Olen parhaillaan remontoimassa kotona ja tarvitsisin vähän neuvoja.
Olen purkanut kaikki kipsiseinät yhdessä makuuhuoneessa (en jaksanut poistaa kaikkia tapettikerroksia ja haluan vetää vähän kaapeleita, jotka haluan piilottaa).
Kipsilevyt ovat kiinni pohjalevyn ulkopuolella (betoni). Tämä tekee sen, etten pääse käsiksi ja saa poistettua koko levyjä.
Olen tehnyt yksinkertaisen luonnoksen siitä, miltä se näyttää (on lähinnä havainnollistamista varten). Keltaisella merkitty arvaan, että on kynnys, johon levy on kiinnitetty alaosastaan. Loput levystä oli naulattu eristystä tukirakenteeseen (ei piirretty).
Nykytilanteessa olen katkaissut kipsin monitoimityökalulla alinurkasta ja repinyt irti niin paljon kuin olen voinut levyistä, mutta noin 15 cm levyistä on jäänyt jäljelle, jota en pääse käsiksi (paitsi jos puran ulkoseinän, joka on tiilistä) ja ne ovat betonilevyn alapuolella.
Talo on vuodelta 1973. Kuten rakennelmaa tulkitsen, laattaperustus on valettu sen jälkeen, kun kipsiseinä on pystytetty.
Ajattelin rakentaa uuden seinän OSB+gyproc.
Kysymys kuuluu, voinko rakentaa uuden seinän seisten jäljelle jääneen kipsilevyn päällä (tällöin osb seisten jäljelle jäävän kipsin päällä) ja sitten rakentaa kipsillä osb-levyn päälle?
Näyttää siltä, että kipsi suoraan betonia vasten ei ole paras ratkaisu, mutta jos se on kestänyt vuodesta -73, niin kyllä se toimii. Laittaisin tukipuun koolinkien väliin antamaan seinälle tukea alareunasta ja jatkaisin rakentamista OSB-levyllä ja kipsillä.
Vaikuttaa siltä, että kipsiä on suoraan betonia vasten, mutta jos se on kestänyt vuodesta -73, niin se toimii varmaan. Laittaisin lyhyempisarjan säädinkiskojen väliin antamaan tukea seinän alaosaan ja jatkaisin rakennusta osb:llä ja kipsillä.
Kiitos vastauksesta! Se oli hiukan ajatuksenani myös. Voinko pinota OSB:n olemassa olevan kipsireunan päälle, vai pitäisikö minun unohtaa tämä idea ja käyttää vain kipsiä, sekä yrittää kitata mahdolliset raot kiinni?
Ennen kuin tajusin, miten se oli asennettu ja otin esiin monitoimityökalun, olemassa olevaan kipsiin tuli melko ruma reuna, katso kuva (kissa halusi tietenkin myös tulla tarkastamaan).
Onko sinulla jotain, mihin kiinnittää osb alareunassa, niin se käy hyvin. Muuten sinun täytyy asentaa vaakasuora tuki pystytukien väliin, jotta voit kiinnittää osb siihen. Tee samalla tavalla kuin on tehty kissan yläpuolella
Jos seinät ovat muovitetut, muovi pitäisi korjata.
On mahdollista, että sinulla on kelluva lattia - mahdollisesti ohut kerros finja sen lisäksi, joka sijaitsee solumuovin päällä, joka puolestaan makaa valetun laatan päällä. Näin oli talossamme, joka rakennettiin -72. Toisin sanoen kipsi ei mene laatan ulkopuolelle vaan vain ylätason ulkopuolelle. Epäilen, että seinä olisi rakennettu eristyksellä jne. ennen kuin betonilaatta valettiin. Jos sokkeli ei ole kostea/vaurioitunut, ei ole syytä koskea siihen.
(otimme pois koko lattian aina palkistoon asti, mutta sitä en suosittele, jos teillä ei ole ongelmia...)
Samalta se näyttää meilläkin talossa (kellari betonilaatalla), maantasolla he ovat ensin valaneet laatta, sitten rakentaneet kaikki seinät, ja sitten valaneet 5-10 cm lisää. Olen hajottanut kipsilevyn kylpyhuoneessa alareunassa (olisi pitänyt leikata siististi kuten TS teki), olen nyt upottamassa koolauksia.
Vi har precis tagit ned en skiljevägg som slutat mot yttervägg, och har hittat en liknande konstruktion. Huset är ursprungligen från 1897 men är totalrenoverat i starten av 00-talet och har då fått gjutit en platta med golvvärme. Jag hade räknat med att plattan skulle åtminstonde gå under gipsplattorna mot ytterväggen, men när jag öppnar upp så ser jag att plattan slutar följt av en par cm bred kant av cellplast. Efter det så är ett ytterligare tunt lag av betong gjutit till synes _ovanpå_ ångspärr/plast som sitter i väggen, förmodligen för att understötta sista delen av golvet? Konstig konstruktion, men hade samma tankar som TS och tänkte att cellplasten skulle vara en rörelsefog mot stengrunden... Men tycker också det är konstigt och undrar lite vad gips+isolering står på. Varför skulle man gjuta plattan i två omgångar? Alltså vad har det för fördelar?
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.