Luin, että höyrysulkua ei tarvita, jos seinässä on alle 200 mm eristettä?

http://gds.se/spara-energi/isolering/aldrig-mer-osaker-paa-aangsparren

Siinä sanotaan näin:
"Teoreettisesti tämä tapahtuu noin 200 mm eristemateriaalin kohdalla. Jos sinulla on vähemmän kuin 200 mm eristettä, sisäilma tiivistyy siis nyrkkisääntönä vasta eristeen toisella puolella ja silloin se vain tuuletetaan pois.

Mutta jos sinulla on yli 200 mm eristettä, kondenssi muodostuu eristeen sisällä."

Pitääkö tämä paikkansa?

M
Spontaanisti se ei tunnu oikealta. Kondensoituminen tapahtuu, kun suhteellinen ilmankosteus nousee liian korkeaksi. Riippuen lämpötilasta ja ilmankosteudesta kummallakin puolella, se voisi yhtä hyvin tapahtua seinän sisällä. Eikö sillä oikeastaan pitäisi olla mitään tekemistä etäisyyden kanssa?

Ei. Tuo on virheellistä. Yleensä ajatellaan, että kondensaatioriski sijaitsee niin pitkällä, että lämpötila vastaa sisäilman kastepistettä. Mutta moni tekijä vaikuttaa siihen. Jos pidät talossa jatkuvaa alipainetta ja seinä on hieman läpäisevä, niin kuivaa ilmaa pääsee sisään seinän läpi esimerkiksi.

Micke64 sanoi:
Spontaanisti tuntuu, että se ei ole oikea. Kondensaatio tapahtuu, kun suhteellinen ilmankosteus nousee liian korkeaksi. Lämpötilasta ja ilmankosteudesta riippuen kummallakin puolella se voi hyvin tapahtua seinän sisällä. Itse asiassa sillä ei pitäisi olla mitään tekemistä etäisyyden kanssa?
Olen samaa mieltä. Riippumatta seinärakenteesta, sisä- ja ulkoilmalla on oma lämpötilansa ja ilmankosteutensa. Jos kastepiste on jossain näiden tilojen välillä, se osuu seinään riippumatta siitä, kuinka se on eristetty.

Olin tilannut kyseistä lehteä jonkin aikaa, mutta löysin melko paljon kummallisuuksia ja virheellisiä käännöksiä ulkomaisista artikkeleista.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.