Ostin talon ja aion asentaa uuden lattian ja vaihtaa masoniittiseinät makuuhuoneessa. Kun muutin sisään, lattian päällä oli muovimatto. Jo silloin pystyi tuntemaan, kuinka aaltoileva lattia oli. Revin pois muovimaton ja alla olevan linoleumimaton. Sitten oli ohut masoniittilevy sen alla, jonka myös jouduin poistamaan. Nyt näen, että aluslattiana on lankkuja. Ja ne ovat hyvin epätasaisia. Pitäisikö repiä pois kaikki lankut ja asentaa lastulevy lattialle? Vai onko olemassa jokin muu ratkaisu? Ensimmäinen taloni, enkä ole kovin perehtynyt rakennusmaailmaan. Mutta haluan oppia mielelläni
Masonite on klassinen tapa tasoittaa lautalattiaa. Masonitea on eri paksuuksina. Kuulostaa siltä, että saatat tarvita paksumpaa, tai vaihtoehtoisesti kaksi kerrosta. Muutenhan on olemassa sekä ohutta remonttilattialastulevyä että lattiakipsiä.
Jos lattialaudat ovat riittävän paksuja, ne voidaan myös hioa tasaisiksi.
Tuntuu siltä, että on todella paljon työtä jos aikoo höylätä/hiota kaiken tasaiseksi. Sitten minun täytyy ruuvata kaikki laudat, jotta vältyn narisevalta lattialta. Eikö olisi helpompaa repiä kaikki pois ja sitten liimata/ruuvata 22mm lattialastulevy? Mutta ehkä olen väärässä.
Yleensä vuokrataan lattianhiomakone, mutta se on tavallista, kun aikoo säilyttää lankkulattian eikä asentaa mitään muuta lattiaa sen päälle.
Jos haluaa vain tasoittaa epätasaisuudet ja käyttää lattiaa alusrakenteena, riittää usein käsihöylällä korkeimpien kohtien tasaaminen. Alusrakenteena sen ei tarvitse olla täysin tasainen. Päälle laitetaan masoniittia ja sitten lumppupaperia.
Jos lattialaudat eivät ole kiinni kunnolla, ruuvaus tai lisänaulaus voi olla tarpeen natinan välttämiseksi.
Ehkä on helpompaa poistaa ja asentaa lastulevy, jos todella tarvitset täysin sileän lattian. Tarvitset enintään cc 60 cm lastulevyllä. Joskus voi olla enemmänkin tilaa lattianiskojen välillä, mutta sen näkee naulariveistä lattiassa. Lisäksi voi olla, että olemassa olevat lattianiskat eivät ole täysin suoria/tasaisia, joten niitä täytyy tasoittaa, tai parantaa.
Itse en ole innokas muuttamaan toimivia rakenteita.
Jos revit sen pois, ei ole varmaa, että voit asentaa lastulevyä, koska se vaatii enintään 600 mm välin. Silloin harvataitto voi olla ratkaisu tai voit ostaa riittävän paksua massiivipuulattiaa.
Lattialastulevy, ehdottomasti sen arvoinen.
Kolkuttelin kaikki naulat alas ja tasoitin todella epätasaisen makuuhuoneessa, mutta säilytin pontin. Laminantin läpi tuntuu, että se ei ole tasainen. Poikani huoneessa kuitenkin sahasin seinien vierestä auki ja vaihdoin lastulevyyn, joka ruuvattiin ja liimattiin, sitten sama laminaatti. tuntuu paljon paremmalta kokonaan.
Tarkista ensin, miltä se näyttää sisäseinien varrella, jotta ne eivät seiso lattialaudalla ja jatka viereisiin huoneisiin, silloin ei taida mennä kovin hyvin, jos purat....