Hei!

olen ostanut 1920-luvun talon maaseudulta, joka tarvitsee hieman sisäistä rakkautta, mutta on muuten hyvässä kunnossa.

Haluamme remontin yhteydessä poistaa seinän keittiöstä, jonka luulen olevan kantava. Pitkällä aikavälillä haluamme myös tehdä taloon lasitetun laajennuksen.

Ongelma on, ettei ole olemassa mitään piirustuksia, myyjällä ei ole niitä ja kunnan rakennusvalvontavirasto ei löydä mitään arkistostaan.

Miten etenen? Tarvitseeko minun piirtää talo ja sitten lähettää nämä rakennuslupahakemuksen kanssa?

Onko kenelläkään aavistusta, mitä talon piirtäminen voisi maksaa?

Kiitollinen neuvonnasta!

Onnittelut talosta!

Sijaitseeko talo asemakaavoitetulla alueella tai rakennetussa ympäristössä? Kunta tietää, jos sinä et tiedä!
Jos asemakaavaa tai rakennettua ympäristöä ei ole, on huomattavasti vapaampaa, mitä voit ja saat tehdä ilman rakennuslupaa. Monissa tapauksissa riittää rakennusilmoitus, joskus ei edes sitä.

Se, että arkistoidut piirustukset puuttuvat, johtuu siitä, että maaseudulla ei ollut ennen vuotta 1970-jotain vaatimusta hakea rakennuslupaa taloille.

Jos olet onnekas, talosi voi olla tyyppitalo, jolla on monta sisarustaloa maassa. Useista talomalleista julkaistiin piirustuksia, joista ihmiset saattoivat ostaa kopion ja rakentaa talonsa itse. En muista, kuka julkaisi nämä, mutta varmasti joku muu keskustelufoorumilla tietää paremmin!

Hei ja kiitos vastauksesta!

Ei, se ei sijaitse asemakaavoitetulla alueella.

Vaikuttaa lupaavalta kantavan seinän osalta, joka pitäisi olla pienempi asia. Otan yhteyttä kuntaan ja tarkistan, muuten tarvitaan vain rakennesuunnittelija ja taitava firma :)

Mielenkiintoista, jos asia voi olla niin piirustusten kanssa, en tiennyt sitä. Toivottavasti joku tähän perehtynyt vastaa ja voi viedä asiaa eteenpäin.

Kiitos vielä vastauksestasi!

/ Awald

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.