Minä ja tyttöystäväni aiomme avata meidän asuntomme pohjaratkaisun kiinteistössä, joka on rakennettu vuonna 1910. Kun aloitimme seinän purkamisen, huomasimme, että se ei ole kipsilevyseinä, kuten vuonna 2005 tehtyyn tarkastukseen oli merkitty, jolloin yhdistys osti kiinteistön (kuva 1). Sen sijaan se koostuu jonkinlaisesta kevytsorasta. Voin sekä naulata 3" naulaa että ruuvata tavallisia ruuveja seinään. Voin myös sahata seinää ilman mitään ongelmia tiikeri-sahalla, jossa on kivi/Leca-terä. Mikä tämä materiaali voisi olla? Seinä on pystytetty rakennusvuonna. Tämä ei kuitenkaan ole kantava seinä, koska olen tarkistanut, että palkit kulkevat seinän suuntaisesti. Seinä on 90 mm paksu. Tarvitseeko minun saada hallitukselta hyväksyntä tämän seinän aukaisemiseen vai riittääkö, että informoin heitä (koska se ei ole kantava) ja asennan sopivan palkin? Aukon koko on aika tarkalleen 3 metriä, jos oletamme, että samaa materiaalia on käytetty ylempänä kiinteistössä (asun kerroksessa 1/4), voiko sen aukaisemiseen käyttää IPE-palkkia? Pitääkö minun konsultoida rakennesuunnittelijaa, vaikka kyseessä ei ole kantava seinä? Vai onko täällä joku, jolla on kokemusta vastaavista projekteista ja voi antaa neuvoja?
Ystävällisin terveisin, Tim

Dokumentti kuvaa talon runkorakennetta ja seinämateriaaleja. Asunnon ostotarkastusraportti, joka mainitsee asunnossa käytetyn eristetyypin.

Vanha rakennuksen pohjapiirros, jossa näkyy pyöreät portaat ja huoneiden mitat, kynä osoittaa kohtaa suunnitelmassa.

harry73
Jos seinä kantaa seinää ylemmässä kerroksessa, silloin se on kantava seinä, koska se kantaa jotakin. Vaikka se ei olisi lattiarakenne.
Mutta en usko, että se kantaa ylemmän kerroksen seinää.

Jos sitten luet eteenpäin kysymyksessäni, ihmettelen, jos oletetaan, että samaa materiaalia on käytetty ylöspäin talossa (eli ei suoraan kantava), mikä on silloin sopiva palkki?

Jos seinä ei varmasti ole kantava, ei tarvita lainkaan palkin ylitystä. Mitä tulee taloyhtiön sääntöihin, eikö kannattaisi vain kysyä hallitukselta?

harry73
Tim_one51 sanoi:
Jos sitten luet lisää kysymyksestäni, pohdin, jos oletetaan että sama materiaali on käytetty ylempänä talossa (siis ei suoraan kantava), mikä olisi silloin sopiva palkki?
Jos seinä jatkuu ylöspäin talossa, on seinäsi kantava, koska se kantaa yläpuolella olevaa seinää.
Jos se ei ole kantava, yläpuolella oleva seinä kannetaan lattialla, riippumatta siitä, onko materiaali sama vai ei.

Ei kuulosta siltä, että seinä on rakennusvuodelta, jos se on tehty lättklinkeristä.

harry73
falkn sanoi:
Vaikuttaa siltä, ettei seinä ole rakennuksen rakennusvuodelta, jos se on kevytsorasta.
Luulen (pienen googlauksen jälkeen), että kevytsora/kevytbetoni alkoi tulla 20-30-luvulla, joten ei täysin mahdotonta.

harry73 sanoi:
Luulen (pienen googlauksen jälkeen), että kevytsora/kevytbetoni alkoi tulla 20-luvulla tai 30-luvulla, joten ei se ole täysin mahdotonta
Kyllä, ja asunto on rakennettu vuonna 1910. Se kuulostaa erittäin epätodennäköiseltä mielestäni.

harry73
falkn sanoi:
Ja, ja asunto on rakennettu 1910. Se kuulostaa erittäin epätodennäköiseltä mielestäni.
Totta kai olet oikeassa :o Mistä sain vuoden 1920 (minkä luulin sen olevan), on iso kysymysmerkki.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.