Etsin taloa enkä tiedä mitään rakentamisesta ja rakennustekniikasta, joten toivon saavani apua täällä. Olen kiinnostunut talosta, joka on rakennettu vuonna 78. Jaotan kysymyksen kahteen osaan.
1) Kuntotarkastusraportista voi lukea: ”Perustus koostuu betonilaatasta maan päällä Platonmatolla, solumuovilla, lastulevyllä ja pintakerroksella. Rakenteessa on myös ali-paineilmanvaihto asennettuna.”
Tiedän ongelmat laattaan perustuvissa rakennuksissa, mutta en ole aiemmin nähnyt raporttia, jossa lukee Platonmatto. Onko tämä hyvä, että se on mukana? Näyttääkö siltä, että tämä on ok perustus?
2) Kosteuspitoisuus oli 9-10 %, joten se on hyvä, mutta tiedän, että muutamissa muissa korttelin taloissa (rakennettu samana vuonna) on painekyllästettyä aluspuuta. Lähetin sähköpostia tarkastusmiehelle kysyäkseni, ovatko tämän talon aluspuut painekyllästettyjä, mutta hän vastasi, että ei voinut tutkiaessaan nähdä, oliko näin. Hän ei ainakaan kokenut hajua, joka viittaisi siihen. Huolehdin kuitenkin tästä, koska se tuntuu todennäköiseltä, koska useissa muissa läheisissä taloissa on se?
Nyt kysyn - onko minulla mahdollisuus saada selville, onko aluspuu painekyllästetty? Täytyykö minun silloin varata ja maksaa oma tarkastusmies? Sen pitäisi kohtuudella kuulua ensimmäiseen tarkastukseen, eikö niin?
Minulle se vaikuttaa hintaan ja siihen pohdintaan, teenkö edes tarjousta, vaikka talo muuten on erittäin kiinnostava.