8 536 lukukertaa ·
23 vastausta
9k lukukertaa
23 vastausta
Eikö ankkuriruuvia enää ole?
Hei.
Olen kokoamassa taloa, ja vasapalkin 45x170 päälle tulee makaa 22x170. Sen olen laittanut tänä iltana.
Haluan kiinnittää kattotuolit kulmilla ja kulmaruuveilla, mutta en pidä siitä, että 40 mm kulmaruuvi tarttuu vain enintään 18 mm 45x170 vasapalkkiin. Kattotuolien pitäisi myös olla viistettyjä ruuveilla, mutta olisin halunnut kulmaliitosten kiinnitetty olevan 70-75 mm kulmaruuveilla.
Tai kannattaako vain käyttää tavallisia puuruuveja esim. 5x70?
Olen kokoamassa taloa, ja vasapalkin 45x170 päälle tulee makaa 22x170. Sen olen laittanut tänä iltana.
Haluan kiinnittää kattotuolit kulmilla ja kulmaruuveilla, mutta en pidä siitä, että 40 mm kulmaruuvi tarttuu vain enintään 18 mm 45x170 vasapalkkiin. Kattotuolien pitäisi myös olla viistettyjä ruuveilla, mutta olisin halunnut kulmaliitosten kiinnitetty olevan 70-75 mm kulmaruuveilla.
Tai kannattaako vain käyttää tavallisia puuruuveja esim. 5x70?
5x50 löytyy, mutta en ole nähnyt pidempiä. Nopea Googlaus kertoo, että muun muassa Harald Nyborgilla on niitä https://www.harald-nyborg.se/halsag-bi-metall-38-mm.html
Nyt olet jo kiinnittänyt sen ja se pitää varmasti, mutta jos olisin tehnyt sen, olisin kiinnittänyt 170x22 60mm pitkillä ruuveilla.N nova383 sanoi:
VVS-ruuvi uppokantainen ei ole suositeltavaa kiinnityshelat. Tai oliko se väärä linkki?A A.G sanoi:
Siellä oli 50 mm ankkuriruuveja, mutta ne ovat liian lyhyitä.N NoOne2k sanoi:
Montasjeruuvi? Suuri pää niissä ainakin... mutta ehkä vähän heikkoja. Miksi ei uppopää? sen pitäisi keskittyä hyvin ja puristaa kunnolla beslagessa.
Tulin uteliaaksi siitä, millaisia voimia haluat estää ruuvilla? Kattopalkkien kulmaraudat on kai(?) tarkoitettu pääasiassa estämään palkkeja liikkumasta sivusuunnassa ja hieman vastustamaan nostovoimaa myrskyn sattuessa?N nova383 sanoi:Hei.
Olen kokoamassa taloa, vasapalkin 45x170 päälle tulee laittaa 22 x170. Sen laitoin tänä iltana.
Kattopalkit pitää kiinnittää kulmaraudoilla ja ankkuriruuvilla, mutta en pidä siitä, että 40mm ankkuriruuvi tarttuu vain enintään 18mm 45x170 vasapalkkiin. Kattopalkit kiinnitetään toki myös vinoruuvilla, mutta haluaisin, että kulmaraudat kiristetään 70-75mm ankkuriruuvilla.
Vai pitäisikö vain käyttää tavallista puuruuvia esim. 5x70?
4-6 ankkurinaulaa/ankkuriruuvi per kulmarauta tarjoaa erittäin suuren vastuksen sivuttaisvoimille, vaikka ne ovatkin laudassa + vasapalkissa kiinni. (miksi lauta on oma kysymyksensä)
Katon nostovoimia vastaan vaikuttaa osittain katon oma paino, osittain kiinnitys, ja jos lauta on kunnolla kiinni vasapalkissa, ihmettelen kuinka paljon pitäisi tuulla, jotta syntyy nostovoimaa, joka irrottaa 8-12 ankkurinaulaa/ankkuriruuvia per kattopalkki? (kulmaraudoilla molemmin puolin, muuten 4-6 ruuvia)
Jos aiot myös vinoruuvata kattopalkit vasapalkkiin, on vielä enemmän vastavoimia nostovoimaa vastaan.
Mielestäni vaikuttaa siltä, että ankkuriruuvit riittäisivät, mahdollisesti voisi ostaa 4,8x50 mm jos haluat paremman kiinnityksen säännössä/vasapalkissa.
Ymmärrykseni mukaan ankkuriruuvi on melko paljon vahvempi kuin "normaali" puuruuvit (vaikka en ole laskenut tai nähnyt mitään lukuja siitä), erityisesti leikkausvoimaa vastaan.
Minulla on noin 250 kpl 5x60, joita ajattelin käyttää, upotettuna, keskitettynä ja pitäisi pitää yhtä hyvin kuin 4,8 ankkuriruuvi, ehkä jopa suurempi leikkausvastus upotuksen ansiosta, ruuvi voi teoriassa taipua hieman ennen kuin se mahdollisesti "leikataan" poikki, mutta vain ajatus.
22x170 asetetaan päälle kohdistamaan ja sitomaan yhteen seinämoduulit/lohkot. Siellä on myös 45x190 pystyssä vaakasuoran 45x170 hammarbandsregel'n alla. Pystyssä oleva sitoo myös ylös/yhteen moduulit/lohkot. Asetin viimeisen tänään, vaikuttaa olevan vakaa kuin 17.
Aion ruuvata suoraan läpi vaakasuorien 22x170 ja 45x170 alas pystyssä olevaan 45x190, keksin sen tänään, joten se 22 siellä pitäisi pysyä kiinni ja sen pitäisi oikeastaan riittää tavallisilla ankkuriruuvilla, vai mitä?
22x170 asetetaan päälle kohdistamaan ja sitomaan yhteen seinämoduulit/lohkot. Siellä on myös 45x190 pystyssä vaakasuoran 45x170 hammarbandsregel'n alla. Pystyssä oleva sitoo myös ylös/yhteen moduulit/lohkot. Asetin viimeisen tänään, vaikuttaa olevan vakaa kuin 17.
Aion ruuvata suoraan läpi vaakasuorien 22x170 ja 45x170 alas pystyssä olevaan 45x190, keksin sen tänään, joten se 22 siellä pitäisi pysyä kiinni ja sen pitäisi oikeastaan riittää tavallisilla ankkuriruuvilla, vai mitä?
Siivosin autotallia lauantaihuviksi
Minulla on hieman ankarskruv jäljellä aikaisemmasta vaiheesta meneillään olevassa rakennusprojektissani. Ero ankarskruv:n ja tavallisen puuruuvin välillä on halkaisija juuri pään alapuolella. 4.8 mm ankarskruv on siinä juuri 4.8 mm. Kuvan toinen ruuvi on 6x140, pituus tässä tapauksessa on epäolennainen, mutta kierteetön osa juuri pään alapuolella on vain 4.3 mm.
Se voi olla enemmän eroja ruuvien välillä. Esim. materiaali, kovuus/pehmeys, karkaisun tila, pintakäsittely jne. Tällä haluan sanoa, että on vaikeaa verrata ruuveja suoraan esimerkiksi halkaisijan perusteella. Monia näistä tiedoista on lisäksi vaikea löytää kullekin ruuville, kaikkea ei ilmoiteta laatikossa.