B
Hei!

Meillä on katto, jossa ei ole asennuskerrosta, kaikki led-lamput (asennuslaatikot), jotka ovat katossa, ovat tehneet reikiä höyrysulkuun.

Tämän takia kylmää ilmaa imeytyy nyt asennuslaatikoiden kautta sisään.

Onko mitään fiksua tapaa estää tämä ilman, että koko katto puretaan ja asennuskerros asennetaan?
Eli suoraan laatikoiden läpi...

Olen piirtänyt kuvan, jonka toivon selittävän miten asennukset kipsilevyn takana ovat.
HUOM! tällä hetkellä näkee vain ledit

Kiitoksia todella paljon avusta!

• Kuva näyttää kaksi asennusrasiaa seinässä ilman asennuskerrosta, jonka kautta ilmavirta voi mennä rasiakoteloihin.
  • Upotettu LED-valaisin valkoisessa katossa, näkyvissä kiinnitysruuvit, liittyy huoleen ilmanvuodosta kattorakenteessa.
Viimeksi muokattu:
Ovatko kattorasian liitännät avoinna, joita ei käytetä mihinkään putkeen/letkuun? Siinä tapauksessa ne pitäisi peittää esimerkiksi sähköteipillä. Teippiä voi myös laittaa rasian ulkopuolelle, jotta muoviin ei jää aukkoja.

B
J Josth sanoi:
Ovatko kattorasian liitännät avoinna, joita ei käytetä mihinkään putkeen/letkuun? Siinä tapauksessa ne pitäisi peittää esim. sähköteipillä. Voit myös laittaa teippiä rasian ulkopuolelle, jotta muoviin ei jää aukkoja.
Kiitos, mutta tällä hetkellä näkyvät vain LED-valot. Katso uutta kuvaa, jonka latasin...

En pääse kunnolla käsiksi takaosaan. Tarkoitatko, että tämä voidaan tehdä ilman seinän purkamista?

Ehkä jos pystyy työntämään kivivillaa reikiin ilmastointina.

Viimeksi muokattu:
Ongelma ei ole asennuskerroksen puute, vaan se, että muovia ei ole teipattu rasioihin.
Useimmista yli 10-15 vuotta vanhoista taloista puuttuu asennuskerros ilman, että siitä aiheutuu ongelmia.

B
useless useless sanoi:
Ongelma ei ole eristyksen puuttuminen vaan se, ettei muovia ole teipattu kojerasioihin.
Useimmista yli 10-15 vuotta vanhoista taloista puuttuu eristyspinta ilman ongelmia.
Ei siis, tuo kuva kojerasioista ei ole minun. Se on vain lainattu kuva, jota olen muokannut näyttämään, miltä takaosa suurin piirtein näyttää. Meillä oli kalvo asetettu höyrynsuluksi. Joten se on tiivis ympäriltä.

Ilma tulee sen sijaan suoraan kojerasian läpi.

Jos tuota kautta imeytyy kylmää ilmaa, se kuulostaa siltä, että talossasi on liian huono korvausilman saanti.

B
H hempularen sanoi:
Jos kylmää ilmaa imeytyy sitä kautta, se kuulostaa siltä, että talossa on liian huono korvausilman saanti.
Minulla on kaksi ikkunaa noin 20 neliömetrin alueella, joissa ikkunoiden yläpuolella olevat ilmanvaihtoaukot ovat auki.

Eikö se ole vain niin, että ilma menee helpoimman ja lähimmän reitin kautta?

Mutta helpoin reitti on luultavasti venttiilien kautta. Sinulla saattaa olla liikaa poistoilmaa, mikä aiheuttaa alipainetta.

• Tykkään
berteriksson
  • Laddar…
B berteriksson sanoi:
Ei, tuo kuva dosista ei ole minun. Se ei ole muuta kuin lainattu kuva, jonka olen muokannut näyttämään, miltä takaosa suunnilleen näyttää. Meillä he olivat asettaneet kalvon höyrysulkua varten. Joten se on tiivis ympäriltään.

Ilma tulee sen sijaan suoraan läpi laitedosan.
Todennäköisesti ilma tulee sitten läpi kaapeleiden jotka eivät ole letkussa. Kokeile laittaa vähän tiivistettyä eristettä tai vastaavaa niihin reikiin, joista ei tule johtoja dosaan. Jos ilma tulee samasta reiästä kuin johdot, niin jotain on asennettu väärin...

• Rakastan
berteriksson
  • Laddar…
Tunkeile kivivillaa putkissa kaikissa koteloissa.

• Rakastan
berteriksson
  • Laddar…
B
Kiitos kaikista vastauksista! Valitsen varmaan kivivillan, koska se kestää lämpöä. LED-lamput voivat tulla aika kuumiksi.

• Stenullia eristeenä 16 mm putkessa.
Onko todella valmistajan hyväksymää asentaa LED-spottivalot kojerasioihin? Normaalisti käytetään huomattavasti suurempia potteja katon yläpuolella antamaan riittävä jäähdytys, vaikka LED tuottaa vähemmän lämpöä kuin vastaava halogeeni.

B
  • Tykkään
Josth
  • Laddar…
Jaha, siinä sen näkee. Mutta mielestäni tuoteseloste ja käyttöohje antavat hieman erilaisia viestejä. Joka tapauksessa kätevää, kun on erilaisia asennusvaihtoehtoja.

• Tykkään
berteriksson
  • Laddar…
J Josth sanoi:
Men produktbladet och manualen ger lite olika budskap tycker jag.
Vaddå? Är det inte solklart?

"Armaturen är godkänd för montering mot normalt brännbart material och direkt mot isolering."
"Armaturen får under inga omständigheter täckas med isolering."
"Suitable for direct mounting on normally flammable surface and covering with thermally insulating material"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.