Hei foorumi!

Löysin tänne, koska minulla ei ole ketään muuta, jolta kysyä tällaisia asioita. Toivottavasti on ok kysyä täällä!

Mutta asia on se, että olen juuri saanut oman asunnon (vuokra) ja olen nyt muuttanut sisään. Se on pieni yksiö, jossa on pieni "walk-in closet", jonka tarvitsen tehdä älykkäämmäksi säilytysratkaisuksi. Koska asunnossa on hyvin vähän säilytystilaa. Haluaisin laittaa sinne sellaisen Elfa-kantolistan ja hyllyt vaatekaappiin. Mutta tunnen oloni todella epävarmaksi siitä, miten tällaisessa tilanteessa pitäisi toimia.

Näen vanhoissa rei'issä vaatekaapissa, että siellä on kipsiseinät. Ja olen löytänyt ainakin nauloja, kun tunnustelen magneetilla seinää. Mutta mitä sitten pitäisi tehdä?

Kestääkö tuntemattoman paksuinen kipsiseinä sellaisen kantolistan asentamisen Elfa-järjestelmään? Ja sitten laittaa ehkä 6 hyllyä, joihin voisi laittaa sekalaista tavaraa laatikoihin ja vaatetangon säilytykseen?

Pelottaa todella paljon tehdä jotain väärin ja pilata nyt vuokra-asunto.

Vai onko parempi laittaa sinne vapaasti seisovat hyllyt?

Kiitos avusta!

Elfalla on hyviä oppaita kotisivuillaan siitä, mitä heidän yksinkertaiset kiskot ja/tai kantokiskot ripustuskiskojen kanssa kestävät.

Tämä riippuu kuitenkin eniten siitä, miten seinä on rakennettu valitettavasti. Se voi kantaa todella paljon, ja voi epäonnistua täysin, jos seinän rakentaja on ollut taitamaton.

Mutta askel 1 on yleensä yrittää löytää koolaukset vähintään kipsilevyn takaa. Jos asennat ylhäälle kantokiskon ja onnistut löytämään koolaukset (usein 60cm c-c koolausten välillä) ja voit ruuvata niihin, se kestää todella paljon!!

Jos et tiedä, miten löydät koolaukset, voi olla hyvä idea pyytää apua. Ei ole kovin suosittua jättää 20 reikää seinään etsiessään koolauksia.

Hae "hitta reglar bakom gips" ruotsiksi tai englanniksi, niin löydät varmasti paljon videoita siitä, miten se tehdään.

• Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 sanoi:
Elfalla on hyvät oppaat kotisivuillaan siitä, mitä heidän yksinkertaiset kiskonsa ja/tai kantolistat ripustuskiskoilla kestävät.

Sanotun perusteella se riippuu eniten siitä, miten seinä on rakennettu valitettavasti. Se voi kantaa hyvin paljon, mutta voi epäonnistua täysin, jos seinän rakentanut on ollut osaamaton.

Mutta askel 1 on yleensä yrittää löytää koolaukset gyprocin takaa ainakin. Jos asetat kantolistan ylös ja onnistut löytämään koolaukset (usein 60 cm c-c koolausten välillä) ja voit ruuvata niihin, se kestää todella paljon!!

Jos et tiedä, miten löytää koolaukset, voi olla hyvä idea pyytää apua. Ei ole kovin suosittua jättää 20 reikää seinään yritettyään löytää koolaukset.

Etsi "hitta reglar bakom gips" ruotsiksi tai englanniksi, niin löydät varmasti paljon videoita siitä, miten tehdä se.
Hei! Kiitos nopeasta vastauksesta! Luulen löytäneeni koolaukset, koska löydän nyt, kun seison magneetin kanssa, rivid keihäitä noin 60 cm välein. Ne täytyy olla koolaukset.

Tuli kuitenkin myös mieleen, että tunnen itseni hieman tyhmäksi, kun en tiedä minkälaisia ruuveja pitäisi käyttää. Pitäisikö käyttää ja ostaa nämä, jotka ovat Elfan omia?

https://elfa.com/sv-se/produkter/classic-by-elfa/topphangt/stomme/screwandplug

Ja sitten myös heidän omat laajentimet?

https://elfa.com/sv-se/produkter/classic-by-elfa/topphangt/stomme/drywallanchor-471815

A Adamvest sanoi:
Hei! Kiitos nopeasta vastauksesta! Luulen, että olen löytänyt koolaukset, koska kun seison magneetin kanssa, löydän riviin aseteltuja nauloja noin 60 cm välein. Ne täytyy olla koolauksia sitten.

Mutta tajusin myös, että tunnen itseni vähän tyhmäksi, kun en tiedä, millaisia ruuveja pitäisi käyttää. Pitäisikö ostaa nämä, jotka ovat Elfan omia?

[linkki]

Ja sitten myös heidän omat laajentimensa?

[linkki]
Tulkitsetko, että löydät yksittäisiä nauloja tietyllä välillä riveissä? Silloin kyseessä on todennäköisesti puukoolaukset kipsinauloilla/ruuveilla, jotka "näet".

Jos löydät koolaukset ja osut niihin ruuvilla, ei tarvitse käyttää proppuja. Ruuveista tulee erittäin tukevia koolauksissa!

• Tykkään
Adamvest
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 sanoi:
Ymmärränkö oikein, että löydät yksittäisiä nauloja tietyin välein riveissä? Silloin kyseessä ovat todennäköisesti puurimat ja kipsinaulat/ruuvit, joita "näet".

Jos löydät rimat ja osut niihin ruuvilla, et tarvitse proppuja. Ruuvit pysyvät kuin vuori rimassa!
Okei! Kiitos paljon!

BirgitS
Minulla ei ole mitään Elfan järjestelmää vastaan, mutta vuokra-asunnossa en valitsisi sitä, vaan esimerkiksi irti seisovia vaatekaappeja kuten Ikean Pax.

BirgitS BirgitS sanoi:
Minulla ei ole mitään Elfan järjestelmää vastaan, mutta vuokra-asunnossa en valitsisi sitä, vaan esimerkiksi vapaasti seisovia kaappeja kuten Ikean Pax.
Sanoisin, että juuri Elfan kantolista ripustusrauduilla on erittäin anteeksiantava. Siitä tulee hieman ruuvinreikiä, mutta se ei yleensä ole ongelma, TS:llä on jo useita reikiä seinässä.

Yksi asia, joka kannattaa tehdä vuokra-asunnossa, on valokuvata kaikki seinät, katto ja lattiat ennen aloittamista. Vahvassa valaistuksessa/päivänvalossa. Jos vuokranantaja alkaa valittaa, kun muutat pois, voit ainakin näyttää, miltä se näytti ennen, jos et ole täysin tuhonnut, niin kaikki on kunnossa. Sinulla on oikeus käyttää vuokra-asuntoasi.

• Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
Mollypluggilla ei ole ongelmia.
Käytä mahdollisimman monta kiinnityspistettä.
Jos kohtisuora paikka on puurunko, käytä sen sijaan sopivaa puuruuvia.

U Uffe A sanoi:
Mollyplugilla ei ole mitään ongelmaa.
En käyttäisi niitä vuokra-asunnossa.

S sjoelund sanoi:
En käyttäisi niitä vuokra-asunnossa
Sehän on itse asiassa mahdollista ottaa ne pois, siististi ja kauniisti, jos tekee oikein. Mutta toki on olemassa suuri riski jäljistä ja vaurioista, joita ei voi paikata "näkymättömästi"...

• Tykkään
Uffe A
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.