Ostin talon ja aion asentaa uuden lattian ja vaihtaa masoniittiseinät makuuhuoneessa. Kun muutin sisään, lattian päällä oli muovimatto. Jo silloin pystyi tuntemaan, kuinka aaltoileva lattia oli. Revin pois muovimaton ja alla olevan linoleumimaton. Sitten oli ohut masoniittilevy sen alla, jonka myös jouduin poistamaan. Nyt näen, että aluslattiana on lankkuja. Ja ne ovat hyvin epätasaisia. Pitäisikö repiä pois kaikki lankut ja asentaa lastulevy lattialle? Vai onko olemassa jokin muu ratkaisu? Ensimmäinen taloni, enkä ole kovin perehtynyt rakennusmaailmaan. Mutta haluan oppia mielelläni :)
Epätasainen puulattia, jossa näkyy paljaita lankkuja ja työkalut sivussa, mukana seinäpistorasia tummalla seinällä.

Epätasainen lankkulattia ja seinää vasten nojaava masoniittilevy huoneessa, jossa on kuvioitu tapettiseinä ja pistorasia.
 
Masonite on klassinen tapa tasoittaa lautalattiaa. Masonitea on eri paksuuksina. Kuulostaa siltä, että saatat tarvita paksumpaa, tai vaihtoehtoisesti kaksi kerrosta. Muutenhan on olemassa sekä ohutta remonttilattialastulevyä että lattiakipsiä.

Jos lattialaudat ovat riittävän paksuja, ne voidaan myös hioa tasaisiksi.
 
Tuntuu siltä, että on todella paljon työtä jos aikoo höylätä/hiota kaiken tasaiseksi. Sitten minun täytyy ruuvata kaikki laudat, jotta vältyn narisevalta lattialta. Eikö olisi helpompaa repiä kaikki pois ja sitten liimata/ruuvata 22mm lattialastulevy? Mutta ehkä olen väärässä.
 
Yleensä vuokrataan lattianhiomakone, mutta se on tavallista, kun aikoo säilyttää lankkulattian eikä asentaa mitään muuta lattiaa sen päälle.

Jos haluaa vain tasoittaa epätasaisuudet ja käyttää lattiaa alusrakenteena, riittää usein käsihöylällä korkeimpien kohtien tasaaminen. Alusrakenteena sen ei tarvitse olla täysin tasainen. Päälle laitetaan masoniittia ja sitten lumppupaperia.

Jos lattialaudat eivät ole kiinni kunnolla, ruuvaus tai lisänaulaus voi olla tarpeen natinan välttämiseksi.

Ehkä on helpompaa poistaa ja asentaa lastulevy, jos todella tarvitset täysin sileän lattian. Tarvitset enintään cc 60 cm lastulevyllä. Joskus voi olla enemmänkin tilaa lattianiskojen välillä, mutta sen näkee naulariveistä lattiassa. Lisäksi voi olla, että olemassa olevat lattianiskat eivät ole täysin suoria/tasaisia, joten niitä täytyy tasoittaa, tai parantaa.

Itse en ole innokas muuttamaan toimivia rakenteita.
 
  • Tykkään
Dan_Johansson
  • Laddar…
Lisää 16 mm lastulevyä päälle tai revi pois.

Jos revit sen pois, ei ole varmaa, että voit asentaa lastulevyä, koska se vaatii enintään 600 mm välin. Silloin harvataitto voi olla ratkaisu tai voit ostaa riittävän paksua massiivipuulattiaa.

Minkälaista lattiaa haluat?
 
Olen ostanut laminaattilattian. Kun katsoo, mihin kohtaan se on naulattu laudoissa, se on 570 mm etäisyydellä. Joten se pitäisi olla kunnossa.
 
Lattialastulevy, ehdottomasti sen arvoinen.
Kolkuttelin kaikki naulat alas ja tasoitin todella epätasaisen makuuhuoneessa, mutta säilytin pontin. Laminantin läpi tuntuu, että se ei ole tasainen. Poikani huoneessa kuitenkin sahasin seinien vierestä auki ja vaihdoin lastulevyyn, joka ruuvattiin ja liimattiin, sitten sama laminaatti. tuntuu paljon paremmalta kokonaan.
 
Tarkista ensin, miltä se näyttää sisäseinien varrella, jotta ne eivät seiso lattialaudalla ja jatka viereisiin huoneisiin, silloin ei taida mennä kovin hyvin, jos purat....
 
Itsetasoittuva tasoite?

Minulla oli sama asia talossani. Muovimaton alla oli 4 mm masoniitti.

Käsityöläiset käyttivät itsetasoittuvaa tasoitetta ja tuloksena oli tasaisempi lattia ja narina väheni.
 
P peteng-1 sanoi:
Tasoitelaasti?

Minulla oli sama juttu talossani. Muovimaton alla oli 4 mm kova kuitulevy.

Käsityöläiset tasoittivat ja tuloksena oli tasaisempi lattia ja narina väheni.
Tasoitelaastia kovalevyn päälle? Onko se hyvä idea?
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.