Minulla on suurempi halkeama (melko pitkä ja noin 1-3 mm leveä) ulkoseinän sisäpuolella (seinä koostuu rapatuista betonilohkoista tai tiilestä uskoakseni) ja olen saanut vinkin käyttää "elastista kittiä". Valitettavasti ei mitään muuta tyhjentävää tietoa ("käytä elastista kittiä" luki lapulla). Mietin mitä sillä tarkoitetaan? Onko se tavallinen pehmeä saumausaine (joka kestää suurempia halkeamia) vai puhumme jostain aivan muusta tässä? Se on sisätiloissa, joten ei tarvita mitään, joka kestäisi vettä/kosteutta.
Ajatuksena on, että korjaan halkeaman jollain tavalla ja sitten liimaan päälle remonttikankaan ja maalata sen jälkeen.
Olen suurta menestystä saavuttanut korjaamalla halkeamat raaputtamalla niitä maalikaapimella ja sitten täyttämällä raon Tec7:llä. On helppo tasoittaa ja hioa tarvittaessa.
Tarvitseeko edes korjata halkeamaa, jos aiot käyttää kangasta? Tärkeintä on kai selvittää, liikkuuko seinä, sillä silloin kangas lopulta myös halkeaa...
Tavallinen tasoite, mutta luultavasti akryylipohjainen? Muuten on riski, että halkeamat tulevat taas esiin talon rungon liikkeiden vuoksi.
Tec7 oli hyvä vinkki, mutta ehkä vähän liioittelua, kun en aio käyttää sitä ulkona. Minulla on kotona jonkin verran akryylimassaa/lateksimassaa, joka saattaa toimia tarkoitukseen? Vai olenko väärässä? Haluaisin nimittäin mieluiten käyttää sellaista, mitä minulla jo on kotona, sen sijaan että ostaisin uutta, jota en ehkä käytä loppuun ja joka menisi huonoksi/vanhaksi
Behöver man ens fixa sprickan om du ska ha duk? Viktigaste är väl att ta reda på om väggen rör sig, för då kommer duken så småningom också spricka...
Ja, väggen rör ju på sig lite, annars hade den inte spruckit. Därför behövs ju något lagnings-/fyllnadsmaterial som tål rörelse.
Min fråga gäller vad jag ska ha som fyllnadsmaterial: mjukfog/akrylfog eller annat? Och tiotusenkronorsfrågan: "vad menas med elastiskt spackel" - det är ju vad jag vill ha svar på
Olen käyttänyt rakennustiivistettä siellä, missä olen tarvinnut joustavampaa tiivistettä ja kun on suurempia aukkoja, jotka täytyy täyttää.
Lateksi/akryyli/maalausmassa pyrkii halkeilemaan/irtoamaan riippuen laatu/hinta on kokemukseni.
Onko niin, että rappaus on irronnut? Kuuluuko ontto ääni, kun koputat halkeaman ympärillä verrattuna muihin paikkoihin?
Kyllä, seinä liikkuu hieman, muuten se ei olisi halkeillut. Siksi tarvitaan korjaus-/täytemateriaalia, joka kestää liikettä.
Kysymykseni on, mitä minun pitäisi käyttää täytemateriaalina: silikoni-/akryylisauma-ainetta vai muuta? Ja kymmenentuhannen euron kysymys: "mitä tarkoittaa elastinen tasoite" - siihen haluaisin vastauksen
He
Solvskaftet sanoi:
Olen käyttänyt rakennesauma-ainetta, kun tarvitsen elastisempaa saumaa ja kun on suurempia aukkoja, jotka täytyy täyttää.
Lateksi/akryyli/maalisauma-aineella on taipumus halkeilla/irti riippuen laadusta/hinnasta on kokemukseni mukaan.
Onko niin, että rappaus on irronnut? Kuuluuko ontto ääni, kun koputat halkeaman ympäriltä verrattuna muihin paikkoihin?
Rappaus on irronnut hieman juuri halkeaman ympäriltä, joten aion raapia/kaapia pois täyttääkseni sen. Rakennesauma-ainetta vaikuttaa järkevältä!
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.