioittelulta.
Ja syy pohdinnalleni, miksi tarjouksissa suositellaan 100 / 150..
Ja antaakseni levyille parhaat mahdolliset edellytykset, ajattelen käyttää kiinnityslaastia sekä mahdollisten kuoppien tasaamiseen että levyjen "liimaamiseen"..
Hyvä vai huono, en tiedä, mutta haluan uskoa, että se tekee eron.
Parasta olisi ehdottomasti purkaa olemassa oleva levy ja aloittaa alusta, mutta se on rantavaja.. mökki.
Ajattelen melkein päinvastoin, että pehmeämpi levy mukautuu paremmin epätasaiseen alustaan, kun laitat tasoituksen. Tärkeää ei ole se, että se on täsmälleen tasainen, vaan etteivät lattian valamisen jälkeen tule painumia. Luulen, että ollaan heikoilla jäillä, jos yritetään kompensoida puutteellista perustusta jäykemmällä levyllä, liimalla jne. Keskity siihen, että levyillä on tukeva alusta, se on rakenteen perusedellytys. Toivottavasti ei ongelmaa, jos eristät olemassa olevan betonilaatan päällä.
Syy siihen, että he tarjoavat 100/150, voi olla se, että he tarjoavat vakiotuotteensa, joka on edullisin.
Oli kyse vapaa-ajan asunnosta tai ei, lattian eristämisellä on erittäin paljon suurempi merkitys lämmitystaloudelle lattialämmityksellä verrattuna tavallisiin pattereihin.
Ah, ajatus jota en ollut harkinnut, olin täysin siinä käsityksessä, että levyn tulisi olla mahdollisimman äänetön murtumisriskin minimoimiseksi eli ikään kuin se olisi itsetasaantuvalla tasoitteella valettu laatta.
Tarjouksen mukaan 150-levy ei ole paljon halvempi hinnaltaan verrattuna vaihtoehtoihin, joita olen katsonut.
Hmm, jälleen kiitos inputista ...täytyy ehkä harkita uudelleen..
Finja 260 on todella miellyttävä käyttää, olen valanut sillä kellarissa. Hyvä hinta Hornbachissa, jos ottaa koko peräkärryn täyteen. Sen sijaan olen kaksinkertaistanut ja käytän myös raudoitusverkkoa (rotnät).
Finja 260 on todella mukava työstää, olen valanut sitä kellarissa. Hyvä hinta Hornbachissa, jos ottaa koko peräkärryllisen. Kuitenkin olen kaksinkertaistanut ja käytän lisäksi raudoitusverkkoa (jäkäläverkkoa).
Luulen, että sen säkin sisällä täytyy olla kultapölyä hintaan nähden, lol.
Lähes 100 kr kalliimpi kuin vastaava no name.
Kuinka monta mm valu? Oletko kokenut halkeamia tai muita ongelmia?
Lattia vajoaa enemmän tai vähemmän - se on väistämätöntä. Temppu on saada se vajoamaan tasaisesti koko pinnalla. Siksi sinun on tehtävä lattiarakenteesta kelluva, eli niin että se ei roiku esimerkiksi missään seinässä tai oviaukossa. Paikoissa, joissa on halkeamisen vaara, suositellaan usein dilataatiosauman (liikkumasauman) lisäämistä.
Lattia tulee asettumaan, enemmän tai vähemmän - se on väistämätöntä. Temppu on saada se asettumaan tasaisesti koko alueelle. Siksi sinun täytyy tehdä lattiarakenne kelluvaksi, eli niin että se ei roiku esim. seinässä tai ovenkarmissa. Paikoissa, joissa on riski halkeamille, suositellaan usein laittamaan liikuntasauma.
Siksi S80 riittää.
Kiinnostavaa, kaikesta tutkimisesta ja lukemisesta tämä on uutta tietoa, mutta kun sen saa, täysin loogista. Kiitos.
Onko sinulla ehdotuksia, miten saadaan hyvä liikuntasauma aikaiseksi?
Kun googlaan, esiin tulee mm. reunakaista.
Vai pitäisikö laittaa jonkinlainen pehmeä sauma solumuovin ja leca-kiven väliin, jonka päällä kynnyslista seisoo?
Solumuovin ja lecakiven väliin ei tarvitse mitään, mutta tasoitemassan ei pidä tarttua ja aiheuttaa riskiä, että laatta jää kiinni ja halkeaa asettuessaan. Jos aiot laittaa klinkkeriä, tämä on erityisen tärkeää.
Joko asetat 20 mm solumuovikaistaleen lautan viereen, jota vasten valat tasoitemassan (mutta et sen yli), tai taitat rakennusmuovin kaksinkerroin (tällöin se voi liikkua muovin välillä). Tämä kuitenkin edellyttää, että seinän viereinen alue on kohtuullisen tasainen.
Esimerkiksi oviaukossa voi olla parempi jakaa laatta uralla, jonka täyttää sopivalla pehmeällä saumalla, jotta se liikkuu juuri siinä kohdassa, kuin että se halkeaa paikassa, jota ei pystytä hallitsemaan.
Solumuovin ja leca-kivien väliin et tarvitse mitään, se on tasoite, joka ei saa tarttua kiinni ja riskeerata laatan jäämistä kiinni ja siten halkeamista, kun se asettuu, jos aiot käyttää klinkkeriä on tämä erityisen tärkeää.
Voit joko asettaa 20mm solumuovikaistaleen seinälaattaan pitkin, johon tasoitus tehdään (mutta ei sen yli), tai vaihtoehtoisesti taittaa rakennusmuovin kaksinkerroin (jolloin se voi liikkua muovin välissä). Tämä kuitenkin edellyttää, että se on kohtuullisen tasainen seinän varrella.